קרן NFX משיקה זרוע השקעות בתחום הביוטק

גיגי לוי וייס: "נשקיע בחברות שמנוהלות ע"י המדענים המייסדים שלהן" • הקרן השקיעה ב-Mammoth Bioscience שנוסדה ע"י זוכת פרס נובל פרופ' ג'ניפר דודנא

גיגי לוי וייס / צילום: NFX
גיגי לוי וייס / צילום: NFX

קרן NFX בה שותף הישראלי גיגי לוי-וייס (לשעבר מנכ"ל 888, בכיר באמדוקס וממייסדי פלייטיקה), הפועלת מסן פרנסיסקו והרצליה, הודיעה על הקמת זרוע השקעות במדעי החיים. קרן NFX מתמחה שהשקעות בשלבים מוקדמים, סיד וטרום סיד, וכבר רשמה אקזיטים בחברות Genome Compiler ו-Ivymark. הקרן מנהלת 475 מיליון דולר עם דגש על תחומי התוכנה והתקשורת.

עד היום השקיעה הקרן כ-8% מהונה בתחום מדעי החיים אך כאמור בתקופה הקרובה היא צפויה לשים דגש רב יותר על תחום זה. את התחום יוביל בקרן ד"ר עמרי עמירב דרורי, שייסד את ג'ינום קומפיילר, שפיתחה תוכנה עבור חוקרי גנטיקה וחברות ביולוגיה סינטטית שנמכרה לחברת הביולוגיה הסינטטית Twist Bioscience הנסחרת היום לפי שווי של 10 מיליארד דולר. כאמור, NFX השקיעה בג'ינום קומפיילר והשתתפה באקזיט הזה, והיא משקיעה גם בטוויסט. לצד עמירב דרורי תצטרף לזרוע ההשקעות החדשה גם ד"ר אמילי לה-פרוסט, מייסדת ומנכ"ל טוויסט.

מלבד ג'ינום קומפיילר וטוויסט, הקרן השקיעה גם בחברת Mammoth Bioscience, שעוסקת בעריכה גנטית בטכנולוגיה פורצת הדרך קריספר (CRISPR), ובין מייסדיה נמצאת פרופ' ג'ניפר דודנא, שזכתה בפרס נובל עבור המצאת הקריספר.

"NFX השקיעה בי כמייסד לפני שנים, וכעת אני מצטרף לחברה בשביל לתת את ההזדמנות הזו ליזמים אחרים", אמר דרורי. "מה שמשותף ליזמים בהם אנו משקיעים הוא שאנחנו מנהלים את החברות של עצמנו ויודעים לגשר בין החלק העסקי למדעי. אנחנו גם מדענים וגם מייסדים. המצאנו גישות חדשות בביולוגיה, הקמנו והצמחנו חברות לשווי של מיליארדים רבים של דולרים".

לוי-וייס: "מייסדים מדענים הם הדרך למהפכה הבאה"

בשיחה עם גלובס אמר לוי-וייס, כי "בשנים האחרונות אנחנו משקיעים יותר בביומד מתוך ההבנה שמידע ביולוגי יכול להיות מוצג בצורה דיגיטלית, ויש לנו כוח מחשוב שמאפשר לנתח את המידע הביולוגי שמוצג בצורה דיגיטלית, ויש לנו גם מה לעשות עם המידע הזה, כמו עריכה גנטית או ביולוגיה סינטטית. בפעם הראשונה אפשר להסתכל על הבעיות הגדולות של העולם - כי ביולוגיה זה הכול - ולפתור אותן באמצעות תוכנה. שותפי הקרן, ואני בתוכם, איננו מומחים לביולוגיה אבל התחלנו לראות שבשנים האחרונות ישנם יותר קווים דומים לחברות בתחום התוכנה. לכן התחלנו להשקיע בתחום לפני כמה שנים, למדנו אותו, עשינו כמה השקעות ממש לא רעות בתחום, ובשלב כלשהו הבנו שאנחנו חייבים שיהיה לנו צוות שגם מבין את מה שאנחנו מבינים וגם מבין יותר את עולם הביולוגיה.

"וכך החלטנו להזמין אלינו את עמרי ואמילי, את עמרי במשרה מלאה ואת אמילי בתור יועצת לוועדת ההשקעות, כדי לקחת את מה שעשינו עד כה בתחום מדעי החיים, ולהפוך את זה ליותר מקצועי ורציני. זה וקטור אחד. אבל וקטור נוסף שאנחנו מאוד מאמינים בו, הוא חברות שהמדענים הם המנכ"לים שלהן. זה היה מאפיין של ג'ינום קומפיילר וגם של טוויסט. עד לאחרונה הקרנות בתחום הביו היו מוצאות מדען שפיתח משהו, לוקחות ממנו את הטכנולוגיה תמורת אחוזים בודדים, ומביאות להן מנכ"ל עם חליפה שנחשב לבעל יכולות עסקיות.

"אף אחד לא היה חולם לעשות את זה ליזם התחום התוכנה. ואנחנו חושבים היום שגם במדעי החיים, מייסדים מדענים הם הדרך למהפכה הבאה. אי אפשר להחליף את התשוקה וההבנה של מייסד חברה, ואם אנחנו רוצים להשקיע בחברות שבאמת משנות מן היסוד את הביולוגיה, הגיוני שהמייסדים הללו יהיו מדעני התחום.

"שני הווקטורים הללו הביאו אותנו לחשוב שזה הזמן הנכון, ובמקביל הקורונה הראתה לעולם כמה התחום הזה חשוב. נודיע בקרוב על השקעה בשתי חברות נוספות בתחום, ואנחנו מחפשים חברות גם בישראל, ואין לנו ספק שיש גם חברות ישראליות מעניינות בתחום הזה".