השקעות | פיצ'ר

נראה שהשווקים נמצאים בבועה. מה יעשו המשקיעים עכשיו?

משקיעים מזהים סימנים קלאסיים של קצף, אבל לא בטוחים אם ההתרסקות נמצאת מעבר לפינה

נראה שהשווקים נמצאים בבועה. מה יעשו המשקיעים עכשיו? / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee
נראה שהשווקים נמצאים בבועה. מה יעשו המשקיעים עכשיו? / אילוסטרציה: Shutterstock, Bumble Dee

לשם שינוי, נראה שכולם מסכימים: חלק גדול מהשוק נמצא בבועה.

מניות של חברות לא רווחיות כמו גיימסטופ (Gamestop) ורשת בתי הקולנוע AMC מזנקות אל על, בעזרת צבא הולך וגדל של משקיעים יומיים. פעילות באופציות נמצאת בעלייה, מחיר הביטקוין קרוב לשיא של כל הזמנים ועסקים ממהרים למכור מניות באופן אופורטוניסטי באמצעות מגוון הנפקות ראשוניות, רישום חברות צ'ק פתוח ומכירות מניות עוקבות.

עבור רבים, ההערכות נשמעות מוגזמות, כשהן מרחפות סביב רמה דומה לזו של הימים העליזים של שנת 2000. אך יש לסייג ולומר שההערכות הגבוהות לבדן לא מצביעות על כך שהראלי הגיע לסופו, כך אומרים משקיעים. ההיסטוריה הוכיחה שהשווקים יכלו לעתים לטפס הרבה מעבר למה שחשבו שאפשרי, בין אם בתקופת הדוט קום בסוף שנות ה-90 או בעלייה המסחררת של מניות יפניות בשנות ה-80.

ולאחרונה, שוק המניות באופן נרחב יותר היה בנסיגה. מדד S&P 500 ירד ב-3.3% בשבוע שעבר, אם כי הוא נותר גבוה ב-66% מהשפל של מרץ 2020. ההתנהגות המזכירה בועה מוגבלת בעיקרה לכמה מניות בודדות, לא למדדים הגדולים יותר.

עניין נוסף שהוא טיעון נגד זיהוי בועה בשוק כולו הוא מתמטיקה פשוטה. כשסכומי הריבית נמצאים בתחתית וחבילת סיוע נוספת מונחת על שולחן המחוקקים, משקיעים רבים גורפים רווחים נאים מכך שהם מעבירים הון לנכסים בעלי תשואה גבוה יותר וסיכון רב יותר. בנוסף לזה, במקרים רבים הרווחים מחזיקים מעמד, על אף המגפה העולמית.

שילוב הגורמים הזה עוזר למשקיעים להיות אופטימיים. התנהגות שורית לגבי מניות בקרב מנהלי כספים הגיעה לשיא של שלוש שנים, כך על פי סקר מהעת האחרונה שבנק אמריקה ערך בקרב 194 מנהלי כספים המנהלים ביחד כ-561 מיליארד דולר בנכסים. בינתיים, ממוצע יתרות המזומן בתיקי השקעות - באופן טיפוסי, תעודת ביטוח נגד טלטלות שוק - הוא הנמוך ביותר מאז מאי 2013.

"הפעם זה ממש אחד לאחד כמו בספרי ההיסטוריה"

יחד עם זאת, משקיעים מנסים לזהות מה עשוי לגרום לבועות במניות בודדות להתפוצץ והאם אחד הפיצוצים הללו יתפשט לשוק באופן נרחב יותר. בשבוע הבא, משקיעים יקבלו מבט על נתונים חדשים לגבי תחום הייצור, רווחי אמזון וחברת האם של גוגל אלפאבת, ודוח ינואר לגבי התעסוקה.

"אתה יודע, הפעם זה ממש אחד לאחד כמו בספרי ההיסטוריה", אמר ג'רמי גרנתם, מייסד שותף של חברת ניהול הכספים מבוסטון Grantham, Mayo, Van Otterloo & Co., אשר צפתה את התרסקויות השוק ב-2000 וב-2008. גרנתם אומר שהשוק הנוכחי חם מדי כבר מאז שנה שעברה.

"אנו יודעים שכל בועה קצת שונה ובעזרת פלטפורמות מסחר חדשות והאינטרנט זו עשויה לקבוע שיאים חדשים", אמר.

גרנתם אינו היחיד שחושש. כמעט 90% מ-627 אנשי מקצוע בשוק חושבים שחלקים משוק הכספים נמצאים בבועה, כך לפי סקר מהעת האחרונה שערך דויטשה בנק. בינתיים, חיפוש אחר הביטוי "בועה בשוק המניות" בגוגל הגיע לשיא של כל הזמנים בינואר.

ג'רי ברקמן, מנהל השקעות ראשי ב-First American Trust אמר שהחברה שלו, החוששת מהערכות מוגזמות בארה"ב, מעבירה כספים בהדרגה למניות במקומות אחרים.

לאחרונה, "השוק לא היה תואם לתמונת המקרו", אמר.

בעוד התנועות של כמה מניות ונכסים היו חדות, אנליסטים ומשקיעים אומרים שהם לא מופתעים מהפעילות המשוחררת והספקולטיבית בשווקים פיננסיים.

פדרל ריזרב סלחני במיוחד, שיעורי ריבית נמוכים ולאחרונה, אופטימיות לגבי החיסון נגד הקורונה והכלכלה נמצאים ברקע של הרבה מהרכישות שביצעו משקיעים ב-11 החודשים האחרונים. אמריקאים רבים חסכו כסף במהלך המגפה - והם צפויים להרוויח עוד אם הקונגרס יעביר חבילת סיוע נוספת. האפשרות לכך שיקבלו החזרים נמוכים על רוב הנכסים האחרים הניעה משקיעים לרכוש מניות יותר בתקיפות.

הוסיפו לזה את העובדה שיותר משקיעים אינדיבידואלים סוחרים מאי פעם בעבר. המשקיעים האלה הפגינו את כוחם בשנה שעברה כשזעזעו את וותיקי וול סטריט בשורה של קניית מניות אירציונלית, כמו של חברת Hertz Global Holdings, שעלתה בכמעט 900% משפל של כל הזמנים לשיא של כל הזמנים, לאחר שביקשה הגנה עקב החלה בהליכי פשיטת רגל.

השנה הנתונים היו מדהימים אפילו יותר. ביום רביעי בלבד, 24.5 מיליארד מניות ו-57.1 מיליון חוזי אופציות החליפו ידיים, שיא שהונע בידי משקיעים אינדיבידואלים, כך לפי ריץ' פפטו, מנהל בפועל בחברת Piper Sandler & Co. מניות גיימסטופ עלו יותר מפי שניים באותו יום, ולזמן קצר היו בשיעור צמיחה מתחילת השנה של יותר מ-1,700%.

"זו רק דוגמה אחת למה שקורה יותר ויותר", אמר גרנתם. מניות אחרות האהובות על הסוחרים היומיים כוללות את AMC, שזינקה ביותר מ-300% ביום רביעי ומניית בלאקברי, שרשמה באותו יום את העליות הגדולות ביותר שלה במשך יותר מ-17 שנה.

חברות ממהרות להצטרף לחגיגה

חברות גייסו 13.4 מיליארד דולר ב-24 הנפקות ראשוניות בינתיים מתחילת השנה, עלייה של 300% בהנפקות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתונים מחברת Renaissance Capital . חברות צ'ק פתוח המשיכו להציף את השוק: 91 חברות כאלה גייסו כ-25 מיליארד דולר, כמעט שליש מהערך שגויס במשך כל השנה שעברה, כך לפי נתונים מחברת SPACinsider.com. ובנוסף היו 111 הנפקות של מניות נוספות מחברות הנסחרות בארה"ב, כפול לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתוני חברת Dealogic.

לרוב, פעילות ערנית כל כך גורמת למנהלי הכספים הגדולים לסגת מסחר במניות. אבל רבים טוענים שהזינוק במניות גיימסטופ, AMC ואחרות הן בועות בפני עצמן - ולא מאיימות על כל המערכת הפיננסית. אנליסטים בקבוצת גולדמן סאקס אומרים שהעלייה במניות לא רווחיות, אשר הם מעריכים ששיעורה מגיע ל-5% מהשוק כולו, אינה מציבה סיכון לשאר השוק.

"המניות האלה אינן חלק הארי של שוק המניות", אמרה סמנתה מקלמור, מנהלת תיק בחברת ההשקעות Miller Value Partners, חברה המנהלת כ-3.5 מיליארד דולר. "יש כל כך הרבה תחומים בשוק שאנו מוצאים שהם מוערכים באופן אטרקטיבי".

במבט ראשון, הכלי אליו פונים משקיעים לרוב להערכת שווי, היחס בין מחיר המניות לרווחים, מרמז על שוק יקר.

ה-S&P 500 נסחר בפי 22 מהרווחים הצפויים ל-12 החודשים הקרובים, לא רחוק מפי 25 בהם נסחר המדד בשנת 2000, רגע לפני התרסקות הדוט קום, כך לפי FactSet.

אבל זה רק חלק מהתמונה. נראה שהרמה הזו פחות מדאיגה כשלוקחים בחשבון את שיעור הריבית הנמוך והרווחים הצפויים לגדול, כך אומרים כמה וכמה משקיעים ואנליסטים.

הסבר פשוט אחד למה משקיעים לא נסוגים יותר?

"ראינו זאת בעבר - אם אתה חושב שיש בועה ואתה מוכר מוקדם מדי, זה עלול לעלות מאוד ביוקר", אמר ברקמן, מחברת First American Trust.