כמה באמת משלמת המדינה ללומדי תורה ולילדיהם?

לתג המחיר שאביגדור ליברמן מצמיד לעולם הישיבות אין קשר למציאות. הנה הסכומים והמספרים • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן / שלומי יוסף
אביגדור ליברמן / שלומי יוסף

כמה אפשר לסמוך על מספרים שפוליטיקאי מפזר בקמפיין? יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שטח בכאן ב' את תוכניתו לשיקום הכלכלה בישראל אחרי הקורונה. "קודם כל, אותם 140 אלף!", הוא אמר, "אותם חבר'ה צעירים, אותם תלמידי ישיבות…", המראיין אריה גולן קטע אותו: "זה לא עשרות המיליארדים שיהיו חסרים". ליברמן התעקש: "כל קצבאות הילדים, וכל התמיכות בישיבות והקצבאות לאברכים, זה שבעה מיליארד שקל - זה סכום לא מבוטל".

"שבעה מיליארד" נשמע מאוד ספציפי. מאוד כלכלי. מאוד חשבונאי. שאלנו את ליברמן מאיפה החישוב הזה מגיע. התשובה שקיבלנו הייתה קצרה: "מתקציב המדינה". הסתכלנו במספרים.

ליברמן הזכיר שלושה סעיפים תקציביים: תמיכה בישיבות; קצבאות לאברכים; וקצבאות ילדים. לפי נתוני משרד החינוך יש היום בישראל 54 אלף תלמידי ישיבה, רווקים שלומדים לרוב בתנאי פנימייה; ועוד 96 אלף אברכים, תלמידי "כוללים" שרובם בעלי משפחות. בסך-הכול 150 אלף - אפילו יותר מהאומדן של ליברמן.

מהו היקף התמיכה של המדינה בקבוצות האלה? נתחיל בתלמידי ישיבות. הם לא מקבלים כלום לכיס. הישיבות עצמן ממומנות מתרומות, מתשלומים של ההורים, וגם מכסף ציבורי. התמיכה הציבורית בגין כל אחד מ-54 אלף התלמידים מגיעה ל-425 שקל בחודש, בסך-הכול פחות מ-300 מיליון שקל בשנה. התלמידים רווקים ולכן לא מקבלים קצבאות ילדים.

נעבור לאברכים בכוללים. הם גרים עם משפחתם בדירה משלהם. כל אחד מ-96 אלף האברכים זכאי לקצבה של 765 שקל בחודש, או כמעט 900 מיליון שקל בשנה. אברכים נזקקים זכאים גם לסיוע מהאגף למוסדות תורניים במשרד החינוך - עוד 1,040 שקל בחודש. הסיוע ניתן כיום ל-4,500 משפחות, ולפי נתוני האוצר הוא עלה למדינה כ-40 מיליון שקל בשנת 2019.

אברכים עם ילדים זכאים גם לקצבאות ילדים. זו כמובן לא פריבילגיה של חרדים: כל משפחה ישראלית עם ילדים מקבלת קצבאות כאלה. אברך יהיה זכאי לקצבה גם אם הכולל ייסגר, והוא יילך לעבוד בסופרמרקט או יפתח חברה לייעוץ עסקי.

אבל הנה ניסיון גס לחשב את עלות התמיכה בילדי האברכים. קצבאות הילדים ניתנות לפי המפתח הבא: 152 שקל בחודש לילד הראשון; 192 שקל בחודש לילד השני, השלישי והרביעי; ו-152 שקל בחודש לילד החמישי והלאה. במשפחה חרדית ממוצעת ייוולדו 6.5 תינוקות. נכפיל בקצבה, במספר החודשים ובמספר האברכים, ונגיע ל-1.3 מיליארד שקל בערך. זו הערכת יתר, כי משפחה שיהיו בה 6.5 ילדים תהיה קטנה יותר בשנים הראשונות. לשם השוואה, היקף קצבאות הילדים לכלל הציבור בישראל עמד ב-2018 על 8 מיליארד שקל.

בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים. בחישוב גס, סעיפי התמיכה שציין עולים למדינה כ-2.5 מיליארד שקל בשנה. קצבאות ילדים משולמות לכל המגזרים, גם להורים עובדים, ורק כשביעית מהן מופנות לאברכים.

תחקיר: ארן רונדל