השקעות | פיצ'ר

דילמת גיימסטופ: מה לעשות אם סוחרים יומיים "מתלבשים" על המניה שלך

גיימסטופ וחברות אחרות ראו את המניות שלהן טסות למעלה באופן זמני כשמוכרים שקיבלו השראה ברדיט גרמו לסחיטת שורט • למנכ"לים, ניצול הנסיבות האלה לא פשוט כפי שהוא אולי יכול להיראות

קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss
קהילת Wallstreetbets ברדיט / צילום: Shutterstock, Marcus Krauss

סוחרים יומיים גרמו למחיר המניה שלך לזנק, ולא נראה שיש לכך הצדקה ממשית. מה השלב הבא?

מה שתואר לעיל לרוב לא נמצא ברשימה הארוכה של דברים שמנכ"לים צריכים לחשוש לגביהם, בייחוד לא בחברה הנאבקת להמציא את עצמה מחדש. מחיר המניה לרוב נתפש כמשקף בזמן אמת את האמון במה שאתה עושה - חוץ מאשר במצבים ששווי החברה שלך היה 250 מיליון לפני שנה והיום היא שווה יותר מ-25 מיליארד, הרבה הודות לאנשים הכותבים פוסטים באינטרנט.

מניות הרשת הקמעונאית הנאבקת גיימסטופ נסחרו לאחרונה במחיר שהגיע עד 483 למניה, לאחר שסגרו קצת מתחת ל-19 דולר בסוף שנה שעברה וסביב 4 דולר לפני תחילת המגפה. כל זה קרה בלי שינוי ממשי כלשהו בתחזיות של החברה לגבי העתיד או שינוי במודל העסקי. הצניחה הייתה חופשית כמו הנסיקה: המניה סגרה על פחות מ-54 דולר ביום חמישי. מסחר הפכפך לא פחות קרה גם במניות של כמה חברות אחרות המתמודדות עם אתגרים גדולים, כמו רשת בתי הקולנוע AMC, והחברות Express ו-Bed Bath and Beyond.

בעוד הציבור הרחב פוער עיניים על התנהגות המניות, מנהלי החברות שעליהן זה משפיע צריכים לחשוב על תוכנית. הם הולכים להתמודד עם החלטות קשות לגבי השימוש במחיר המניה המנופח לגיוס הון לחברות שלהם או אפילו התעשרות על ידי מכירות אופציות על מניות שפתאום שוות יותר כסף. להחלטות האלו, מפתות ככל שיהיו, יש השלכות אמיתיות.

ההחלטה האם לגייס כסף הרבה יותר מורכבת ממה שעשוי להיראות. האינסטינקט הראשון של מחזיקי מניות מנופחות הוא למכור אותן. זה נכון לגבי חברות כמו שזה נכון לגבי אנשים פרטיים. אחרי ככלות הכל, למחיר מניה גבוה עשויות להיות השלכות כלכליות אמיתיות אם אנשים רוצים לקנות את המניה.

אבל בסיס בעלי מניות המורכב מסוחרים יומיים הוא דבר הרבה פחות רצוי למנהלים מאשר משקיעים מוסדיים, שנוטים להיות שותפים לטווח ארוך והם פחות תזזיתיים בקבלת ההחלטות. יהיה קשה למצוא מנהל קרן ממולח שהיה חושב לרכוש מניות של גיימסטופ בשבוע שעבר כהשקעה לטווח ארוך.

אפשרות שהרגולציה תהפוך לאגרסיבית יותר

יש גורמים אחרים ההופכים את זה למורכב. לדוגמה, מנהלים צריכים לחשוב על מחיר ההון, או איזה החזר משקיעים ירצו לראות עבור מימון נוסף. הם לומדים ביום הראשון בביה"ס לעסקים שלרוב עולה יותר למכור מניה בחברה מאשר לקחת הלוואה - אבל בשבוע המוזר האחרון זה לא היה המצב במשך כמה ימים רצופים. עם זאת, לא סביר להניח שבעלי המניות החדשים יהיו מרוצים מכמות הכסף שחסכת. משקיעים נוטים לתבוע כשמניה שזה עתה רכשו מתרסקת כמו אבן אל הרצפה, בלי קשר לכמה אותיות קטנות של תוכן משפטי יש בתשקיף.

מנהלים צריכים גם לקחת בחשבון את האפשרות שהרגולציה אחרי הכאוס של ינואר תהפוך לאגרסיבית יותר. המועצה לניירות ערך מתכוונת לבצע שימועים בנושא הפעילות מהעת האחרונה ב-18 בפברואר. יושבת ראש ה-SEC בפועל אליסון הרן לי אמרה בראיון רדיו השבוע שהרשות בודקת אם המנפיקים שבחרו לגייס כסף בסביבה הנוכחית מגלים באופן מלא את כל הסיכונים סביב המניה שלהם. היא הוסיפה שהרשות תבדוק אם אנשים בתוך התאגידים הגדולים סחרו ביניהם באחזקות של מניות שהושפעו מהתנודות של העת האחרונה.

אפילו קפיצה קטנה במחיר המניה עשויה לגרום לאופציות המניות של מנכ"ל לזנק לתחום הסטרטוספרה לפרקי זמן קצרים, וזה נותן לסוחרים מבפנים אפשרות למכור כשהם בשיא. זו החלטה שעשויה להיות לא פופולרית בקרב המשקיעים, ויכולה גם לגרור משבר ביחסי הציבור של החברה.

העתיד: הנפקות ATM

בעוד הפרק הזה של טירוף השוק תפס את כולנו לא מוכנים, מנהלים יעשו בשכל אם יתחילו כבר עכשיו לתכנן מה יעשו כשפרק ההמשך יגיע. הם עשויים לפנות לשיטות מימון לא שגרתיות כמו מניות שניתן להמיר, המאפשרות ללווים לשלם חובות במניות במקום במזומן במידה והמניות נסחרות במחיר שמספק את המלווה.

או שהם יכולים לפנות למה שנקרא הצעה תוך כדי מסחר בבורסה, או ATM, המאפשר לחברות למכור מניות חדשות ישירות לשוק במחירים המקובלים. זה שונה מהנפקה רגילה, בה בנק השקעות מוכר מניות למשקיעים מוסדיים במכה אחת ובמחיר קבוע.

באופן מסורתי, הנפקות ATM כאלה היו לחם חוקן של חברות ביוטכנולוגיה ישנוניות, אבל כעת הדברים משתנים. חברות אמריקאיות גייסו כמעט 90 מיליארד דולר בשנת 2020 דרך הנפקות ATM, כך על פי נתונים מחברת Dealogic. בתוך זה נכללים 10 מיליארד דולר שגייסה חביבת הבורסה טסלה (Tesla).

AMC מציעה דוגמה אופטימלית ליתרונות האלה: החברה הודיעה בשבוע שעבר שתשלם חוב של 600 מיליון דולר במניות ניתנות להמרה, ושגייסה 300 מיליון דולר דרך מכירת מניות תוך כדי מסחר. בסך הכל, המסחר הפרוע שחרר לחברה כמעט מיליארד דולר במזומן - כסף שהיא זקוקה לו מאוד על מנת לממן רשת תיאטראות הנלחמת בהשפעות נגיף הקורונה.

גיימסטופ עוד לא פספסה את הרכבת לגמרי. גם המחיר של היום הרבה יותר גבוה ממה שרוב האנליסטים חשבו שאפשרי. מניותיה החליפו ידיים תמורת 5 דולר או פחות במשך רוב שנת 2020. בשבועות הקרובים, אחרי שהתנודתיות תירגע, עשויה להיות לחברה הזדמנות לגייס כסף במחיר טוב.

לגבי שאר היקום הנסחר, הנסיבות המשוגעות הללו אולי מסמנות את הרגע בו צריך לחשוב על תובנות חדשות. מנכ"לים של חברות ציבוריות אוהבים לומר - אולי הם משקרים - שהם לא שמים לב לתנודות היומיות במחיר המניה שלהם. בהתחשב בשווקים שרדיט הטריפה ב-2021, אף אחד לא יאשים אותם אם יפסיקו לחזור על המנטרה הזו בקרוב.