בג"ץ אסר על המדינה לאפשר מכירת צעצועים בחנויות מזון ופארם

בג"ץ קבע היום כי למדינה יש שבוע כדי לשנות את התקנות כך שיצמצמו את היכולת של בתי עסק המוגדרים כחיוניים למכור מוצרים לא חיוניים בימי הגבלות או סגר

סוחרים בדרך יפו בתל אביב מוחים על סגירת המסחר בשל הקורונה / צילום: כדיה לוי
סוחרים בדרך יפו בתל אביב מוחים על סגירת המסחר בשל הקורונה / צילום: כדיה לוי

בית המשפט העליון הכריע היום (ג') בסוגיית מכירת צעצועים ומוצרים לא חיוניים במהלך הסגר ברשתות מזון ופארם. העליון קבע כי למדינה יינתן פרק זמן של שבוע לתיקון התקנות "בדרך שתצמצם, במידת האפשר, את יכולתם של בתי העסק המקיימים פעילות חיונית, למכור מוצרים לא חיוניים, בימי הגבלות או סגר".

החלטת העליון ניתנה במסגרת העתירה שהגישו עו"ד גדעון פישר וד"ר מתן גוטמן ועוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על-מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור גם מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים, כגון צעצועים ומוצרי פנאי. בהמשך הצטרפה לעתירה גם להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - כידיד בית משפט.

בהקשר זה קבעו שופטי העליון כי אומנם "במציאות הקשה שאנו נתונים בה - השמירה על החיים והבריאות היא עיקר", אך "נלווית אליה גם חובה לצמצם את הפגיעה הכלכלית למינימום האפשרי". על הרקע הזה, ולאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין שקל בחיוב לשנות את המתווה הקיים, ובכך למנוע המשך פגיעה בחנויות הצעצועים והביגוד, ונטען כי קשיים משפטיים הם שהניאו אותו מכך, "ראה בית המשפט מקום לדקדק בדבר, ולקבוע כי שר הבריאות רשאי לפעול כפי שאכן שקל לעשות".

העליון אף מציין כי היה מקום להורות על ביטול התקנה, אולם מחמת הזהירות, ו"מאחר שבנסיבות העניין הנזק מביטול התקנה עולה על התועלת", פרק הזמן שנקבע למדינה לתיקונן כאמור יעמוד על שבוע.

החלטת העליון מתייחסת גם לעיתוי שבה היא מתקבלת - עמוק אל תוך הסגר השלישי בישראל ואולי אף לקראת סיומו - ומסבירה את החשיבות של פרסומה גם בעת הזו: "אומנם, נראה כי בקרוב יסתיים הסגר השלישי, ויהיה מי שיטען כי העתירה תיאורטית. עם זאת, בימים אלה, שבהם סגר בא וסגר הולך, נמצא מקום להכריע בדבר, שמא תופק מכך תועלת מיידית, שמא יסייע הדבר בעתיד, אם יתעורר הצורך".

בחודשים האחרונים דיווחנו כי הסוגיה הזו הגיעה לדיון ציבורי במדינות נוספות בעולם על רקע הסגרים שהוטלו במסגרת ההתמודדות עם וירוס הקורונה. במסגרת זו, בעלי חנויות בצרפת מחו על כך שהסופרמרקטים הגדולים יכולים להמשיך ולמכור ספרים, מוצרי קוסמטיקה ובגדים, בעוד החנויות הקטנות מחויבות לסגור את עסקיהן. על הרקע הזה צרפת הודיעה כי תגדיר מה הם מוצרים חיוניים, וכי הסופרמרקטים יצטרכו לכסות או להסיר מהמדפים מוצרים שלא יהיו כלולים בהגדרה הזו. גם במדינות נוספות, דוגמת שווייץ, ניתן היה לראות כבר בסגר הראשון מדפים מכוסים שמגבילים רכישה של מוצרים שאינם "חיוניים".