ג'ף בזוס | פיצ'ר

למה ג'ף בזוס פורש כמנכ"ל אבל נשאר כיו"ר פעיל

המייסד של אמזון יהיה בסביבה כדי לוודא מעבר חלק, לדאוג לחדשנות ולהיות מעורב בהחלטות "דלת חד-כיוונית" - החלטות שמרגע שהן מתקבלות, קשה לסגת מהן

ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
ג'ף בזוס / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

ג'ף בזוס, המייסד והבוס של אמזון תקופה ארוכה, מוותר על כס המנכ"ל אבל לא על כס המלכות.

בזוס יהפוך ליו"ר פעיל של אמזון, הגדרת תפקיד שנעשתה פופולרית יותר ויותר כשמנכ"לים מדור הבייבי בום ומייסדים בעמק הסיליקון, מתקרבים לפרישה אבל חושבים שהחברות שלהם צריכות את היד המכוונת של המנהיג הוותיק, כך אמרו מומחים למשילות תאגידית.

בתפקידו כיושב ראש פעיל, אמר בזוס שימשיך לעבוד על פרויקטים שמלהיבים אותו, כולל הקרן הסביבתית שהקים (Bezos Earth Fund), חברת Blue Origin ועיתון הוושינגטון פוסט.

הוא גם יעזור ליורש שלו, אנדי ג'אסי, שניהל קודם לכן את עסק מחשוב הענן בחברה, ללמוד את תפקיד המנכ"ל ולצמוח בו, כך אמר פיטר קריסט, יו"ר חברת גיוס המנהלים Crist Kolder Associates. אמזון הודיעה ביום שלישי שבזוס יעביר את מושכות הניהול הכללי ברבעון השלישי השנה.

בריאן אולסבסקי, מנהל הכספים של אמזון, אמר לאנליסטים ביום שלישי שבזוס יישאר מעורב במה שמכונה באמזון נושאי "דלת חד-כיוונית" - ההחלטות הגדולות שלא ניתן להפוך, כמו רכישות או כניסה לשוק המרכולים, החלטות שמרגע שהן מתקבלות קשה לסגת מהן.

"ג'ף תמיד היה מעורב בזה, ולשם ימקד את הזמן שלו", אמר אולסבסקי.

"לחברות רבות יושב ראש עצמאי שעומד בראש חבר המנהלים, והרבה מהן מפצלות את תפקיד המנכ"ל מיו"ר חבר המנהלים. מנכ"לים, לעומת זאת, יותר מעורבים בניהול היומיומי של עסק", אמר רוברט סיגל, מרצה לניהול בביה"ס לתואר שני בעסקים של אוניברסיטת סטנפורד. "כמה הם מעורבים - וכמה סמכות יש להם - זה דבר שמשתנה מחברה לחברה".

"יושבי הראש פעיל מבלים יותר זמן בתוך הבניין, בישיבות, מבלים יותר זמן מעורבים באסטרטגיה", אמר סיגל. יושב ראש חבר הנאמנים "לא היה עושה זאת ברמה כזו של פרטנות".

הסוגים השונים של יו"רים פעילים

מנכ"לים אחרים ששירתו שנים רבות עשו צעדים דומים. רוברט אייגר, ראש וולט דיסני מזה שנים, פרש מתפקיד המנכ"ל בשנה שעברה, והפך ליושב ראש פעיל. בחברת מאסטרקארד אמרו בשנה שעברה שהמנכ"ל במשך העשור האחרון, אג'יי בנגה, יהפוך ליושב ראש פעיל בסוף 2020 כשיורשו מייקל מיבאך ייקח פיקוד על הניהול היומיומי.

דוגמאות נוספות מהעת האחרונה כוללות את מייסד חברת הביגוד Under Armour קווין פלאנק ואת מייק פארקר מנייקי, שמונה ליושב ראש פעיל לאחר שהיה מנכ"ל במשך 14 שנים.

ישנם שני סוגים של יושב ראש פעיל, אמר קריסט. הסוג הראשון הוא כשיושב ראש פעיל עצמאי מובא מן החוץ על מנת לעזור לחברה בקשיים. השני הוא שינוי דרגה פנימי כמו באמזון, כשהמנהל החדש לומד מזה שהיה לפניו.

שינוי התואר לא יקטין את השפעתו של בזוס בתוך החברה, הוסיף קריסט.

"מבחינות רבות, כלום לא השתנה", אמר. "כשאתה המייסד, אנשים מקשיבים לך ללא קשר לתואר הרשמי".

יושב הראש פעיל של חברת פורד, ביל פורד ג'וניור, הנין של המייסד הנרי פורד, עדיין נתפס בעיני רבים כפנים של החברה, גם שנים אחרי שכיהן כמנכ"ל בין 2001 ל־2006.

העצות של בזוס לגבי מנהיגות - החל מהאופן בו ראוי לנהל פגישה ועד איך לנהל צוותים - נוטות להדגיש את החשיבות להישאר חדשן תמיד. במכתב לעובדים מיום שלישי שבו הודיע על תפקידו החדש, תיאר עצמו בזוס כממציא לא פחות מאשר כיזם, ואמר שהוא מתכנן למקד את כוחותיו למוצרים חדשים ויוזמות צעירות באמזון.

הוא היה מעורב בעשרות פטנטים של החברה, החברה האחות Blue Origin ואחרות, ודיבר בשבחי המשלוח המהיר, הקינדל (Kindle, קורא הספרים האלקטרוני של אמזון), העוזרת הקולית אלקסה והמצאות אחרות.

"מיליוני לקוחות תלויים בנו עבור השירותים שלנו ויותר ממיליון עובדים תלויים בנו לפרנסתם. להיות המנכ"ל של אמזון זו אחריות גדולה, וזה לוקח זמן. כשיש לך אחריות כזו קשה לשים לב כמעט לכל דבר אחר", כתב. ""אך מעולם לא הייתה לי יותר אנרגיה ואני לא מדבר על פרישה".

מינוי יושב ראש פעיל לעתים קורה כשחברה מצליחה, אמר בוריס גרויסברג, פרופסור למנהל עסקים בביה"ס לעסקים של הארווארד. המעבר צריך להיות חלק וצריך להגדיר בצורה ברורה את תפקיד המנכ"ל היוצא כמו גם את זה של המנכ"ל הנכנס, אמר.

"אם הם ברורים לגבי התפקידים שלהם, הם יעבדו טוב יחד", אמר. "כשהמעברים הללו קורים, חשוב להבין מי הולך לעשות מה".

"זה שהמנכ"ל הקודם נמצא בסביבה ויכול לעזור לצוות הניהול החדש יכול להיות יתרון גדול לחברה", אמר סיגל מאוניברסיטת סטנפורד. "הסידור הזה עובד בצורה הטובה ביותר כשהמנכ"ל החדש מקבל סמכויות, נתפס על ידי העובדים כבעל שליטה בעסק, ויש לו יחסים טובים עם היושב ראש פעיל".

"מה שיכול להיות קשה זה כשהמייסד לא באמת רוצה לעזוב", אמר סיגל. "זה פועל גרוע כשיש להם בעיה לשחרר או שהם מנסים להיות מעורבים בפעילות באופן שלא מאפשר למנכ"ל לנהל את החברה".