המלחמה בקורונה: לכו להתחסן. רוצו להתחסן!

ד"ר יונתן גרג'י מלווה חולי קורונה קשים, ויש לו מסר חד-משמעי: החיסון בטוח ויעיל מאוד

אשת צוות רפואי מתחסנת במנה השנייה של החיסון נגד הקורונה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
אשת צוות רפואי מתחסנת במנה השנייה של החיסון נגד הקורונה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

אני רופא טיפול נמרץ שמלווה חולי קורונה קשים מתחילת המגיפה. אני לא נוטה להשתמש במדיה הזו לעיתים תכופות, אבל יש מספר דברים חשובים שיש לי למסור משום שמדובר בחיי אדם וגם בשל השחיקה שאנו חווים כמטפלים במחלה הזו, שצורכת משאבים נפשיים, פיזיים ומערכתיים עצומים.

1. אולי המסר החשוב מכולם - השמנה היא מחלת רקע. הרוב המוחלט של החולים הקשים בטיפול נמרץ הם שמנים/מלאים. ולכן כל מי שנכלל בקבוצה הזו, ללא קשר לגילו - לא ללכת להתחסן - לרוץ להתחסן.

2. התקשורת נותנת משקל יתר לקומץ אנשים הזויים המתנגדים לחיסון ללא כל ביסוס מדעי. בכך התקשורת נושאת בעיני באחריות למותם של עשרות או מאות אנשים. אותה קבוצת מתנגדים כמוה כקבוצות הזויות אחרות כגון קבוצות המאמינות שהעולם שטוח (תאמינו או לא, יש דבר כזה). הקבוצות הללו ראויות להתעלמות.

3. החיסון בטוח ויעיל מאוד נגד קורונה. הוא אינו יעיל נגד פציאליס (שיתוק עצב הפנים), מיוקרדיטיס (דלקת שריר הלב), שבץ מוחי ושלל מחלות אחרות לרבות מוות ממגוון סיבות. אז כל שלל המחלות האחרות הללו תמשכנה להתקיים גם בזמן החיסון, וכל עוד נפיצותן לא תעלה על המספרים הרגילים בתקופת טרום החיסון - הרי שאין קשר בינן לבין החיסון, גם אם התרחשו בסמוך לחיסון.

4. הגל הנוכחי מאופיין במספר קבוצות חולים - אנשים בקבוצות סיכון/מבוגרים שלא התחסנו עקב שאננות או אמונות כוזבות (ראה/י סעיף 2) או הפרעה קוגניטיבית רפואית או אחרת שמנעה מהם להתחסן, חרדים שאינם מתחסנים מטעמי אמונה, וקבוצות שרמת הסיכון שלהן לא הייתה ברורה עד כה, כגון נשים בהריון. הייתי ממליץ בחום לכל מי שמעל גיל 30 ונשים בהריון (ההמלצה כרגע היא מטרימסטר שני והלאה) או מתכננות הריון - למהר להתחסן.

5. כרגע אין טיפול ממוקד יעיל נגד קורונה. שוב, התקשורת, נותנת משקל יתר לטיפולים "מהפכניים" ו"פורצי דרך" שמראים 100% הצלחה בטיפול בחולי קורונה. הם לא מציינים שההצלחה הזאת מבוססת על מחקרים ראשוניים, לרוב אנדקדוטלים ולא רציניים, על מספר חולים מצומצם ולא מייצג. הרעש שנוצר מהפצת המידע הזה גורם בוודאי להקלת ראש בנושא החיסונים, שהרי אם יש טיפול יעיל אין צורך להתחסן.

גם תרופות שבוצעו עליהן בעבר מחקרים רבי-משתתפים, תחת סטנדרטים מחמירים נמצאו כלא יעילות, וזאת אחרי שעשו באז גדול לגבי הצלחתן. המחלה הזאת, לפחות בצורתה הקשה/קריטית היא קשה מאד לטיפול, בדומה למחלות מורכבות אחרות בטיפול נמרץ, וכנראה לא ימצא לה טיפול ממוקד בטווח זמן הנראה לעין וההתמקדות צריכה להיות במניעה, קרי חיסון.