כלי התקשורת בגרמניה לועגים ל"פסגת הפלצבו" של הממשלה

ממשלת גרמניה וראשי מדינות המחוז התכנסו לפסגה וירטואלית בנושא חיסונים לקורונה, אולם השורה התחתונה של הכינוס הייתה שיש להמתין ולצלוח את החודשים הקרובים • מכון המחקר הכלכלי IW: "הוכחה לאוזלת-יד. המטרה היחידה שלה הייתה להסיט את הלחץ הפוליטי לעבר האיחוד האירופי"

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל עם ראש בוואריה וראש העיר של ברלין לאחר שיחת הועידה בזום / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke/Pool
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל עם ראש בוואריה וראש העיר של ברלין לאחר שיחת הועידה בזום / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke/Pool

ממשלת גרמניה וראשי מדינות המחוז התכנסו אתמול (ב') לפסגה וירטואלית בנושא חיסונים לקורונה, אולם השורה התחתונה של הכינוס הייתה שיש להמתין ולצלוח את החודשים הקרובים, עד לאספקת חיסונים רק לקראת הקיץ הקרוב. הפסגה הציגה את אוזלת-ידה של ממשלת גרמניה ושל האיחוד בהשגת חיסונים מספיקים לאוכלוסייה, וכלי התקשורת כינו אותה הבוקר בלעג "פסגת הפלצבו".

שר הבריאות יינס שפאן סקר בפני הנוכחים את תמונת המצב בגרמניה, שבה חוסנו עד כה 2.2 מיליון בני אדם בלבד (מתוך אוכלוסייה של כ-83 מיליון תושבים), ולאחר מכן נאמו נציגי חברות התרופות שחיסוניהן אושרו - "ביונטק", "מודרנה" ו"אסטרהזנקה". "ביונטק", חברה גרמנית שמקום מושבה במיינץ ליד פרנקפורט, יוצגה על ידי מנכ"ל החברה פרופ' אוגור סאהין, שיחד עם אשתו ד"ר אוזלם טורצ'י, פיתח את החיסון המערבי הראשון שאושר נגד הקורונה.

פרופ' סאהין אמר לנוכחים כי גם החברה עצמה תלויה בחברות אחרות, ספקיות חומרי גלם, כדי לייצר את החיסון לקורונה בתהליך מורכב, שבו התוצר הסופי צריך להישמר במינוס 70 מעלות. "ברגע שאנחנו מייצרים את החיסון הוא משונע מיד, אנחנו לא מחכים", אמר סאהין לנוכחים. החברה רכשה מפעל בעיר מארבורג וצפויה להתחיל לייצר בו חיסוני קורונה כבר בחודש הקרוב, עידכן. הקאנצלרית אנגלה מרקל העירה כי בעקבות הקשיים בייצור ובמשלוח, יהיה קשה להתחייב מדי שבוע על מספר חיסונים מוחלט, ויהיה קשה לתכנן בהתאם.

גם נציגי הנציבות האירופית הופיעו בפני ההנהגה הגרמנית, וטענו כי הליכי הרכש התנהלו בצורה הטובה ביותר, וכי עד סוף השנה יוכלו מדינות אירופה להציע חיסונים לתושביהן. הפסגה הסתיימה בהחלטה להטיל על שר הבריאות שפאן לראות כיצד לשפר את הלוגיסטיקה של חלוקת החיסונים. הוא עצמו הזהיר מ"שבועות ארוכים של מחסור בחיסונים" וגורמים ממשלתיים הבהירו כי "הנושא העיקרי הבעייתי הוא כמות החיסונים, ולא חלוקתם", לפי סוכנות הידיעות רויטרס.

האיחוד האירופי מחכה ל-100 מיליון חיסונים. אסטרהזנקה תוכל לספק רק כ-40 מיליון

כלי התקשורת וגופים מקצועיים לא חסכו ביקורת על הפסגה. "הוכחה לאוזלת-יד", כינה אותה מכון המחקר הכלכלי IW. "הוועידה מלכתחילה לא הייתה יכולה לשנות הרבה, והמטרה היחידה שלה הייתה להסיט את הלחץ הפוליטי לעבר האיחוד האירופי", כתב המכון. "הטעויות נעשו כבר בשנה שעברה, ושום פסגת פלצבו לא יכולה לשנות זאת", כתב המגזין "שפיגל", שציין את חוסר היכולת של הממשלה להציג תוכנית חיסונים מחייבת לחודשים הקרובים.

שפאן עצמו אמר בראיון לאחר הפסגה כי הוא צופה מחסור בחיסונים "עד הקיץ", אך כי ההיצע ילך ויגבר החל מאפריל הקרוב. בין השאר מחכה האיחוד האירופי לקבל כ-100 מיליון חיסונים מחברת "אסטרהזנקה", שהודיעה כי תוכל לספק רק כ-40 מיליון ברבעון הראשון של השנה. ייתכן כי עודפים של החיסון שיצטברו בבריטניה יועברו לאיחוד האירופי. בריטניה מתקדמת הרבה יותר משכנותיה האירופיות וכבר חיסנה קרוב לעשרה מיליון בני אדם.

הדיונים בגרמניה התרחשו על רקע מה שנראה כמו ירידה הדרגתית במספר החולים החדשים והמאושפזים. הממוצע ביומי בשבוע האחרון עומד כ-11 אלפים מקרים, לעומת יותר מ-20 אלף בחודש שעבר.