משכנתה | פרשנות

הקלת המשכנתה לא מקלה, והכתובת הייתה על הקיר של בנק ישראל

במציאות של ריבית נמוכה, תוך שאין צפי לעליית ריבית בעתיד, וכשברקע משבר כלכלי, בבנק ישראל ביקשו להקל על ההוצאות השוטפות של משקי בית רבים. בפועל קרה בדיוק ההפך • בבנקים הבינו שהגדלת ריבית הפריים, המסוכנת יותר, צריכה להיות מוערכת אחרת • לסיכונים, כידוע, יש מחיר

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

הודעת בנק ישראל על כך שהוא מאפשר, לראשונה זה עשור, להגדיל את רכיב הפריים במשכנתה עד שני שלישים, נתפשה כבשורה צרכנית. הסיבה לכך היא שרכיב הפריים הוא הזול ביותר ולכן אם ניתן להגדילו, הרי שההחזרים החודשיים יפחתו. 

קרב ההאשמות והתירוצים של הבנקים: האם הטבת המשכנתאות תגיע לצרכנים? | אריק מירובסקי

הרציונל להגבלת רכיב הפריים לכשליש מהמשכנתה היה צמצום הסיכון בעבור הציבור, שכן מדובר בריבית תנודתית ולפני עשור היא הייתה בסביבות 4%.

במציאות של ריבית נמוכה, תוך שאין צפי לעליית ריבית בעתיד, וכשברקע משבר כלכלי, בבנק ישראל ביקשו להקל על ההוצאות השוטפות של משקי בית רבים. בפועל קרה בדיוק ההפך ואפשר לומר שהכתובת הייתה על הקיר. היה ברור שההנחות שהיו בעבר, לא יישארו, כי הבנקים ירצו לשמור על אותה שורה תחתונה.

ואכן יועצי משכנתאות, ואף בהתאחדות יועצי המשכנתאות עצמה, מדווחים על התייקרויות משמעותיות ברכיב הפריים כאשר היא נלקחת בשני שליש. למשל, פריים פלוס חצי ואף פריים פלוס 0.7%.

מדוע זה קרה? בבנקים הבינו שהגדלת ריבית הפריים, המסוכנת יותר, צריכה להיות מוערכת אחרת. לסיכונים, כידוע, יש מחיר.

אך נראה שזה לא מסתכם בכך. לפי התאחדות יועצי המשכנתאות, אפילו במשכנתאות שנלקחות כמו בעבר בשליש פריים, רואים לפתע התייקרויות בריבית.

בהערכת הסיכונים של הבנקים, אולי לא הובאה בחשבון עינו הפקוחה של בנק ישראל שעקב, ושקברניטיו התעצבנו. הרי לא לזה התכוון המשורר. כעת יש לשאול אילו אפשרויות עומדות בפני הנגיד ירון. "אני לא צופה מצב שבו בנק ישראל יוכל להתערב בתמחורים, ולכן להערכתי הוא ינקוט צעדים שיבקשו לעודד תחרות במשכנתאות ודרך זה להוריד עלויות", מסביר יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות אבי אבגיל. לדבריו, ייתכן ובבנק המרכזי יבקשו לבטל את עמלת הפירעון המוקדם לבעלי משכנתאות קיימות, מה שיאפשר להעביר משכנתאות מבנק לבנק יותר בקלות. אפשרות אחרת היא לפרסם ריבית ממוצעת במשכנתה לפי בנק. כך או אחרת, לאחר ההודעה של ירון גם הציבור יגביר ערנות, דבר שיחייב אותו לפעול אם לא נראה שינוי אמיתי בשטח. לבינתיים, ממליצים בהתאחדות, שמי שיכול להמתין מעט עם נטילת משכנתה חדשה כדאי שיעשה זאת.