קנס של מיליונים לחברות שהטעו את הציבור בשיווק מוצרי אלכוג'ל

הרשות להגנת הצרכן הטילה קנסות של למעלה מ-2 מיליון שקל על חברות המשווקות מוצרי חיטוי אלכוהוליים, זאת בין היתר בשל מסירת שיעור אלכוהול נמוך משמעותית מהמוצהר ואי-מתן רישיון של משרד הבריאות • "מדובר בסיכון בריאותי ובניצול בוטה של ציבור הצרכנים בתקופה מורכבת וקשה זו"

אלכוג'ל  / צילום: shutterstock
אלכוג'ל / צילום: shutterstock

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה קנסות בהיקף כולל של 2.316 מיליון שקל על 22 חברות העוסקות בשיווק מוצרי ג'ל לחיטוי ידיים. זאת לאחר שנמצא כי החברות הטעו את הציבור במידע שנמסר להם אודות המוצר, לרבות שיעור האלכוהול בתכולת המוצר, רישיון משרד הבריאות למוצר, הבטחות למוצר בעל יכולות חיטוי ועוד.

במסגרת מבצע אכיפה שביצעה הרשות נדגמו כ-60 מוצרי אלכוג'ל ששווקו בתקופת הקורונה, במהלכה קפץ הביקוש למוצרי חיטוי כגון אלה. 28 מוצרים ששווקו על-ידי 22 חברות נמצאו ככאלה שמטעים את הצרכנים ומפרים את החוק. המוצרים הועברו לבדיקת מעבדה לבירור אחוז האלכוהול המצוי בהם, ונבדקה אמיתות הצהרות נוספות שמפורטות על גבי המוצר - בכלל זה קיומו של רישיון מאת משרד הבריאות ו/או הצהרות הנוגדות את הרישיון שניתן למוצר.

מהחקירה עולה כי על גבי 26 מהמוצרים נמצאו הצהרות מטעות. הרשות הודיעה ל-22 העסקים והחברות על כוונתה להטיל עליהן עיצום כספי, וכעת לחברות קיימת זכות טיעון על-פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון - הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו - וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

כאמור, בין ההפרות שנמצאו היו בפועל שיעורי אלכוהול נמוכים מהמוצהר, מסרים המנוגדים לתנאים ולהגבלות הנלווים לרישיון המוצר (למשל כאשר לא צוין על גבי מוצר כי הוא אינו מיועד לחיטוי, בעוד שבהתאם לרישיון המוצר יש חובה כזו), השמטה של התניות דוגמת הימנעות ממגע עם העיניים או הרחקת המוצר מילדים - שרישיון המוצר מחייב לציין. חלק מהחברות הוסיפו איורים המרמזים על הגנה מחיידקים או וירוסים על גבי המוצר, כאשר בהתאם לרישיון היה על החברה להשמיט איור המרמז על הגנה כזו.

הקנס לכל אחת מהחברות נע בין 30 אלף שקל ל-324 אלף שקל, בהתאם למספר ההפרות שנמצאו על כל מוצר שהן משווקות. בפירוט של החברות שהושת עליהן קנס מופיעות דוגמאות למוצרים שעל גביהן צוין כי הם מכילים 70% אלכוהול, אולם בפועל הם הכילו אלכוהול בשיעור של כ-5%. במקרים אחרים שיעור האלכוהול עמד על 25% -50% לעומת השיעור המוצהר (70%). קנסות נוספים הוטלו על הבטחה כי המוצר מיועד לחיטוי למרות שאינו כזה, על כך שהמוצר מאושר על-ידי משרד הבריאות למרות שאין זה המצב, ועוד.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה: "אנו עדים לגל של הטעיות לגבי מוצרי קורונה, ובכלל זה תוספי מזון להם מיוחסים סגולות חיסון וריפוי מהמחלה, ותכשירי ג'ל אלכוהולי. יצאנו למבצע בשל חשד שחדרו לשוק מוצרים שיש לגביהם הטעיה.

"במסגרת הפעילות עלה כי ההצהרות המופיעות על כ-45% מהמוצרים שבדקנו אכן מטעות. חלק ניכר מהם הטעו באחוז האלכוהול שיש במוצר ובהצהרה הנוגעת לרישיון משרד הבריאות. מדובר בסיכון בריאותי ובניצול בוטה של ציבור הצרכנים בתקופה מורכבת וקשה זו. הרשות פועלת כל העת להילחם בהטעיות נגד צרכנים ולספק להם את ההגנה הנדרשת".