הטיפ השבועי: כך תעשו שיחת ממליצים אפקטיבית

ממליצים על מועמד יכולים לספק תובנות על החוזקות ועל הניסיון שלו, אבל בשביל לקבל מידע מועיל צריך קודם כל לרכוש את אמונם • ניהול וקריירה

הטיפ השבועי
הטיפ השבועי

תקופת הקורונה טרפה את הקלפים בשוק העבודה. מנהלים ועובדים כאחד נאלצים לעכל שינויים מהירים ולהסתגל אליהם תוך כדי תנועה. איך מנהלים ומתנהלים בעולם כזה? במדור החדש "ניהול וקריירה" נציג בפניכם את מיטב המומחים שיציעו דרכים להתמודד עם עולם העבודה המשתנה, או לכל הפחות ייתנו לנו כמה נקודות למחשבה 

שלב השיחה עם ממליץ בתהליך קבלה לעבודה הוא קריטי למועמד, אך גם למגייס. באמצעותה הוא מנסה לגבש דעה סופית ולהבין אם המועמד אכן מתאים לו ויכול להשתלב בארגון מבחינה מקצועית וחברתית. כך תנהלו שיחה אפקטיבית. 

1. בנו אמון עם הממליץ. שיחת ממליצים היא מעין מערכת יחסים קצרה שנבנית למטרה מסוימת ולכן חשוב ליצור אמון עם הצד השני כדי שהממליץ ירגיש נוח לדבר. נסו למצוא דברים משותפים עם האדם שאתם משוחחים איתו ולשבור את הקרח. השיחה צריכה להיות אינטימית כי בסופו של דבר לא נקבל המלצה טובה ואיכותית על המועמד אם לא נגיע ללב הממליץ.

2. עשו יחסי ציבור למשרה שאתם מציעים ולחברה. כשאתם מדברים עם הממליץ, ספרו על החברה ועל יתרונות התפקיד המוצע. מדוע המשרה הזו מתאימה למועמד, איך היא יכולה לקדם אותו. ספרו לו גם על החזון שלכם והתרבות הארגונית, כי אלה דברים שבסופו של דבר יחזרו למועמד. הממליץ הוא כלי מבחינתכם למכור את עצמכם למועמד, במיוחד אם מדובר בעובד מחוזר ומבוקש.

3. שתפו את הממליצים בהתלבטות. ההתלבטות לא חייבת להיות בין דבר רע לדבר טוב  אלא גם בין שני דברים טובים. לדוגמה, איזה אחוזי ניהול לתת למועמד לעומת פיתוח טכנולוגי. שאלה נוספת שאפשר לשאול היא "האם הייתם מגייסים את העובד עכשיו?". זו שאלה נדושה, אבל עובדת.

4. שאלו על אופי העבודה בעבר. בקשו להבין את המבנה הארגוני והממשקים שהיו למועמד. לעתים תופתעו לגלות שמועמד תיאר את תפקיד הצוות שלו באופן שונה.

יעל בן אריה, סמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברת סייפבריצ' / צילום: קרן וינטראוב
 יעל בן אריה, סמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברת סייפבריצ' / צילום: קרן וינטראוב

הכותבת היא סמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברת הסייבר סייפבריצ'