ביטקוין | פרשנות

טסלה רכשה ביטקוין ב-1.5 מיליארד דולר: מה כבר יכול להשתבש?

רכישת הביטקוין של אלון מאסק היא אזהרה נוספת למשקיעים, לאחר שבועות של "שיגעון גיימסטופ"

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק, מנכ"ל טסלה / צילום: Shutterstock, john smith williams

שיגעון גיימסטופ היה אולי קריאת השכמה, אבל עכשיו שווקי ההן באמת נכנסו לתחום האבסורד.

יצרנית המכוניות החשמליות טסלה  חשפה במסמכים שהגישה לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) ביום שני, כי היא רכשה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין, וכי היא מוכנה לקבל תשלומים במטבע הקריפטו הזה עבור מוצריה בעתיד. מניות טסלה ומניות ביטקוין שתיהן עלו בעקבות ההודעה.

הרכישה באה זמן לא רב לאחר שמנכ"ל טסלה אלון מאסק פרסם ציוצים ברשתות חברתיות שעזרו להעלות את מחיר הביטקוין לשיא חדש. בסך-הכול, הראלי בעקבות ההכרזה מיום שני הוסיף יותר מ־100 מיליארד דולר לשווי השוק של ביטקוין, ומניות טסלה עלו גם הן.

ההשקעה הזו היא יותר מסמלית עבור החברה, והיא שווה בגובהה לתקציב המחקר והפיתוח של טסלה לשנת 2020. אומנם איחוד שני נושאים העולים חדשות לבקרים בתחום ההשקעות תחת גג אחד זה בהחלט מהלך מנצח כיום, אך ההחלטה גם העלתה את הסיכון בהחזקת מה שנחשב כבר כעת לאחת המניות היותר ספקולטיביות בשוק השורי של ימים אלה.

כפי שהודיעה טסלה עצמה כשהגישה את המסמכים, מחירי נכסים דיגיטליים כמו ביטקוין היו תנודתיים בעבר. מטבעות קריפטו הם פיתוח יחסית חדש ואימוצם לטווח ארוך בידי לקוחות, משקיעים ועסקים אינו בטוח. זה מוסיף לתזזית הספקולטיבית שכבר כעת מחזיקה את מניית טסלה בתוך לולאת פידבק.

אכן, מנהלת אחת הקרנות הפופולריות מהעת האחרונה, קתי ווד מ־ARK Invest, הימרה בגדול גם על טסלה וגם על קרן המחזיקה ביטקוין, וזה הביא לה הון חדש בקצב שיא.

שווי השוק של טסלה מוערך בכ־800 מיליארד דולר, היא נסחרת במחיר גבוה פי 6.5 מהמחיר המשוקלל של פורד וג'נרל מוטורס, אף שהחברה מחזיקה נתח אפסי משוק הרכב העולמי.

טסלה החלה לאבד קרקע בעת האחרונה במערב אירופה מול מתחרות כמו פולקסוואגן, אשר החלה להתחרות בתחום הרכב החשמלי באופן אגרסיבי. החדשות לגבי רכישת הביטקוין מיום שני האפילו על כותרת שלילית לחברה לגבי בעיות בקרת איכות בשוק הסיני החשוב.

שימוש ספקולטיבי בכספי חברה תעשייתית לרוב מסתיים רע

בעוד נכסים דיגיטליים הם דבר חדש יחסית, סקירה של ההיסטוריה הכלכלית מצביעה על כך ששימוש ספקולטיבי כזה בכספיה של חברה תעשייתית אינו דבר חדש - וזה לרוב מסתיים רע.

לפני כ-100 שנה, נאלצה ג'נרל מוטורס לבקש עזרה מהממשלה בגלל פעילות ספקולטיבית במניות של המייסד וויליאם דורנט. בשנות ה־80 של המאה האחרונה, ספקולציה תאגידית נרחבת על מחירי קרקעות ביפן עזרה לגרום לבועת מניות שבסוף התפוצצה.

הסיפורים האלה לא צפויים להטריד משקיעים שנהנים ממסיבה ענקית בשוק המניות. אבל הניסוי הכספי של טסלה, ביחד עם הטרפת בשוק שהניעה סוחרים יומיים בשבועות האחרונים, אמורים לגרום למשקיעים לחשוש שההשלכות של להישאר במסיבה עד מאוחר מדי, יהיו גרועות מלעזוב אותה מוקדם.