שלב ההוכחות במשפט נתניהו - רק לאחר הכרעה בטענתו כי לא היו אישורים של היועמ"ש לפתוח בחקירות נגדו

הדיון בביהמ"ש המחוזי בירושלים נערך בצל מתיחות בין הפרקליטות לסנגורו של נתניהו • אחת הסוגיות המרכזיות שבהן דנו השופטים היא האם שלב ההוכחות (שמיעת העדויות) במשפט יתחיל בשבועות הקרובים, כדרישת התביעה - או יידחה לאחרי הבחירות, כדרישת נתניהו וסנגוריו

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס הבוקר לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס הבוקר לדיון בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: ראובן קסטרו

לאחר דחייה של כמעט חודש במשפטו של ראש הממשלה בשל הסגר השלישי שהטילה הממשלה, חזר היום (ב') בנימין נתניהו לספסל הנאשמים בבית המשפט המחוזי בירושלים.

מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר
 מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר

הדיון עסק בהשלמת תשובה בעל-פה לכתב האישום של סנגורי הנאשמים ובהם נתניהו. כמו כן דנו השופטים בבקשת נתניהו לבטל את כתב האישום נגדו בטענה להיעדר אישורים מתאימים של היועמ"ש לפתוח בחקירות נגדו, ובבקשה למחיקת פריטים מכתב האישום.

אחת הסוגיות המרכזיות שבהן דנו השופטים היא האם שלב ההוכחות (שמיעת העדויות) במשפט יתחיל בשבועות הקרובים, כדרישת התביעה - או יידחה לאחרי הבחירות לכנסת, כדרישת נתניהו וסנגוריו.

קצת לפני השעה 13:00 סיימו השופטים את הדיון בתיק, כאשר השופטת רבקה פרידמן-פלדמן אומרת כי הם ישקלו את כל הטיעונים שעלו בפניהם בדיון. 

אחר-הצהריים ‏הודיעו השופטים כי יקבעו את מועד תחילת שלב ההוכחות בתיק רק לאחר שיכריעו בטענתו של ראש הממשלה כי לא היו אישורים של היועמ"ש לפתוח בחקירות נגדו.

מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר
 מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר

"ניסיון להלך אימים על עורך דין": מתיחות בין סנגורו של נתניהו והפרקליטות 

הדיון בפני השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, עודד שחם, ומשה ברעם נערך בצל מתיחות רבה ששוררת בימים האחרונים בין התביעה לבין סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן-צור. נזכיר כי התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, שיגרה מכתב חריף לעו"ד בן-צור, שבו התריעה בפניו שלא להעביר מסרים מראש הממשלה לארנון מילצ'ן, "גיבור פרשת המתנות" שישמש עד מטעם התביעה בתיק 1000. במכתב צוין כי טרם החל לייצג את נתניהו, ייצג בן-צור את מילצ'ן ואת מזכירתו הדס קליין.

מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר
 מפגינים מחוץ לדיון בתיק נתניהו / צילום: יוסי זמיר

לדברי בן-ארי, "לאחרונה הובא לידיעתנו על-ידי מילצ'ן וקליין כי פנית אליהם באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הצהרתך כאמור, ואף הצעת למילצ'ן להתקשר לנאשם (ראש הממשלה בנימין נתניהו, ח',מ'). לאור זאת ביקשנו מהמשטרה כי תפנה לקבל את התייחסות השניים לדברים. שני מזכרים שהכין סנ"צ שלמה משולם מצורפים למכתב זה ומדברים בעדם".

עו"ד בן-ארי המשיכה וכתבה כי "לאור האמור, ראינו לנכון לפנות אליך בנושא ולהדגיש את חובת הזהירות החלה עליך כעורך דין בהליך פלילי, בו אתה בא במגע עם עדי תביעה מרכזיים, כאלה שהיו לקוחותיך בעבר, ומשוחח איתם על עניינים הנושקים לתיק המתנהל בימים אלה בבית המשפט ואף מציע לעד תביעה ליצור קשר עם הנאשם בתיק".

עוד ציינה בן-ארי כי "בהזדמנות זו נבקש לחדד את המובן מאליו - החובה להימנע מפנייה לעדי תביעה, וודאי שלא לדבר איתם, במישרין או בעקיפין, על כל נושא הקשור לנאשם המיוצג על-ידך, לנושאי עדותם או להליך המתנהל בבית המשפט".

בן-צור לא נשאר חייב. הוא הכחיש את טענות התביעה נגדו וטען מנגד כי לא דיבר עם מילצ'ן מאז קבלת הייצוג על נושאים שמשיקים לעובדות כתב האישום בתיק 1000.

בן-צור תקף את הפרקליטות וכתב כי "משלוח מכתבכם זה, שהוא בבחינת ניסיון להלך אימים על עורך דין מייצג ושיש בו משום שימוש לרעה בסמכויות העומדות לכם - מכתב שתכליתו הברורה היא לשבש את פעילות ההגנה - חותר תחת כל אלה. ואף לא למותר לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש באיומים בהליך דנן, והריני להבטיח כי מעשים כאמור שטרם נגלו עד כה עוד יתבררו בהליך גופו".

סנגורו של נתניהו הוסיף וכתב: "אציע כי אם אתם חשים קשיים בניהול ההליך עד כה, ואם משום מה אתם סבורים כי ניסיונכם להפליל את ראש הממשלה אינו עולה יפה - תתמודדו עם הדבר בבית המשפט, או תחזרו בכם מכתב האישום הנפסד שהגשתם".

בתגובתו לדברי התובעת, הוסיף וכתב עו"ד בן-צור כי "ניסיונכם 'לדלות מידע' על הייצוג בתיקים אלה בדרך עקיפה, ותוך הפעלת כוח שלטוני, הוא התערבות ופגיעה בוטה במתחם הייצוג".

סנגורו של ראש הממשלה הוסיף כי "כידוע, אין זו הפעם הראשונה שבפרשה זו נעשים מעשים מסוג זה, ודי אם נזכיר את הניסיון הפסול להדיח את מר אור אלוביץ' לדחוק באביו 'להחליף' את עורך דינו, כדי שיוכל להתקשר בהסכם עד מדינה. לכך מצטרפים אירועים המתבררים מהעת האחרונה, ובכלל זאת הסתרת חומרים מההגנה והצהרת הצהרות שאינן אמת בפני בית המשפט הדן בהליך".

בן-צור סיים את מכתבו באמירה כי "אני מתרה בכם שלא לעסוק בענייני הייצוג ושלא להתערב בסוגיות לא לכם".

בתום הדיון: קביעת מועד לתחילת שלב ההוכחות

בתום הדיון במשפט נתניהו היום אמורים השופטים לקבוע מועד לתחילת שלב ההוכחות במשפט נתניהו. ובמילים אחרות, את המועד שבו יתחילו להימסר עדויות במשפט שמטלטל את המדינה.

הפרשה הראשונה שבה יישמעו עדויות היא גם הפרשה "הכבדה" שבין שלוש הפרשות - פרשת 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבה מואשם נתניהו בלקיחת שוחד מבעל השליטה לשעבר בבזק, שאול אלוביץ', ומרעייתו איריס. כל אחד מבני הזוג אלוביץ' מואשם במתן שוחד לנתניהו. לפי כתב האישום, נתניהו קידם עבור בזק הטבות רגולטריות שהיקפן נאמד בסכומי עתק, בתמורה לסיקור אוהד לו ולבני משפחתו באתר "וואלה" מקבוצת בזק.

הפרקליטות טוענת כי בני הזוג אלוביץ' העניקו סיקור מוטה לנתניהו ובני משפחתו באופן שוטף ורציף, שכלל מעורבות וירידה לפרטים של המשפחה בתכנים. בתמורה, נטען, הורה נתניהו לאנשי משרד התקשורת - ובראשם שלמה (מומי) פילבר, ששימש אז כמנכ"ל המשרד וכיום הוא עד מדינה בפרשה - לקדם את עסקת המיזוג של בזק עם yes, ששוויה מוערך בכמיליארד שקל.

לפי הודעת הפרקליטות, קבוצת העדים הראשונה שצפויה להעיד בתיק נתניהו היא: מנכ"ל אתר "וואלה" לשעבר, אילן ישועה, שיעיד ראשון; ולאחריו עורך האתר לשעבר, אבירם אלעד; מנהלת מחלקת החדשות לשעבר, מיכל קליין; ראש דסק אתר "וואלה" לשעבר, עמית אשל; והמגיש הבכיר, דב גילהר.

נזכיר כי בנוסף על תיק 4000 מואשם נתניהו בהפרת אמונים בתיקים 1000 ו2000 בשל יחסיו עם אנשי העסקים ארנון מילצ'ן ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בהתאמה. מוזס מואשם בהצעת שוחד לראש הממשלה.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הזוג שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם על-ידי המדינה, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.