האקזיט של קוזניצקי: במו"מ למכירת מנרב לפי שווי של 750-780 מיליון שקל

בעל השליטה הוותיק בקבוצת הפרויקטים והבנייה מנהל משא ומתן למכירתה לידי קבוצה בראשות משפחת ויל במחיר הגבוה ב-33% ממחיר השוק

מייסד ויו"ר מנרב, אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ
מייסד ויו"ר מנרב, אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ

כחצי שנה לאחר שהשלים אברהם קוזניצקי את מכירת חברת הנדל"ן מנרב פרויקטים, כעת הוא נמצא לקראת פרידה אפשרית ממיזם חייו - השליטה בקבוצת הפרויקטים והבנייה מנרב (עד לאחרונה מנרב אחזקות). מנרב עדכנה כי היא מנהלת משא ומתן למיזוג משולש הופכי, שבמסגרתו יירכשו כלל מניותיה לפי שווי חברה בטווח של 750-780 מיליון שקל - פרמיה של כ-33% על שווי השוק שלה לפני העדכון בנושא, שגרר את מנייתה לזינוקים דו-ספרתיים.

שווייה של מנרב בעסקה משקף להחזקותיו של קוזניצקי, בשיעור של כ-58%, שווי של כ-440 מיליון שקל, לעומת שווי שוק של כ-335 מיליון שקל לפני ההודעה על העסקה. מלבדו של קוזניצקי מחזיק כל אחד מארבעת ילדיו בכ-2.5% ממניות מנרב. עוד בין מחזיקי המניות הבולטים: מנורה עם כ-9.5% והפניקס עם כ-5% מההון. 

ככל הידוע, הרוכשת הפוטנציאלית של מנרב היא קבוצת משקיעים בראשות משפחת ויל, ובמקרה שבו תשלים את הרכישה - יימחקו מניות מנרב מהבורסה והיא תמשיך להיסחר באמצעות שתי סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של כ-390 מיליון שקל (בתשואות של 1%-2%). במנרב ציינו כי מתווה העסקה, "לרבות גובה התמורה, ואופן ועיתוי תשלומה, טרם סוכמו בין הצדדים".

המורה שנהפך לקבלן מוערך

מנרב היא אחת מחברות הנדל"ן וההנדסה הוותיקות בישראל, שהתחילה את פעילותה ב-1969. במסגרת פעילותה מבצעת הקבוצה עבודות קבלניות, זכיינות בשיטת BOT, פועלת בהשכרה וניהול נכסים מניבים, וכן היא בעלת מניות בזכיין, קבלן ההקמה וקבלן התפעול של פרויקט עיר הבה"דים של צה"ל שבנגב. עיקר פעילותה של מנרב מתרכז בישראל, וכן יש לה פעילות נדל"ן בארה"ב, והיא גם שותפה בהחזקה בחברת קוואליטס, המפתחת, מייצרת ומשווקת תוספי תזונה המופקים מאצות.

קוזניצקי (80), בעל השליטה במנרב, התחיל את הקריירה המקצועית שלו דווקא בתחום ההוראה, כפי שסיפר בעבר, בשל מחסור עצום במורים באותה תקופה - תחום שבו עבד קרוב לעשור, אז החליט לעבור לעסקי הבנייה. את דרכו בענף הנדל"ן התחיל בחברת סולל בונה, שם למד את תחום הקבלנות - וכיום הוא נחשב אחד מהיזמים המנוסים והמוערכים בענף.

עם הפרויקטים המרכזיים בתחום הקבלנות שבהם מעורבת מנרב כיום (חלקם עם שותפים), נמנים הקמת קריה משפטית ובסיס כליאה של משרד הביטחון בבית ליד (מתחם נוה צדק), הקמת מעונות סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע, הקמת מבנים ותשתיות למשרד הביטחון בבאר שבע (קמפוס רמות), הקמת חוות טורבינות רוח ברמת הגולן, הקמת בנק הדם והמרכז הלוגיסטי של מגן דוד אדום ברמלה ועוד.

מנרב הציגה עלייה בהיקפי פעילות הקבלנות שלה בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 - מה שסייע להכנסותיה לטפס ב-9% ולהגיע ל-624 מיליון שקל. אלא שהרעה במצבם של כמה מפרויקטים אלה גרמו לקריסת הרווח התפעולי של מנרב בכמעט 90%  - והיא עברה להפסד של כ-21 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-75 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2019.

בצד הרוכש, משפחת ויל, המשתדלת בדרך כלל לפעול "מתחת לרדאר", היא בעלת פעילות עסקית ענפה, הכוללת החזקה ומעורבות בהשקעות בשלל פעילויות בתחומי התעשייה, הנדל"ן, הטכנולוגיה ועוד. שמה של משפחת ויל עלה לכותרות לפני כשלושה חודשים, עם אקזיט מרשים שכלל מכירת 44% ממניות חברת שירותי תשלום החניה פנגו תמורת 245 מיליון שקל, שלאחריה נותרו בידיה יותר מ-50% מהמניות, באמצעותה חברה האם של פנגו - מילגם.

את עסקיה של משפחת ויל מובילים כיום בני הדור השלישי, שי וגיל ויל, לאחר שהייתה בעבר אחת מחמש המשפחות שהקימו את חברת המזון אסם (אז בראשות עזריאל ויל), ונותרה עם החזקה מרכזית בה עד לפני קצת יותר מ-20 שנה. מאז, נכנסה משפחת ויל לשלל השקעות, שאחת המוכרות בהן היא רכישת חברת מלט הר טוב, בעלת מפעל לייצור מלט (צמנט) הפועל סמוך לעיר בית שמש.

ישראל קנדה רוכשת גם מלונות

העסקה למכירת מנרב הנרקמת כעת, מגיעה חודשים ספורים לאחר השלמת מכירת החברה הבת מנרב פרויקטים לידי ישראל קנדה ומשפחת נקש, תמורת 575 מיליון שקל. העסקה, שנעשתה גם היא באמצעות מיזוג, הניבה למנרב תמורה של כ-390 מיליון שקל. מנרב פרויקטים, שהונפקה בבורסת תל אביב כשלוש שנים לפני מכירתה, פועלת בעיקר בייזום פרויקטים לבנייה למגורים, ולאחר הרכישה שונה שמה ל-ICR.

ישראל קנדה, שנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, עדכנה בעניינה של ICR כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת הנדל"ן צמח המרמן בהקמת פרויקט של כ-380 דירות, לצד שטחי מסחר, בשכונת נוה גן שברמת השרון. מהפרויקט המשותף צופה ישראל קנדה הכנסות בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל.

עוד עדכנה ישראל קנדה על השלמת רכישת שלושה ממלונות טמרס של פויו זבלדוביץ, תמורת כ-155 מיליון שקל, מתוכם כ-35 מיליון שקל מההון העצמי. מדובר בבית המלון דניאל ים המלח, שטמרס היא בעליו, ובבתי המלון ווסט אשדוד ותל אביב, שטמרס היא המפעילה שלהם, ושכוללים יחד כ-480 חדרים. לאחר השלמת העסקה, הגיעה ישראל קנדה להחזקה וניהול יותר מ-1,300 חדרי מלון.