ציוץ בתשלום: טוויטר בונה מודל של מנויים כדי להפחית תלות בהכנסות מפרסום

הרשת החברתית מחפשת מקורות הכנסה חלופיים, מכיוון שהצמיחה שלה מפרסום איטית משל המתחרים • בין האפשרויות שנבחנות: גביית תשלום על קבלת תוכן אקסקלוסיבי או על ניהול פיד מותאם אישית

מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס
מנכ"ל ומייסד טוויטר, ג'ק דורסי / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס

הרשת החברתית  טוויטר בונה מודל של מנויים כדי לגוון את מקור הכנסותיה ולהפחית את התלות שלה בהכנסות מפרסום - כך עולה מדיווח של בלומברג שפורסם אתמול (ב'). לפי בלומברג, טוויטר שוקלת מודל של מנויים במשך שנים, ובכיריה התבטאו בנושא בעבר, אך העניין עלה לעדיפות גבוהה יותר כתוצאה ממגפת הקורונה ולחץ של משקיעים אקטיביסטים על החברה להאיץ צמיחה בהכנסות.

המודל העסקי מאחורי רשתות חברתיות, המבוסס על סחר במידע, זוכה בשנים האחרונות לביקורת חריפה בשל השפעתו על פרטיות המשתמשים. טוויטר - כמו שאר הרשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק, טיקטוק וסנאפ - מתפרנסת בעיקר מאיסוף מידע על משתמשים, כדי לאפשר למפרסמים להציע פרסום ממוקד לקהל ספציפי. אולם הכנסותיה בתחום הפרסום צומחות לאט ביחס למתחרותיה, ולכן היא מחפשת מקורות הכנסה נוספים. במקביל גם הצמיחה של טוויטר מבחינת מספר משתמשים הואטה מאוד בארה"ב.

לפי בלומברג, מספר צוותים בתוך טוויטר בוחנים מודלים שונים של תשלום כיום. רעיון אחד שנבחן הוא של טיפים, בו משתמשים יוכלו לשלם לאנשים שהם עוקבים אחריהם עבור תוכן אקסקלוסיבי, וטוויטר תגזור מכך עמלה כלשהי. אופציה אחרת בבחינה היא גביית תשלום על שימוש באופציות מתקדמות כמו Tweetdeck, שמאפשר בנייה של ממשק משתמש מותאם אישית בו אפשר לצפות ולנהל מספר פידים של ציוצים זה לצד זה. כיום אופציה זו ניתנת חינם וללא פרסומות.

אם טוויטר אכן תכניס אפשרויות כאלה, יהיה זה צעד משמעותי מאוד בכל הנוגע לקביעת המודל המניע את כלכלת האינטרנט. רשתות חברתיות עד היום העדיפו להישאר חינמיות כדי לעודד צמיחה במספר המשתמשים ומעורבות גוברת שלהם, שלאחר מכן מנוצלת למכירת פרסום ממוקד. טוויטר תוכל לשנות חלקית פרדיגמה זאת ולהוכיח האם רשתות יכולות או לא יכולות להתפרנס גם מתשלום ישיר ממשתמשים. עם זאת, הרשת אמרה בעבר כי תהיה זהירה בכל הנוגע לגביית תשלום מהקהל.

אופציות נוספות שטוויטר יכולה לגבות עליהן תשלום כוללות יצירת פיד ללא פרסום, כך שמשתמשים שישלמו לא יקבלו פרסום ממוקד. אפשרות אחרת היא לגבות על העלאת וידאו באיכות גבוהה על-ידי משתמשים. גם תשלום על קבלת תג משתמש מאומת עבור משתמשים מוכרים אפשרי, אף שסבירות נמוכה יותר שטוויטר תבחר בכך. משתמשים כבדים בטוויטר יכולים להידרש לשלם גם על אנליזה שתיתן להם יותר מידע על הקהל שעוקב אחריהם למשל או על הזמן הטוב ביותר עבורם לצייץ. ניתן גם לגבות תשלום על בחירת צבעים לפיד או הוספת סטיקרים ושדרוגים נוספים.