ביטקוין | פרשנות

טסלה מחשמלת את שוק הקריפטו: אסטרטגיה חדשנית או החלטה פזיזה?

אחת משאלות המפתח העולות מההשקעה העצומה של יצרנית הרכב החשמלי ברכישת ביטקוין, היא האם החברה עושה שימוש נבון בהון שלה • לשאלה הזו משמעות דרמטית, בהתחשב בתנודות העזות שידעו בעבר מניית טסלה ומחיר הביטקוין כאחד

אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Joe Skipper
אלון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Joe Skipper

טסלה חשמלה את שוק הקריפטו: הדיווח שמסרה ביום שני יצרנית הרכב החשמלי לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על כך שביצעה בינואר רכישת ביטקוין בסכום מצטבר של 1.5 מיליארד דולר, הזניק את מטבע הקריפטו המוביל לשיא חדש. פחות מיממה לאחר מכן, ביום שלישי בבוקר (בסביבות 9:00 שעון ישראל), חצה מחיר הביטקוין את רף ה-48 אלף דולר - ושבר את שיא כל הזמנים שקבע יום קודם.

בדיווחה מסרה טסלה ל-SEC, כי עדכנה את מדיניות ההשקעות שלה, "כך שתאפשר לנו יותר גמישות לגוון ולמקסם את התשואות על המזומנים שלנו שאינם נדרשים לשמירה על נזילות תפעולית נאותה. לפיכך, ביצענו השקעה בסכום מצטבר של 1.5 מיליארד דולר בביטקוין בהתאם למדיניות שלנו, ואנו עשויים לרכוש ולהחזיק בנכסים דיגיטליים (מטבעות קריפטו, ר' ק') מעת לעת או לטווח ארוך".

בדיווח של טסלה ל-SEC, החברה לא הסתפקה בהודעה על שינוי מדיניות ההשקעות שלה, שבהתאם לה ביצעה את השקעת הביטקוין העצומה בחודש שעבר. טסלה, שבראשה עומד המנכ"ל ובעל השליטה אלון מאסק, הוסיפה כי היא מתכוונת לקבל תשלום גם בביטקוין "בעתיד הקרוב, בכפוף לחוקים הרלוונטיים, ובהיקף מוגבל בתחילה, ובמועד קבלת התשלום נוכל להחליט אם להנזיל אותו מיידית או לא". צעד כזה עשוי להפוך את טסלה ליצרנית הרכב הראשונה בעולם שתאפשר תשלום במטבע דיגיטלי.

שווי השוק של טסלה קרוב לזה של ביטקוין

עם שבירת שיא כל הזמנים במחירו הדולרי, השלים הביטקוין בתחילתו של יום שלישי עלייה יומית של יותר מ-20% וזינוק שבועי של כ-40%. מתחילת 2021 טיפס מחירו של מטבע הקריפטו המוביל ביותר מ-60%, וב-12 החודשים האחרונים הוא השלים זינוק של 360%.

מחיר השיא של הביטקוין, 48,003 דולר נכון למועד כתיבת שורות אלה, שיקף למטבע שווי שוק של יותר מ-890 מיליארד דולר. שווי זה שקול לכ-63% משוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה יותר מ-8,400 סוגי מטבעות דיגיטליים ומסתכם ביותר מ-1.3 טריליון דולר.

לשם השוואה, מניית טסלה, הנסחרת בבורסת נאסד"ק, משקפת כיום לחברה שווי שוק של 807.8 מיליארד דולר - כמעט כמו שווי השוק הכולל של ביטקוין. המניה עלתה 22% מתחילת 2021, כשהיא משלימה זינוק של כ-460% ב-12 החודשים האחרונים. למעשה, מניית טסלה היא אחת הבודדות שהניבו תשואה גבוהה מזו של הביטקוין בשנה האחרונה.

טסלה ניצלה את בסיס המשקיעים הנלהב של מניותיה ואת הראלי של המניה בשנה האחרונה, כדי להגדיל את מצבת המזומנים של החברה. בסופה של שנת 2020 הסתכמה מצבת המזומנים של טסלה בכ-19.4 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-6.3 מיליארד דולר בלבד בסוף 2019. לפיכך, השקעת הביטקוין שביצעה טסלה בחודש שעבר ניצלה כ-8% מבסיס המזומנים של החברה.

 
  

שימוש חריג במזומנים של חברה ציבורית

אחת משאלות המפתח העולות משינוי מדיניות ההשקעה של יצרנית הרכב החשמלי ומהחלטתה לבצע השקעה עצומה ברכישת ביטקוין, היא האם החברה עושה שימוש נבון בהון שלה. לשאלה הזו משמעות דרמטית במיוחד, בהתחשב בתנודות העזות שידעו בעבר גם מניית טסלה וגם מחיר הביטקוין. יש לא מעט מומחים בניהול השקעות הסבורים כי התשובה לשאלה שלילית.

ג'רי קליין, שותף מנהל בחברת ניהול ההשקעות Treasury Partners מניו יורק, אמר בראיון לאתר מרקטווץ' האמריקאי, כי לדעתו, "רכישת הביטקוין של טסלה היא שימוש חריג במזומנים של חברה ציבורית, שבדרך כלל מושקעים באפיקים בטוחים יותר ופחות תנודתיים, שמספקים הכנסה קבועה, וזאת כדי להבטיח את הנזילות ולהגביל את התנודתיות של הנכסים".

לדברי קליין, "בעוד שמחזיקי מניות טסלה מגיבים בחיוב לחדשות האחרונות, נצטרך לראות איך הם יגיבו אם ירידה עתידית במחיר הביטקוין תשפיע באופן שלילי על התוצאות הכספיות של החברה. מנהלי כספים מוכנים לקבל באופן כללי סיכון בעסקים שלהם, אבל לא עם המזומנים במאזן החברה. אף כי מחיר הביטקוין נסק בחודשים האחרונים, הוא היה תנודתי מאוד בשנים האחרונות".

חברות מחזיקות ביטקוין בשווי 50 מיליארד דולר

הודעת טסלה על כוונתה לקבל בעתיד תשלומי ביטקוין עבור המכוניות החשמליות שהיא מוכרת, מגיעה בזמן שהיא מתמקדת בהגדלת הייצור של המכוניות החשמליות שלה. ואולם, טסלה עדיין נחשבת לשחקן נישה בשוק הרכב העולמי, למרות שווי השוק העצום שלפיו נסחרת המניה שלה כיום.

פרופ' כריסטופר שוורץ מאוניברסיטת קליפורניה, מומחה למימון ומנהל פקולטה במרכז לניהול השקעות של האוניברסיטה, ציין בראיון לאתר מרקטווץ' כי לדעתו, הכוונה של טסלה, "זאת אסטרטגיה איומה ונוראה בהרבה מאוד רמות. בעיקרון, זה כמו לייצר סיכון מטבע, מכיוון שאף אחד מהספקים של טסלה אינו מקבל תשלום בביטקוין".

טסלה היא לא החברה הציבורית הראשונה בארה"ב, וכנראה גם לא האחרונה, שמשקיעה סכומים נכבדים במטבעות קריפטו. כפי שדיווחנו בגלובס בשנה שעברה, חברת התוכנה MicroStrategy, הפועלת בתחום הבינה העסקית, רכשה בשנה האחרונה ביטקוין במאות מיליוני דולרים.

גם חברת הפינטק האמריקאית Square, שנמצאת בבעלות ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית טוויטר, דיווחה באוקטובר האחרון כי רכשה ביטקוין בסכום כולל של 50 מיליון דולר. שיעור ההשקעה של סקוור ברכישת הביטקוין הוא כ-1% מכלל הנכסים הפיננסיים של החברה, על פי דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2020.

מיקרוסטרטג'י העריכה באחרונה כי יש כיום החזקות ביטקוין בשווי של כ-50 מיליארד דולר בידיהן של חברות פרטיות וציבוריות כאחד, על פי נתוני אתר BitcoinTreasuries.org.

ממציאה מחדש את השיטה של מכירת מכוניות

ג'ו אושה, אנליסט של ג'יי.פי מורגן המתמחה בסיקור טסלה, אמר למרקטווץ' כי הנטייה לייחס לטסלה לרוב ניהול בעייתי של בסיס המזומנים שלה היא, לדעתו, מוטעית. "אני חושב שיש נרטיב נלעג מאוד סביב הנזילות של טסלה, שאינו עולה בקנה אחד עם המאזן של החברה או עם קצב ייצור המזומנים שלה", הוסיף. אושה טוען כי ההחלטה של חברות להשקיע בביטקוין היא טריוויאלית, כנגד קנה המידה של יכולת החברה לייצר מזומנים, ולדעתו, האטסטרגיה של טסלה היא כזו שמאפיינת חברות פורצות דרך, שמביאות לעולם שיבוש חיובי.

"בעיניי, זה עוד שלב במאמץ של טסלה להמציא מחדש את השיטה שבה מכוניות נמכרות לאנשים", אמר אושה, שהתייחס למודל המכירות הישירות לצרכן של החברה. הוא העריך כי טסלה ייצרה תזרים מזומנים חופשי של כ-1.8 מיליארד דולר ברבעון שהסתיים בדצמבר.

צ'סטר ספאט, פרופ' למינהל עסקים מאוניברסיטת קרנגי מלון, שהיה בעבר מנהל ברשות ניירות ערך האמריקאית, סבור כי התנודתיות הרבה של ביטקוין מקשה מאוד על השימוש בו כאמצעי תשלום לעסקים או חברות, או כמטבע חליפין. לדבריו, "התנודתיות של ביטקוין גדולה פי עשרה בערך מזו של מטבע כמו אירו, למשל. זה מציב הרבה מאוד אתגרים בפני חברה שמחזיקה ביטקוין במאזן שלה, אבל גם מציב אתגרים מצדו של הצרכן".

אנטוני טרנצו'ב, מייסד ומנהל שותף בחברת הלוואות הקריפטו Nexo, אמר למרקטווץ' כי לדעתו, יש היגיון בכך שחברות ישקיעו חלק מכספן בביטקוין, בעיקר בזמן שהריבית במשק קרובה לאפס וכשהדולר האמריקאי נתון ללחץ כבד, על פי מדד הדולר אינדקס (DXY), שירד יותר מ-8% בשנה האחרונה. לדבריו, לחברות שתזרים המזומנים שלהן צומח יש אפשרות ניהול מזומנים ברורה ביותר - הקצאה חלקית להשקעה בביטקוין. "ישיבה על הררי מזומנים מניבה תשואות קטנות ביותר, וכל הזמן נעשית פחות ופחות כדאית בעקבות צעדי ההרחבה הכמותית המוגזמים שנוקטים בנקים מרכזיים", אמר.