הייעוץ לאסיפות כלליות בישראל מתרחב: ISS תתחיל לספק שירותי ייעוץ בבורסה בישראל

חברת ISS הבינלאומית הצהירה כי תספק למשקיעים מוסדיים ישראלים שירותי מחקר על האסיפות הכלליות של כל החברות הרשומות למסחר בתל אביב • מדובר במינויים ללקוחות מוסדיים ישראליים, שייתווספו לשירותים דומים שניתנים זה שנים על ידי אנטרופי

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

שוק הייעוץ למוסדיים לקראת אסיפות כלליות של חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב מתרחב: היום נודע כי חברת ISS הבינלאומית הצהירה כי תספק למשקיעים מוסדיים ישראלים שירותי מחקר על האסיפות הכלליות של כל החברות הרשומות למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. מדובר במינויים ללקוחות מוסדיים ישראליים, שייתווספו לשירותים דומים שניתנים זה שנים על ידי אנטרופי ועל ידי עמדה, הישראליות.

ברשות שוק ההון, שבראשות הממונה משה ברקת, רואים במהלך כהבשלה של מהלך לשינוי פני הייעוץ לאסיפות כלליות פה, שהוביל הממונה. מדובר במהלך שברובו נגע לעימות בין הרשות לאנטרופי.

התקווה היא כי "המהלך ירחיב באופן משמעותי את היקף הכיסוי של ISS כלפי חברות ציבוריות בישראל כך שיכלול גם חברות קטנות יותר שבאופן מסורתי לא מצויות בתיקי ההשקעות המוחזקים על ידי מוסדות בינלאומיים".

עם זאת, לצד החשיבות הרבה בכניסת ISS לישראל, וחיזוק הקשר של משקיעים זרים עם השוק והחברות בישראל, הרי שלמידת ההשפעה בפועל של הצעד תלות במידת השימוש של המוסדיים הגדולים בשירותיהם. נזכיר כי רשות שוק ההון הובילה ליצירת מערכי אנליזה פנימיים ועצמאיים.

ברשות שוק ההון בירכו על המהלך, והסבירו כי מדובר ב"פירמת הייעוץ הבינלאומי הגדולה בעולם בנושאי ממשל תאגידי", ושהיא החליטה "להיכנס לפעילות בישראל ולהציע לגופים מוסדיים מקומיים שירותי ייעוץ בדבר הצבעות באספות כלליות של חברות ציבוריות ישראליות ותאגידים מדווחים".

ברשות שבהובלת ברקת הצהירו כי "פרט להעמדת שירותי הייעוץ, ISS לא תציע שירותים אחרים לחברות אלו אשר עשויים לעורר חשש לניגודי עניינים, וזאת באופן עקבי עם מדיניות הרשות לטיפול שורשי בסוגיית ניגודי עניינים בענף ייעוץ ההצבעות". סוגיית ניגודי העניינים הפוטנציאליים היא שהייתה בבסיס המהלך שהוביל ברקת נגד אנטרופי, שהייתה בעלת הדומיננטטיות בתחום זה בישראל. עם זאת, גורם בשוק טען כי ISS "מספקים לחברות ציבוריות שירותי יעוץ, לא רק בהיבטי ממשל תאגידי אלא גם לבניית תגמול, למשל".

כך או כך, רשות שיק ההון הצהירה היום בנוסף כי "תמשיך במאמציה לעודד כניסה של פירמות גלובאליות ושחקנים חדשים נוספים לשוק ההון הישראלי ולכל תחומי הפעילות שתחת סמכותה".

ברקת אף מסר בעניין זה את "התרומה והחשיבות של כניסתו של שחקן בינלאומי מסוג זה להשתלבות שוק ההון הישראלי והמערכת הפיננסית המקומית בתוך המערכת הגלובלית, ולפיתוח ושכלול שוק ההון לטובת החוסכים והמשקיעים". לדבריו, "כניסתה של ISS מעמידה אותנו בשורה אחת עם שווקים מתקדמים בעולם בהם החברה כבר פועלת, ומדגישה את המחויבות שלנו להטמעת סטנדרטים גבוהים של התנהלות על ידי הגופים המוסדיים, ובפרט אלו הקשורים בניגודי עניינים".

לוריין קלי, ראש חטיבת פתרונות ממשל תאגידי ב-ISS, מסרה כי לחברה "יש רקורד מוכח של מתן ניתוח אובייקטיבי ומעמיק ללקוחותינו ביחס לחברות פורטפוליו כדי לסייע להם לקיים את חובות הנאמנות שלהם ולשמור על כללי הממשל התאגידי התקין ו-ISS שמחה לעשות זאת גם בעבור בעלי ומנהלי נכסים ישראלים"

ככל הידוע ISS כבר בחנה בעבר כניסה לשוק המקומי, ללא שהדבר הבשיל, עד כה. 

מאנטרופי שבהובלת גל סטאל נמסר כי היא "מברכת על כניסתה של ISS לשוק הישראלי", כשהיו"ר סטאל, מסר בנוסף כי "דעתה של אנטרופי ידועה לכולם כתומכת ברורה בשימוש ביועצי הפרוקסי כגורם חשוב אף הכרחי בהתנהלות שוק ההון הציבורי בישראל.

"יועץ הפרוקסי הוא כלי משמעותי למשקיעים בבחינת השקעתם בהיבט הממשל התאגידי ומהווה גם נדבך חשוב לזרימת המסחר הציבורי השוטף. לא לחינם גוף זה קיים בכל העולם והיה קיים בישראל מאז 2007 ועד לאחרונה. אנו שמחים מאד לראות את תמיכת הרגולטורים בהכנסת יועץ פרוקסי בעל משמעות ומקצועיות גבוהה ובעל היכולות להוות גורם מאתגר תוך השאת ערך מוסף גם לצד המשקיעים הגופים המוסדיים ולא פחות חשוב גם לצד החברות הציבוריות. נושא הממשל התאגידי בחברה ציבורית כבר אינו משמש נושא נלווה בקבלת החלטת ההשקעה של הגוף המוסדי אלא בליבתו".

עוד מסר סטאל כי "האתגר יהיה להבין את המורכבות של השוק הישראלי המקומי, שכן הוא שונה מהותית מהשוק הגלובלי".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, שפעל להפחתת כוחה של אנטרופי בשוק משום שחשב שהוא גדול מדי, ותמך בהעברת כוח למוסדיים, בירך גם הוא על כניסת ISS לישראל, אותה הגדיר "היא חדשות מצוינות לשוק ההון הישראלי ושיסייע לגיוון דעות".