הממשלה רוצה לעצור טיסות פרטיות וביטלה טיסות נוסעים שהגיעו כטיסות מטען

הממשלה מבקשת לצמצם את האפשרות של נוסעים לצאת מהארץ באמצעות ביטול טיסות המטען שקיבלו היתר להוציא נוסעים מישראל, ובמקביל לעצור את ההטסה במטוסים פרטיים לנוסעים שקיבלו היתר חריג לטוס מישראל ואליה

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הממשלה מבקשת לצמצם את האפשרות של נוסעים לצאת מהארץ באמצעות ביטול טיסות המטען שקיבלו היתר להוציא נוסעים מישראל, ובמקביל לעצור את ההטסה במטוסים פרטיים לנוסעים שקיבלו היתר חריג לטוס מישראל ואליה.

נזכיר כי במסגרת סגירת השמיים החליטה הממשלה לצמצם את היציאה של ישראלים ושל זרים השוהים בישראל והמבקשים לצאת מהארץ מסיבות שונות, ולהגביל את תנועת הנוסעים רק לבעלי היתר מיוחד.

הטיסות המסחריות בוטלו, וכיום, אחרי סגירת השמיים, היציאות מהארץ של הנוסעים שקיבלו מהממשלה אישור חריג לכך מתאפשרות בטיסה פרטית ובטיסות מסחריות שנוחתות בישראל כטיסות מטען וממריאות מנתב"ג עם נוסעים שקיבלו היתר חריג לכך - כך פועלות בימים האחרונים החברות דלתא ויונייטד שמטיסות עשרות נוסעים שצריכים לעזוב את ישראל וכאמור אוחזים באישור חריג (דוגמת ישראלים המתגוררים בחו"ל).

החברות קיבלו אישור מיוחד להטיס נוסעים מישראל, ועל כן אף הטיסו צוותי אוויר בטיסות המטען מארה"ב. עשרות ישראלים שקיבלו אישור חריג וביצעו בדיקות קורונה, שריינו מקום על טיסות אלה שכעת יבוטלו - כך טיסת דלתא שתוכננה להערב (ב') ושבלית-ברירה תבוטל.

מדוע מבקשת הממשלה לסגור את שערי היציאה מהארץ? בתקנות שיעלו לדיון היום בוועדת הכלכלה, מבקשת הממשלה לאשר כי טיסות מטען יתאפשרו רק כאשר הן ייכנסו כטיסות מטען ויצאו מישראל כטיסות מטען "בלבד". טיסות של חברות זרות שיאושרו לביצוע כוללות לבד ממטען גם טיסות לפינוי חירום רפואי, טיסות לכיבוי אש, טיסה "הנדרשת לטובת הניהול התקין של יחסי חוץ של מדינת ישראל", טיסות לטובת תחזוקה וטיסות להובלה של ספורטאים מקצועיים.

אלא שאחרי שסגרה את השמיים בהתראה מאוד קצרה, המדינה הבינה שחייבים לאפשר לבעלי היתר חריג לטוס לישראל וממנה, ועל כן רשות תעופה אזרחית הפעילה מכרז לביצוע של טיסות חילוץ. היעד שנבחר הוא פרנקפורט, כדי לאפשר לנוסעים גישה משם ליעדים שונים. מי שזכתה במכרז היא ישראייר, שהפעילה טיסת הלוך ושוב לעשרות נוסעים שקיבלו היתר בסוף השבוע שעבר.

ישראייר הייתה אמורה להפעיל טיסות נוספות, אולם המדינה דחתה את הפעלתן למועד לא ידוע, לאור סוגיה משפטית שמבקשת למנוע מישראלים לחזור לישראל בלי אישור חריג, בדומה לאישור שמאפשר לנוסעים לצאת מישראל. מכאן שהדרך היחידה למי שיש אישור לצאת מן הארץ או לשוב לביתו בארץ - היא בטיסה פרטית שמתנהלת "און דימנד", כלומר טיסה המופעלת במנגנון שדומה למונית.

נתי פרץ, יו"ר אגודת התעופה הכללית ומנכ"ל ובעלים של איה תעופה, מספר כי הביקוש להטסה פרטית זינק במאות אחוזים בימים האחרונים עם מאות פניות של נוסעים שנקלעו למצוקה כשהם תקועים בישראל או מחוצה לה. בכל מטוס יכולים לטוס עד 10 נוסעים. טיסות אלה נערכות בדרך-כלל למדינות שכנות, כלומר לקפריסין, לירדן ואפילו לטורקיה, ומשם הנוסעים ממשיכים ליעדם בטיסה מסחרית. המחיר לטיסה פרטית מגיע גם ל-10,000 לטיסה (לכל הטסים שנמצאים במטוס יחד), אלא שגם את הפתח הזה רשות התעופה האזרחית מבקשת לסגור.