מצטרפת לטרנד: קרן אליוט מעוניינת להקים חברת spac

קרן הגידור מבקשת לגייס יותר ממיליארד דולר למטרה זו

פול זינגר, מנכ"ל קרן אליוט / צילום: סטיב מרקוס, רויטרס
פול זינגר, מנכ"ל קרן אליוט / צילום: סטיב מרקוס, רויטרס

קרן אליוט, קרן הגידור המוכרת בגלל הקמפיינים בנראות גבוהה של בעלי המניות האקטיביסטים שלה, מבקשת להצטרף לטירוף חברות הצ'ק הפתוח (SPACs).

הקרן, שהוקמה בידי המיליארדר פול זינגר, נפגשה עם בנקאים לגבי גיוס יותר ממיליארד דולר למטרת הקמת חברת צ'ק פתוח, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. הם הזהירו שהתהליך עוד נמצא בחיתוליו והתוכניות עשויות להשתנות.

מתוך הנחה שהקרן תתקדם, תוכל להשתמש בכסף כדי לרכוש חברה גדולה - אולי בשווי של מספר דו ספרתי של מיליארדים בהתבסס על חברות המטרה שחברות צ'ק פתוח בגודל דומה התמזגו איתן.

חברות צ'ק פתוח הן מעטפת ריקה המגייסת כסף, שמטרתה היחידה למצוא חברה להתמזג עמה, ובתהליך זה גם להנפיק אותה לרכישת מניות בידי הציבור. הן נעשו מאוד פופולריות בגלל שהן מציעות קיצור דרך מפתה לשווקים נסחרים. בינתיים 116 חברות צ'ק פתוח גייסו 35 מיליארד דולר  השנה, ושמו את השוק על המסלול לעבור את השיא של שנה שעברה שעמד על 35 מיליארד דולר, כך לפי חברת SPAC Research. רק ביום שישי הושקו 10 חברות SPAC חדשות.

לעתים קרובות הן כוללות משקיעים מפורסמים או ידוענים כגון כוכב היאנקיז לשעבר אלכס רודריגז, ודובר בית הנבחרים לשעבר פול ריאן. הרבה יריבות של קרן אליוט כבר הקימו חברות צ'ק פתוח משלהן, אבל אליוט, עם הניסיון בסגירת עסקאות, עדיין נעדרה מהמסיבה.

לא ברור על איזה תעשיות צופה הקרן. חברות צ'ק פתוח באופן טיפוסי נותנות למשקיעים רעיון לגבי סוג החברה שהם רוצות להתמזג עימה, אבל יכולות גם לשנות כיוון בקלות.

הקרן מנהלת כ־42 מיליארד דולר וניהלה קמפיינים בחברות מגוונות כגון AT & T ו־Marathon Petroleum בשנים האחרונות. החברה האחות שלה להון עצמי, Evergreen Coast Capital, מתמקדת בטכנולוגיה ובעבר השתתפה ברכישות של חברת התוכנה לשירותי בריאות Athenahealth וחברת התוכנות לעסקים LogMeIn. קרן אליוט גם רכשה את רשת החנויות והוצאת הספרים Barnes & Noble בשנת 2019.

אקטיביסטים אחרים המחפשים מטרות כוללים את Starboard Value LP של ג'פרי סמית' ואת Pershing Square Capital Management של וויליאם אקמן.

חברת הצ'ק הפתוח של אקמן, Pershing Square Tontine Holdings, גייסה 4 מיליארד דולר בקיץ, מה שהפך אותה לחברת הצ'ק הפתוח הגדולה ביותר אי פעם ונתן לה אפשרות לרכוש מטרה מאוד גדולה. חברות מסוג זה לעתים קרובות מגייסות כסף בסמוך לסגירת עסקה, הידועה כהשקעה פרטית בהון ציבורי, או PIPE, וזה יכול להעלות את שווי העסקאות אפילו יותר.

בין מאות חברות הצ'ק הפתוח שצמחו בעת האחרונה, רק 12 גייסו יותר ממיליארד דולר, כך לפי נתונים מחברת SPACInsider. חברות קטנות יותר תמיד יכולות להסתכל על מגוון מטרות רחב יותר ותמיד יכולות לגייס עוד כסף דרך PIPE, כך אמרה מייסדת SPACInsider קריסטי מרווין. "הטענה לטובת חברת צ'ק פתוח גדולה יותר היא שקל יותר לשאת ולתת עם חברה אם הכסף כבר גויס", אמרה.

עסקת הצ'ק הפתוח הגדולה ביותר ב־2020 הפכה את חברת המשכנתאות United Wholesale Mortgage לציבורית על פי הערכת שווי של כ־16 מיליארד דולר, והעסקה השנייה בגודלה הייתה עסקת מיזוג בין שתי חברות בשווי כולל של 12.5 מיליארד דולר - owl Rock Capital Partners ו־DyalCapital Partners - והפיכת שתיהן לציבוריות באותו זמן.