סחורה חמה: איך להיחשף נכון להזדמנויות שנוצרו בשוק הקומודיטיז

סקטור הסחורות (קומודיטיז) מושך אליו עניין גובר והולך, ומשקיעים רבים מעוניינים להיכנס לענף • אבל האם כדאי להשקיע בסל מגוון של סחורות, או אולי בתת-סקטורים מסוימים? ואולי אפילו במניות של חברות ספציפיות? • הנה כמה אפשרויות לחשיפה

מפעל פלדה בסין / צילום: רויטרס
מפעל פלדה בסין / צילום: רויטרס

לאחרונה אנו עדים לעניין רב ומתגבר בסקטור הסחורות, באמצעות מניות, באמצעות קרנות על תתי-סקטורים ו-commodities. מדד Bloomberg Commodity Index מציג עלייה של כ-40% מאז רמות השפל במאי 2020, ובתוכו מזהים חוזקה בכל קטגוריות הבסיס השונות (אנרגיה, מתכות, חקלאות, עץ וכד').

מספר גורמים מובילים לתופעה זו, והם כוללים רשתות ספנות ימיות עמוסות, השקעה מועטה במתקני אספקה חדשים והחלשת הדולר האמריקאי.

אבל מהי בדיוק הדרך הנכונה לקבל חשיפה לסקטור הסחורות? התשובה אינה מובנת מאליה. הנה דוגמה: ה-ETF הגדולה ונזילה ביותר בעולם למניות סחורות היא קרן XLB, העוקבת אחר חברות הסחורות בארה''ב. ניתוח מעמיק של החזקות הקרן מגלה כי היא מורכבת בעיקר מכימיקלים (65%) ומחברות כרייה (11%).

הגבר מוביל לנתון מפתיע אולי: בניתוח שלנו של הקורלציה בין XLB למדד הסחורות של בלומברג, אנו מוצאים כי לקרן יש קורלציה של 0.7, שהיא למעשה פחות מהקורלציה של מדד S&P 500 - של 0.71. במילים אחרות, ETF הסחורות המסורתית לא נותנת למשקיעים חשיפה טובה יותר לשינויים במחירי הסחורות מאשר תעודת סל של השוק הרחב.

חשוב להבהיר כי "החשיפה הרשמית" של קרן יכולה להיות שונה מהותית מהחשיפה האפקטיבית שמקבל המשקיע במציאות. אנו מאמינים כי הבנה זו יכולה לסייע רבות בתהליך ההשקעה. בדוח זה נספק מדריך קצר על ETF's של סחורות. ניגע בתתי-קטגוריות בתחום הסחורות: מניות של סחורות בארה"ב; מניות של מתכות; וקרנות commodities. נתאים לכל קטגוריה את הקרנות הבולטות, כולל החשיפות האפקטיביות שלהן.

 
  

סקטור הסחורות הרחב בארה''ב: XLB

משקיעים המחפשים חשיפה למניות של סחורות בארה''ב צריכים לשקול השקעה בקרנות XLB ,VAW ו-IUMS LN. קרן XLB היא למעשה קרן large-cap של סחורות בארה''ב, המחזיקה ב-29 מניות הקשורות לסקטור הסחורות הכלולות במדד S&P 500 במשקלי שווי שוק. הקרן היא הגדולה ביותר והסחירה ביותר בסקטור (עם פער מול הקרנות האחרות), עם סך נכסים תחת ניהול של כ-6.3 מיליארד דולר.

קרן VAW היא קרן בין mid ל-large cap, המחזיקה כ-115 מניות במשקלי שווי שוק. בקרן IUMS LN יש החזקות זהות לקרן XLB אבל היא רשומה באירלנד (קרן UCITS). העמלות דומות בין שלוש הקרנות; VAW מעט זולה יותר מאשר XLB אבל ההבדל לא מהותי (3 נקודות בסיס).

החשיפה לתתי-סקטורים די דומה: הסקטורים המובילים הם כימיקלים (65% מול 60%) וכרייה (11% בשניהם). גם החשיפה ליתר הסקטורים דומה.

יש לשים לב כי בכל הקרנות קיימת חשיפה סקטוריאלית מרוכזת לכימיקלים ולכרייה. חשיפה זו מנתקת חלקית את הקשר בין תשואת קרנות ה-ETF לביצועי שוק ה-commodities הרחב. ניתוח הקורלציה למדדי סחורות מעיד על כך: לקרן XLB יש כאמור קורולציה של 0.7 מול מדד Bloomberg Commodities, דומה לקורולציה של S&P 500, של כ-0.71. התשואות ב-XLB וב-VAW עשויות להיות דומות  יחסית; משקיעים צריכים פשוט להביא בחשבון את ההעדפה שלהם בין mid cap מול large cap. משקיעים עם צורכי נזילות משמעותיים אמורים לבחור בקרן XLB - שבה המחזורים בנייר גבוהים לעומת המתחרות (מחזור ממוצע של כ-6.4 מיליון מניות מול כ-115 אלף עבור VAW ו-102 אלף עבור IUMS LN).

מניות מתכות וכרייה: XME ,PICK ,REMX

משקיעים המחפשים חשיפה למניות בתחום המתכות והכרייה צריכים לשקול השקעה בקרנות XME ,PICK ו-REMX. כל שלוש הקרנות הן בעינינו מעשיות באותה מידה, אבל מייצגות סוגי חשיפה שונים.

XME היא הקרן המסורתית לתחום המתכות והכרייה (metal and mining), המחזיקה במגוון רחב מאוד של חברות עם פוקוס על חברות mid-cap, כפי שמתבטא בשווי השוק הממוצע המשוקלל של כ-7.9 מיליארד דולר. לקרן יש חשיפה של כ-46% לחברות פלדה (30%) ואלומיניום (16%), ושאר הקרן מפוזרת על פני תתי-סקטורים אחרים.

PICK היא תעודת הסל הגלובלית למתכות ולכרייה, המחזיקה בחברות כרייה מגוונות מהגדולות בעולם, כמו BHP ו-RIO (הקרן אינה כוללת מכרות זהב וכסף). לקרן יש חשיפה לחברות בעלי שווי שוק גדול יותר, עם שווי שוק ממוצע של כ-65 מיליארד דולר.

הקרן מחזיקה במניות בעלות זרמי הכנסות מגוונים: חברות diversified metals מהוות כ-27% מהקרן ו-diversified minerals כ-21%.

קרן REMX היא קרן המתכות הנדירות, חשיפה שאנו מאמינים כי היא נמצאת מתחת לרדאר. זוהי היא הקרן היחידה בין השלוש המחזיקה במניות סיניות (כ-46% מהקרן), ולזה סיבה טובה: סין מהווה כ-90% מייצור המתכות הנדירות בעולם.

לקרן תשואות גבוהות בתקופה האחרונה, תשואה של כ-114% במדידה של שנה לאחור. למשקיעים עם דרישות נזילות משמעותיות, או אלה שרוצים חשיפה לפלדה + אלומיניום, אנו ממליצים על XME. למשקיעים המחפשים חשיפה מגוונת לחברות כרייה large cap אנו ממליצים על קרן PICK, ולמשקיעים הרוצים חשיפה מזוקקת לתחום ה-rare earth metals אנו ממליצים על REMX.

DBC: השקעה ישירה בסל של Commodities 

משקיעים המחפשים חשיפה ישירה לסל של commodities יכולים להשקיע באמצעות קרנות DBC ,GSG ו-ICOM LN. נקודת אזהרה: שלוש הקרנות כולן מנסות לעקוב אחר מדד ייחוס של סחורות שונות, ובעיקר עושות זאת באמצעות מסחר בחוזים עתידיים. כמו כל קרן שמבססת את התשואה שלה על חוזים עתידיים, התשואות של החוזים העתידיים לטווח הקצר עשויות להיות שונות מאלו של החוזים לטווח ארוך יותר.

מסיבה זו אנו ממליצים למשקיעים לבחור ב DBC .DBC ו-GSG הן שתיהן קרנות גדולות מאוד ונזילות, עם חשיפות למגוון סחורות דומה יחסית, אך ההבדל העיקרי בין השתיים הוא ש-GSG היא long בחוזי "החודש הקדמי" (פקיעה בדרך כלל תוך 1 ל-2 חודשים מהיום), בעוד ש-DBC היא בדרך כלל long על חוזים עם פקיעה בטווח ארוך יותר (מה שמפחית עלויות גלגול, roll cost). אסטרטגיה זו הופכת את DBC לקרן תנודתית פחות, ובשנה האחרונה היא הובילה להפרש משמעותי לטובה בתשואות.

קרן DBC עלתה ב-2.5%, לעומת ירידה של 12.5% בקרן GSG .ICOM LN היא קרן UCITS, והיא מחזיקה סל שונה במקצת של סחורות לעומת שתי הקרנות האחרות, עם משקל נמוך יותר לאנרגיה (30% לעומת 54%) וחשיפה גבוהה יותר למתכות יקרות (18% לעומת 8%). עמלות הקרן נמוכות לעומת שתי הקרנות האחרות, 19 נקודות בסיס לעומת 75 נ"ב ו-89 נ"ב.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם