השקעות | פיצ'ר

מדור יומי חדש בגלובס: מה עשה התיק של המשקיעים הצעירים?

הנפילה במניות גיימסטופ ו-AMC בימים האחרונים הובילה לתגובות קשות בפורומים ולחילופי ההאשמות: האם משתמשים חדשים ברשת רדיט עובדים עבור קרנות הגידור? • במונחים חודשיים, עדיין מדובר בתשואות תלת ספרתיות

רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock
רובין הוד בוול סטריט / צילום: Shutterstock

המלחמה שהכריזו גולשים ברשת החברתית רדיט על פוזיציות שורט של כמה קרנות גידור בארה"ב, ספגה ביום ג' מכה קשה. חמש המניות הבולטות, עליהן הסתערו המשקיעים הקטנים בשבוע שעבר, רשמו יומיים רצופים של ירידות חדות בהן איבדו עשרות אחוזים מערכן.

מניית רשת חנויות משחקי המחשב גיימסטופ  צנחה ב-60% למחיר של 90 דולר והשלימה קריסה של 72% ביומיים. למרות זאת, מציגה עדיין גיימסטופ תשואה של 378% מתחילת 2021, כך שייתכן שהאוויר החם טרם יצא מהבלון שניפחו המשקיעים.

מחירה הנוכחי של מניית גיימסטופ משקף לרשת החנויות שווי של 6.3 מיליארד דולר - כמוהו לא הציגה גם טרם התפרצות מגפת הקורונה וסגירת הקניונים ומרכזי המסחר בגינה. גם מניית רשת בתי הקולנוע AMC  נפלה ב-41% למחיר של 7.82 דולר המשקף לחברה שווי של 2.65 מיליארד דולר.

 
  

מניית AMC פתחה את 2021 במחיר של כ-2 דולרים בלבד. עד ה-26 בינואר היא הספיקה לטפס בכ-150%, בזכות ההתעניינות הגוברת בה מצד גולשי רשת רדיט, וב-27 בינואר זינקה בתוך יום אחד פי ארבעה למחיר של כ-20 דולר למניה, במחזור ענק של 1.22 מיליארד מניות. הון המניות של AMC עומד על כ-287 מיליון מניות בלבד, כך שמחזור עצום זה הבהיר כי כל מניות החברה החליפו 4.3 פעמים ידיים בתוך יום מסחר בודד. המחזורים במניית AMC, אגב, המשיכו להיות גבוהים גם בארבעת ימי המסחר האחרונים, בטווח של 434-602 מיליון מניות ביום.

"מנטליות של אספסוף"

בינתיים ממשיכים מובילי הדעה ברשת רדיט לעודד את הגולשים להמשיך ולהחזיק במניות גיימסטופ, במטרה להקשות על קרן הגידור מאלווין לסגור את פוזיציית השורט הגדולה שפתחה כנגד הרשת. 

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי חברים ותיקים בפורומים של רדיט החלו להתפרץ על מיליוני המשתמשים החדשים בשאלות האם ניתן לסמוך עליהם, ואף האשימו אותם בעבודה עבור קרנות גידור. לפי העיתון האמריקאי, ניתוח פוסטים שביצע העלה כי פורום WallStreetBets נפגע מבוטים שמטילים ספק בכמה מיוזמות ההשקעה של החברים וכן בחשבונות תיווך ללא עמלה.

"הודעות שמקדמות מניות ללא פוזיציות שורט גדולות מופצצות על ידי חברי הפורום, ככאלו שנשלטות בידי אינטרסים ממומנים המבקשים להחליש את המומנטום שיצרה ההתנפלות על גיימסטופ כנגד משקיעי השורט. עוקבים ותיקים הגיבו למבול שטף התוכן החדש על ידי בקשתם של מנהלים לאסור משתמשים חדשים או לנקוט צעדים נוספים כדי להגביל את הופעתם", נכתב בוול סטריט ג'ורנל.

עוד ציין העיתון כי חברים ותיקים אומרים שבאתר, למרות שהוא תמיד סוער, יש כעת יותר מנטליות של אספסוף. לפחות 180 פוסטים שהתפרסמו בינואר דנו במשתמשים חדשים או בשרשורים חדשים, יחד עם וריאציות של המילה "איסור" ומונחים אחרים המתארים הגבלות חשבון, לעומת 14 בדצמבר, על פי ניתוח של כתב העיתון.

בד בבד, זימנה שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן פגישה עם הרגולטורים הפיננסיים, כדי לדון בתנודתיות החדה שנרשמה בשוקי ההון בארה"ב בעקבות הסתערות ההמון על מניית גיימסטופ ודומיה. לפגישה, שתתקיים בימים הקרובים, הוזמנו מנהלי בכירים ברשות ניירות ערך (SEC), מהבנק המרכזי, מהבנק הפדרלי של ניו יורק ומהנציבות המפקחת על המסחר בחוזים עתידיים על סחורות.

נופלות אך עדיין במחירים גבוהים

שלוש מניות נוספות שהוגדרו בשבוע שעבר כחביבות על גולשי רדיט ועל משתמשי אפליקציית המסחר החינמית רובין הוד - חברות הטכנולוגיה נוקיה  ובלאקברי  ורשת מוצרי הבית בד באת' אנד ביונד  (BBBY) - ספגו גם הן ביום ג' מכות כואבות מהמשקיעים.

בד באת' אנד ביונד נפלה ב-16% למחיר של 25.4 דולר, המשקף שווי שוק של 3.1 מיליארד דולר, והשלימה קריסה של 52% ביחס למחיר הסגירה שלה ב-27 בינואר. עם זאת, מחיר המניה הנוכחי גבוה עדיין בכ-41% מכ-18 דולר שבו נסחרה בתחילת 2021.

גם אצל בלאקברי המצב הדומה. מניית החברה מציגה עדיין תשואה של 74% מתחילת 2021, אולם גם נפילה של 54% מאז זינקה ב-27 בינואר למחיר של 25.1 דולר. ביום ג' ירדה המניה ב-21% ל-11.6 דולר, ומשקפת שווי חברה של 6.5 מיליארד דולר.

יש לציין כי חברות בשווי של מיליארדי דולרים בודדים נחשבות לחברות קטנות במונחים אמריקאים, ולכן מושפעות יותר מהסתערות מהירה של קונים או מוכרים. מנגד, נוקיה נסחרת לפי שווי של 25.4 מיליארד דולר, ולכן התנודות בה היו מתונות יותר. כרגע היא מציגה תשואה של 16% מתחילת השנה, לאחר שנפלה ב-31% מהמחיר שקבעה ביום ההסתערות של ה-27 בינואר.