משטרת דלהי נגד גרטה טונברג: "קנוניה פלילית וקידום איבה"

משטרת דלהי בהודו הגישה בקשה לפתיחה בחקירה נגד פעילת האקלים גרטה טונברג לאחר שהביעה תמיכה במחאת החקלאים במדינה בטוויטר • רפורמות שאישרה ממשלת הודו מעוררות סערה בקרב החקלאים הטוענים כי יכולתם להתפרנס תיפגע אנושות והם יוותרו לחסדיהם של התאגידים הגדולים

פעילי מפלגת השלטון שורפים את תמונתה של גרטה טונברג על תמיכתה בחקלאים / צילום: Reuters, Danish Siddiqui
פעילי מפלגת השלטון שורפים את תמונתה של גרטה טונברג על תמיכתה בחקלאים / צילום: Reuters, Danish Siddiqui

משטרת דלהי בהודו, הגישה בקשה לפתיחה בחקירה נגד פעילת האקלים השוודית גרטה טונברג, לאחר שהביעה תמיכה במחאת החקלאים במדינה בציוצה ברשת הטוויטר. המשטרה המקומית מאשימה את טונברג ב"קנוניה פלילית וקידום איבה", בשל ציוצי תמיכה שלה במחאת החקלאים בהודו ברשת הטוויטר.

בנוסף, שיתפה טונברג מסמך המהווה 'ארגז כלים' עבור המוחים, בו הצעות לקידום מחאה באמצעות צעדים שונים, ובהם ארגון הפגנות מחוץ לשגרירויות הודו ברחבי העולם, בכדי לעורר מודעות למצוקת החקלאים ולהפעיל לחץ גלובלי על ממשלת הודו. במשטרת דלהי מאשימים את טונברג ב"הפרת הרמוניה".

לאחר הודעת המשטרה, צייצה טונברג "אני עדיין עומדת לצד החקלאים ותומכת במחאתם הלא אלימה. שום גל של שנאה, איומים או הפרת זכויות אדם, לא ישנו זאת". טונברג צייצה על הנושא לראשונה ביום שלישי, והצטרפה לכוכבת הפופ ריהאנה, שהייתה הראשונה להסב את תשומת הלב העולמית למחאת החקלאים שהחלה בהודו בחודש נובמבר.

הרפורמות שאישרה ממשלת הודו, מעוררות סערה בקרב החקלאים, הטוענים כי שלושה חוקים הנוגעים לסקטור שלהם, יפגעו אנושות ביכולתם להתפרנס ויותירו אותם לחסדיהם של התאגידים הגדולים. בין היתר, הרפורמה שאישרה ממשלת הודות מאפשרת לקמעונאים הגדולים לקנות סחורה הישר מהמגדלים, מחוץ לשווקים בהם מתקיים פיקוח ממשלתי על המחירים. לכן, חוששים החקלאים שיופעל עליהם לחץ להוריד את המחיר המוצמד היום לגידולים, וכך יפגעו רווחיהם. זאת, בזמן שכיום, יותר ממחצית מהחקלאים ההודיים מצויים בחובות.

סקטור החקלאות בהודו מהווה נתח גדול של 15% מהכלכלה, ומעסיק כמחצית מהעובדים במדינה. על כן, נחשבים החקלאים לאלקטורט המשמעותי במדינה. במסגרת הרפורמות, טוענת הממשלה כי הסקטור החקלאי יעבור מודרניזציה. בשל המחלוקות הקשות והמחאות המסרבות לגווע, הציע ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, להשעות את החוקים למשך 18 חודשים. החקלאים סירבו להצעתו, ודורשים לבטל את החוקים לחלוטין.

בשבוע שעבר המחאה עלתה לכותרות העולמיות כאשר עצרת מחאה של חקלאים, אשר עשרות אלפים מהם מפגינים באזור דלהי כבר חודשים, הסתיימה בעימותים אלימים, והותירה מפגין מת ומאות שוטרים ומפגינים פצועים.

כוכבת הפופ ריהאנה הייתה הראשונה לצייץ כתבה מ-CNN שעסקה בכך שבאזורים בהם מתקיימת המחאה, מונעת הממשלה גישה לאינטרנט, וכתבה "למה אנחנו לא מדברים על זה?!". אחריה, שיתפה טונברג בטוויטר כתבה על חסימת האינטרנט לפעילי המחאה, וכתבה כי היא עומדת בסולידריות איתם.

בהודו, הגיבו השלטונות במהרה לציוצים ברשת. משרד החוץ פרסם הצהרה רשמית שמתח ביקורת על "ידוענים ואחרים" על הערות "לא מדויקות ולא אחראיות", ושרים וסלבריטאים בהודו צייצו נגד "תעמולה" שמאיימת על האחדות במדינה. "לא ניתן להתפשר על הריבונות של הודו", כתב שחקן הקריקט, סאקין טנדולקר. "כוחות חיצוניים יכולים להיות צופים אבל לא משתתפים. ההודים מכירים את הודו וצריכים להחליט למען הודו. בואו נישאר מאוחדים כאומה".

בעולם הגיבו בדאגה להחלטה לנתק את האינטרנט באזור המחאה, ועל כך אמרו השלטונות ההודיים כי כי שירותי האינטרנט בשלושה אתרים בשולי ניו דלהי שבהם מתקיימות פעילויות מחאה הופסקו עד ליממה, לטובת "שמירה על בטיחות הציבור". אותה מחאה מדוברת, במסגרתה הגיעה שיירה של טרקטורים לבירת הודו, אגב כך, התקיימה בציון יום השנה למותו של מנהיג הודו לשעבר, מהטמה גנדי, במטרה להזדהות עם ערכי אי אלימות.