בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בעליות: הנאסד"ק זינק ב-2.6%, גיימסטופ צנחה

מדד S&P 500 הוסיף 1.7% לערכו ומדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% • המסחר באירופה ננעל בעליות של 1.4% • הכסף בשיא של 8 שנים על רקע הקריאה של הסוחרים הצעירים להקפיץ את הסחורה על מנת להפיל עוד קרנות גידור • פורד וגוגל קפצו על רקע שת"פ

ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי
ניו יורק - בורסת וול סטריט / צילום: תמר מצפי

 סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל הערב בעליות חדות. מדד הנאסד"ק זינק ב-2.6%, מדד S&P 500 הוסיף 1.7% לערכו ומדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.9%.

הנפט עלה ב-2.85% לרמה של 52.2 דולר לחבית. הזהב הוסיף 0.25% לערכו ל-1,855.8 דולר לאונקייה, והכסף זינק לשיא של 8 שנים קרוב ל-30 דולר, על רקע המאבק בין הסוחרים הצעירים לקרנות שמלהיט את וול לסטריט. בהקשר זה, מניית גיימסטופ צנחה ביותר מ-30% במסחר תנודתי.

21:00

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות חדות, כשברקע המלחמה בין סוחרי רדיט לשורטיסטים נמשכת. מדדהנאסד"ק מזנק ב-2.6%, מדד S&P 500 מוסיף 1.7% לערכו ומדד הדאו ג'ונס עולה ב-0.9%.

החוזים העתידיים על הכסף עולים לשיא של 8 שנים, בהמשך לקריאה של סחרני היום הצעירים ברדיט לרכוש כסף.

פלטפורמת המסחר רובין הוד גייסה 3.4 מיליארד דול, מהם 1 מיליארד דולר שגוייסו מקרנות הון סיכון בחמישי האחרון. זאת בין היתר, על מנת לעמוד ביחסי הכיסוי להשקעות הדורשות בטוחות נוכח הכאוס במניות האהובות על ידי השורטיסטים כמו גיים סטופ , בלקברי , AMC  ובד באת' אנד ביונד 

19:30

מתחזקות העליות במדד המניות המובילים בוול סטריט, לאחר הלחץ שנרשם ביום שישי האחרון במסחר. מדד הנאסד"ק מזנק ב-2.6%, מדד S&P 500 מוסיף 1.6% לערכו ומדד הדאו ג'ונס עולה ב-0.8%.

במסגרת המשך המאבד בין הסוחרים שמחליפים רעיונות ברשתות החברתיות לבין השורטיסטים, מניות גיימסטופ  ו-AMC  נסחרות בפראות. תעודת הסל על הכסף - SLV קופצת בכ-6% לאחר שהרובין הוד'ס (המשקיעים הצעירים) סימנו את הכסף כמטרה הבאה, אם כילפי הערכות קרנות הגידור משתתפות גם הן בעליות של הסחורה. 

יצרנית המכוניות האמריקאית פורד מוטורס  וענקית החיפוש גוגל  הודיעו על שיתוף פעולה בעסקת ענק בהיקף של מאות מיליוני דולרים למשך 6 שנים. לפי הדיווח מעבר לים, החל משנת 2023 כל המכוניות של פורד יתמכו במערכת אנדרואיד של גוגל, כאשר שירות הענן של גוגל יספק שירותים נוספים למכוניות.

מנייתה של חברת ננוקס  הישראלית מאבדת 6% מערכה לאחר שרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) ביקשה הבהרות מהחברה לגבי לוח הזמנים של הניסויים של החברה בפיתוח הטכנולוגיה שלה שאמורה להחליף מכונות רנטגן מסורתיות.

בורסות אירופה ננעלו בטריטוריה הירוקה. הדאקס קפץ ב-1.4%, הקאק עלה ב-1.16% ומדד הפוטסי הבריטי טיפס ב-0.9%.

17:30

עליות בוול סטריט. מדד הנאסד"ק עולה ב-1.5%, S&P 500 מוסיף 0.9% ודאו ג'ונס מטפס ב-0.4%.

בהמשך למלחמת הסוחרים ברדיט במנהלי הקרנות, בקרב המניות האהובות על ידי הרובין הוד'ס נרשמת מגמה מעורבת, כך מניית גיימסטופ מאבדת 34% ו-AMC קופצת בכ-5%. בהמשך לקריאה להסתער על הכסף במטרה להפיל קרנות גידול, תעודת הסל על הכסף (סימול:SLV) קופצת בכ-10%.

16:55

העליות בארה"ב התמתנו: נאסד"ק עולה ב-0.5%, S&P 500 מוסיף 0.4% ודאו ג'ונס מטפס ב-0.85%. 

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח היום בעליות: נאסד"ק קופץ ב-1.4%, S&P 500 עולה ב-1% ודאו ג'ונס מוסיף 0.85%. 

המסחר באירופה מתנהל גם הוא בעליות: דאקס וקאק עולים ב-1.4% ופוטסי מטפס ב-1.1%. סטוקס 600 מוסיף 1.3%.

מניית גיימסטופ מאבדת 7.8% ואילו מניית AMC מזנקת ב-20%.

הכסף נסחר בעלייה של 10% לרמה של 29.82 דולר לאונקיה, הזהב מטפס בכ-1% לרמה של 1,865 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-1.4% ונסחר סביב 53 דולר לחבית.

14:00

מתחזקות העליות בבורסות אירופה ומדדי המניות המובילים מטפסים כעת ב-1.4%-1.2%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.7%-1.1%. 

מתכת הכסף ממשיכה את המגמה החיובית מהשבוע שעבר, ככל הנראה על רקע ביקושים ערים מקרנות גידור וממשקיעים פרטיים, ונסחרת בעלייה של כ-11% לרמה של 29.7 דולר לאונקיה. הזהב מטפס בכ-0.8% לרמה של 1,865 דולר לאונקיה. בניגוד להתרחשויות במניות מסויימות כמו גיימסטופ בשבועות האחרונים, בהן למעשה היה מאבק איתנים בין קרנות גידור למשקיעים פרטיים, במסחר במתכות כפי הנראה אין "מלחמה" אלא פעילות משולבת באותו כיוון. המטרה - "הרצה" של מחיר הכסף ולקיחת רווחים גבוהים.

בניגוד לזהב, שם מחזורי הפעילות הרבה יותר גבוהים, בכסף המחזורים הרבה יותר קטנים כך שאפשר "להריץ" אותה למעלה בקלות יחסית (וכמובן שגם בכיוון ההפוך במקרה של מנוסת בהלה החוצה). בפורום WallStreetBets ברשת רדיט החלו כבר בשבוע שעבר חלק מהמשתתפים "להריץ" את הכסף, מה שהביא לעלייה דו יומית של כ-10% במחיר המתכת. כעת נראה שאליהם הצטרפו גם קרנות גידור וגופים מוסדיים שונים.

12:30

מתחזקות העליות בבורסות אירופה ומדדי המניות המובילים מטפסים כעת ב-0.6%-1.2%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.7%-1.1%. 

המנכ"לים של תאגיד אקסון מובייל (Exxon Mobil) ותאגיד שברון (Chevron ) שוחחו בשנה שעברה על מיזוג בין ענקיות הנפט, כך אמרו מקורבים, ובדקו את השטח לקראת מה שעשוי להיות אחד המיזוגים התאגידיים הגדולים אי פעם. כך, על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.

מנכ"ל שברון מייק ווירת' ומנכ"ל אקסון דארן וודס דיברו זמן קצר לאחר שהחלה מגפת הקורונה, שפגעה קשות בביקוש לנפט ולדלק, והטילה מעמסה כלכלית עצומה על שתי החברות, כך אמרו הגורמים. עוד הוסיפו כי הדיונים תוארו כראשוניים ואינם נמשכים כעת אך עשויים להתחדש בעתיד.

10:15

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות, במקביל למגמה חיובית באסיה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. 

מתכת הכסף ממשיכה את המגמה החיובית מהשבוע שעבר, ככל הנראה על רקע ביקושים ערים מקרנות גידור וממשקיעים פרטיים, ונסחרת בעלייה של 10% לרמה של 29.67 דולר לאונקיה. הזהב מטפס בכ-0.8% לרמה של 1,865 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-0.9% ונסחר סביב 55.55 דולר לחבית.

הכלכלן הראשי של לאומי, ד"ר גיל בפמן, מתייחס היום להקפאת החכרת שדות הגז בארה"ב: "הקפאת החכרת שדות גז טבעי על שטחים ציבוריים על ידי הממשל החדש בארה"ב, במידה ותישאר, עלולה לסכן את היקף תפוקת הגז בארה"ב. נציין כי ההשפעה צפויה להיות ארוכת טווח , כאשר ההשפעה לטווח הקצר ככל הנראה תהיה זניחה מאחר ויצרני האנרגיה התכוננו לכניסתו של ביידן לנשיאות ארה"ב ועוד בממשל הקודם הם צברו היתרים על מנת שיוכלו לקדוח בשדות נפט וגז טבעי במהלך השנתיים הקרובות. אולם, תתכן ירידה מסוימת והדרגתית בתפוקת הגז הטבעי במהלך תקופה זו, בשל התיישנות שתהיה בחלק מקידוחי הגז הטבעי אשר תפחית את תפוקת הגז הטבעי מהקידוחים הקיימים".

במבט קדימה על שוק הנפט צופה בפמן כי "הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפוי להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית אף את מלאי הנפט הגלובלי. במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC + יצייתו למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית. בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי לפעול כנגד הרחבת פעילות הפקת הנפט והולכתו במהלך השנים 2021-2022. בנסיבות כאלו, ובהיעדר תנודות של ממש בשערו של הדולר, אזי מחירי הנפט עשויים לעלות עוד". 

08:05

 בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, בהובלת מדד ההנג סנג בהונג קונג שקופץ בכ-2% ומדד הקוספי בסיאול שמטפס בכ-2.2%.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש של התעשייה עמד בינואר ברמה של 51.3 נק' לעומת צפי אנליסטים ל-51.6 נק'. בדצמבר עמד מדד זה ברמה של 51.9 נק' בסין. 

הסוחרים באירופה ובארה"ב ימשיכו לעקוב היום אחרי הדיווחים בנוגע למאבק בקורונה. אחרי חודשים ארוכים של שיעור תחלואה גבוה וקבוע, תמונת המצב בגרמניה מתחילה להשתנות: מספר מקרי הקורונה החדשים ירד בחדות בשבועות האחרונים, והממוצע היומי פחת ביותר מ-50%, לעומת זה שנרשם בתחילת החודש ולפני כן. מספר מקרי הקורונה החדשים בשבוע למאה אלף תושבים בגרמניה עומד על 90 בלבד כעת, לעומת קרוב ל-200 לפני כחודש. אבל אם עד לאחרונה נתונים אלה היו מבשרים על הקלה בהגבלות ופתיחה עתידיות של העסקים (גרמניה נמצאת בסגר הכולל את המלונות, המסעדות, בתי הספר והעסקים הלא-חיוניים כבר מתחילת דצמבר) - מצב העניינים כעת שונה.

בזירת המסחר בסחורות, מתכת הכסף ממשיכה בעלייה החדה, בין השאר ככל הנראה על רקע פעילות ערה של משקיעים פרטיים. הכסף נסחר כעת בעלייה של 7.3% לרמה של 28.8 דולר לאונקיה. הזהב מטפס בכ-0.7% לרמה של 1,860 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-0.8% ונסחר סביב 55.5 דולר לחבית. 

 התשואה על אג"ח ממשל אמריקאית ל-10 שנים עומדת ברמה של כ-1.08% והדולר נחלש קלות לרמה של 1.213 דולרים לאירו.