ריבית המשכנתאות מגיעה לכנסת: ועדת הכלכלה תקיים דיון מיוחד

על רקע הודעתו החריגה של בנק ישראל השבוע לפיה הבנקים לא גלגלו את הטבת מסלול הפריים לציבור - יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, הכריז כי הוא יוזם ישיבה מיוחדת בנושא • "מדובר בעוד סימפטום של בעיות העומק במערכת הבנקאות הישראלית"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

סערת המשכנתאות לא שוככת. ועדת הכלכלה בכנסת עתידה להתכנס כדי לדון בנושא ריביות המשכנתה - כך הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי. הודעתו מגיעה לאחר הודעת בנק ישראל השבוע, לפיה השינוי בענף המשכנתאות - לפיו מגבלת הפריים שעמדה במשך שנים רבות על שליש הורחבה לשני שלישים מסך המשכנתה - לא גולגל לציבור.

כזכור, הוראת בנק ישראל ניתנה על רקע הקורונה והקשיים הכלכליים של רבים, כשההיגיון שמאחורי צעד זה היה שלקיחת משכנתה במסלול פריים רחב מבעבר הוא צעד שעשוי להקטין את ההחזר החודשי (לפחות בטווח הקצר) ובכך להקל על המצוקה של לווים רבים. לפי ממצאי הבנק המרכזי, כפי שהוא פרסם, נכון לעכשיו - כשבועיים מכניסת התיקון לתוקף - ההקלה לא מורגשת בהצעות המשכנתה של הבנקים. 

קרב ההאשמות והתירוצים של הבנקים: האם הטבת המשכנתאות תגיע לצרכנים? 

הקלת המשכנתה לא מקלה, והכתובת הייתה על הקיר של בנק ישראל | פרשנות

"לנוכח הודעת בנק ישראל השבוע, ממנה עולה חשש כי ביטול מגבלת הפריים במשכנתאות לדיור לא הובילה לירידה בהחזרים החודשיים של הצרכנים אלא נשארה בידי הבנקים - הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, כי יכנס דיון בנושא", נמסר מוועדת הכלכלה.

"הבנקים בחרו לא לגלגל את ההטבה לצרכן - אשר יגורנו בא לנו. התנהלות זו היא עוד סימפטום של בעיות העומק במערכת הבנקאות הישראלית", כך לפי הודעתו של מרגי.

כן נכתב בהודעתו כי לישיבה, שטרם נקבע לה מועד, יזומנו לצד נציגי בנק ישראל, נציגי כל הבנקים למשכנתאות וכן נציגי ציבור.