האם התרת כניסה רק למתחסנים חוקית? "עסק יוכל למנוע כניסה בנימוק של הגנה על עובדים"

לאור הקולות שנשמעים להפעיל סנקציות על סרבני חיסונים, עו"ד סיגל פעיל אומרת כי החוק אינו מתיר למעסיקים לפטר עובדים • אבל, היא מזכירה, בג"ץ כבר אישר תקנות לאחרונה תקנות חדשות שיאפשרו למגר את המגפה

חנויות סגורות בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי
חנויות סגורות בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית יבנה, צבי גוב-ארי, הודיע השבוע לצוותי החינוך בעיר כי מי מהם שלא יתחסן נגד קורונה, לא יוכל ללמד. גם מנכ"ל רשת קניוני ביג, חי גאליס, הודיע כי בכוונתו לחייב את עובדי הרשת להתחסן נגד הנגיף. 

מי שלא מחוסן יישאר בחוץ? כך מתכוונים בענף המסחר לקחת את החוק לידיים | שני מוזס

ואולם, האם זה בכלל אפשרי לחייב בחיסון נגד קורונה? עו"ד סיגל פעיל, מומחית בדיני עבודה המייצגת, בין השאר, את ארגון המורים, מבהירה כי "לפי המצב החוקי הנוכחי אסור למעסיקים לחייב את העובדים שלהם להתחסן. הדרך היחידה לאפשר למעסיקים לחייב עובדים להתחסן תהיה אם המדינה תחוקק חוק או תוציא צו או תקנה שמתירים להם לקבוע שאסור לעובדים להתייצב במקום העבודה אם הם אינם מחוסנים. נכון להיום, אין מקור חוקי כזה".

פעיל סיגל עו"ד / צילום: יונתן בלום
 פעיל סיגל עו"ד / צילום: יונתן בלום

לגבי השאלה האם התקנת חוק כזה היא חוקתית, אומרת פעיל כי "יש כבר פסיקות של בית המשפט העליון שניתנו בחודשים האחרונים שמייחסות לתקופה הזו כתקופה שבה זכויות בסיסיות כמו זכות לפרטיות, חופש תנועה, וכו' נאלמות דום אל מול הצורך למגר את המגפה. עדיין, אני לא רואה מצב של חוק שיחייב את כל הציבור להתחסן".

האם ניתן לפטר עובד שלא מסכים להתחסן, למשל עובד בבית אבות שעובד עם קשישים?
"ככלל, אני לא מאמינה שבתי הדין לעבודה יאשרו פיטורים של עובדים שמסרבים להתחסן. המעסיק חייב למקסם את האפשרויות האחרות, לפני שהוא חושב לפטר רק במקרים חריגים מאוד ורק אם אין חלופות לחיסון כמו הוצאה לחל"ת, חיוב העובד בביצוע בדיקות קורונה תקופתיות, עבודה בתפקיד אחר שמתאים למעסיק, עבודה מהבית וכו'".

לגבי מצב שבו עסקים פרטיים ימנעו כניסה של לקוחות שאינם מחוסנים לבית העסק - יוזמה שנשמעת לאחרונה ממספר בתי עסק - אומרת פעיל כי "עסקים פרטיים אולי יוכלו למנוע כניסה אליהם של אנשים לא מחוסנים, אבל רק אם זה נעשה משיקול ענייני וכדי להגן על בריאות העובדים. מניעת כניסה למקומות ציבוריים יכולה להיעשות תיאורטית רק בדרך של רגולציה והסדרה של המדינה".