"מנכ"ל מיקרוסופט אוהב אותנו ולא בגלל הכסף. אנחנו מזהים תנודות בשוק”

קרן ההשקעות M12 של מיקרוסופט אמורה לזהות את הטרנדים החמים עבור החברה האם • מוני חסיד, שמנהל את פעילות הקרן בישראל ובאירופה, לא מוטרד מכך שעדיין לא הגיע לאקזיט ומוכן לשלם פרמיה: "אם אצטרך לשלם יותר, זה בסדר. במקום רווח של פי 15, אגיע לפי 10"

הכסף הגדול שזורם למגזר הטכנולוגיה ברבעונים האחרונים בא לידי ביטוי בזינוק של מניות הסקטור ובשפע הנפקות בבורסות. הכסף הזה מייצר גם כמות שיא של חדי קרן עם שווי מעל מיליארד דולר בישראל ובעולם. לדברי מוני חסיד, שותף בקרן ההשקעות M12 של מיקרוסופט, הוא גם משנה את הדינמיקה בגיוסי ההון של סטארט-אפים בשלבים מוקדמים.

"אנחנו משקיעים בדרך כלל בסטארט-אפים בסבב A ו-B. השווי של החברות שמגייסות כסף בסבבים האלה נשאר כמו פעם, אבל היום הן מגיעות אליהם עם הרבה פחות", מספר חסיד, שמנהל את השקעות M12 בישראל ואירופה. "פעם סטארט-אפ שיצא לסבב A היה יכול להראות לי מיליון דולר בהכנסות שנתיות (ARR) וארבעה-חמישה לקוחות יפים מחברות פורצ'ן 500. בסבב B היית רואה כבר חברה עם הכנסות של 4-5 מיליון דולר, ששילשה אותן בשנה. היום פתאום תראה בסבב A חברה עם הכנסות של 200 אלף דולר, שעדיין בשלב בדיקת היתכנות עם לקוח (POC), ובסבב B חברות עם הכנסות של 2 מיליון בלבד".

איך אתם מגיבים לשינוי בשוק?

"אנחנו רואים ומפנימים. אני לרגע לא מסתכל על זה חס וחלילה כניסיון של החברה לנצל הזדמנויות. אנחנו רוצים להיות שחקן פעיל ולא יכולים לשנות את השוק, אבל זה מחדד את הצורך להיות מאוד מקצועיים בבחירה. גם כשהבורסה עולה עדיין יש מניות פנומנליות שכדאי להשקיע בהן. המטרה שלנו היא להגיע לחברות שיכולות להיות שוות בעתיד מיליארד דולר, לא פחות. אם אצטרך לשלם יותר בסבב A, ובמקום X להיכנס ב-2X, זה בסדר כל עוד אני מאמין בחברה. אז במקום רווח של פי 15, אגיע רק לרווח של פי 10".

הכסף הגדול שזורם להייטק נותן ליזמים, בוודאי למוצלחים, יותר כוח ואפשרויות בחירה ממי לקבל את ההשקעה. M12 משקיעה בחברות שמפתחות פתרונות B2B שפונים לארגונים בעולמות כמו סייבר, תוכנות ארגוניות ובינה מלאכותית יישומית. תחומים אלו הם מהתחרותיים והעמוסים ביותר בישראל כיום ו-M12 צריכה להתמודד מול הקרנות האמריקאיות החזקות לייטספיד, באטרי ואינסייט פרטנרס. במצב כזה חסיד צריך לתת בעצמו פיץ' לחברות, שיסביר למה כדאי להן לקבל דווקא את הכסף של M12, ואיך מיקרוסופט הגדולה תוכל לעזור להן בשיווק, פיתוח עסקי ומכירות.

מצב השוק מחייב את חסיד ומתחריו לאתר סטארט-אפים להשקעה כבר בשלב מוקדם. "אני לא רוצה לפגוש את היזם ביום שהוא יוצא לסבב A כי זה מאוחר מדי", הוא מבהיר. "לכן כבר ברגע שאני שומע על חברה שגייסה סבב סיד ראשוני אני פונה ומדבר איתם. אני רוצה כבר בשלב הזה לספר ליזם על הערך שנוכל לתת לו ולשמוע את הסיפור שלו. אחר כך אני אבדוק האם הסיפור שלו השתנה עם הזמן ועל בסיס זה אקבל החלטה על השקעה".

 
  

"אנחנו מיושרים עם היזמים"

חסיד הוא משקיע ותיק עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בתעשיית ההון סיכון. הוא ניהל בעבר את קרנות ההשקעה של מוטורלה וקוואלקום בישראל, לפני שב-2016 הצטרף ל-M12 כאחד ממייסדיה והעובד השני בה. בניגוד לקרנות תאגידיות אחרות, M12 מגדירה עצמה כקרן פיננסית, שפועלת כדי להשיא את התשואות הגבוהות ביותר למיקרוסופט. אולם יש לה יעד אפילו גדול יותר.

"המטרה היא לייצר סיגנלים מוקדמים למיקרוסופט על טרנדים טכנולוגיים ותובנות עסקיות", חסיד אומר. "כשהחברה הופכת לחד קרן כולם כבר מכירים אותה, אנחנו רוצים להשקיע בה ארבע שנים לפני. השקענו למשל בוויטסורס ב-2017 וממנה זיהינו את הטרנד של טיפול באבטחת סייבר כבר בשלב הפיתוח. ב-At-Bay השקענו בשנה שעברה ולמדנו על ההתחזקות עולם ביטוחי הסייבר. בכל שלושה חודשים אנחנו מציגים לסאטיה (מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה, א"ד) ארבע-חמש חברות שהשקענו או שאנחנו עומדים להשקיע בהן. אני יכול להגיד לך שסאטיה מאוד אוהב את M12 ולא בגלל הכסף שאנחנו מביאים, שלא הולך ומזיז את התוצאות של מיקרוסופט, אלא בגלל הסיגנלים".

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט / צילום: Reuters, Anushree Fadnavis
 סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט / צילום: Reuters, Anushree Fadnavis

מה מיקרוסופט עושה עם הסיגנלים?
"הסיגנלים האלה מסמנים שיש איזושהי תזוזה בשוק ואפשר למצוא פתרון מוקדם. זה לא אומר שאנחנו נלך לעשות בדיוק את מה שוויטסורס עושים, אלא להיפך, ניקח את זה למקום של מיקרוסופט וננסה לתמוך במגמות העולות בעזרת עוד כלים".

עד היום השקיעה M12 ב־20 חברות בישראל, כשהצ'ק הממוצע עומד על 5-10 מיליון דולר. בינתיים הקרן לא רשמה אקזיטים, אך חסיד לא מודאג. "מהרגע שמתחילים להשקיע צריך לקחת חמש שנים קדימה. התחלנו באמצע 2016 ולכן אתה אמור להתחיל לראות אקזיטים השנה. בקוואלקום השקענו בראבלו ותוך 16 חודשים כבר היה אחלה אקזיט, אבל אז ההשקעה הייתה בסבב C ובמיקרוסופט אנחנו נכנסים בסבב A. יש לנו חברות בפורטפוליו שמזמן יכלו לעשות אקזיט של פעם, היום אנחנו מגבים ודוחפים אותן ללכת הכי רחוק שאפשר".

מה תעשו אם אחת החברות תרצה להימכר לגוגל, שמתחרה במיקרוספט?
"אנחנו חברי דירקטוריון ולכן מחויבים לחברה. אנחנו בדרך כלל מיושרים עם היזמים וכשיש אקזיט אשמיע את דעתי, אבל בשורה התחתונה, ברגע האמת, אתמוך ביזם אם הוא רוצה למכור. אנחנו בכל מקרה הבאנו למיקרוסופט את ההזדמנות שנתיים, שלוש או ארבע לפני האקזיט".

"אניוויז'ן הייתה החלטה נכונה"

השייכות של M12 למיקרוסופט יכולה להשפיע לעיתים על גורל ההשקעות, כמו במקרה של חברת זיהוי הפנים הישראלית אניוויז'ן. לאחר ש-M12 השקיעה בה, התפרסמו דיווחים שהטכנולוגיה של החברה משמשת למעקב המוני אחרי פלסטינים ביהודה ושומרון.

בתגובה מיקרוספט מינתה צוות בדיקה בראשות התובע הכללי לשעבר של ארצות הברית. הצוות מצא כי בניגוד להאשמות, הטכנולוגיה הייתה בשימוש רק במעברי גבול בשטחים, כך שהחברה לא הפרה את העקרונות של שימוש אתי בזיהוי פנים. למרות זאת מיקרוספט החליטה למכור את מניותיה באניוויז'ן ולהימנע בעתיד מהשקעות בזיהוי פנים דרך M12.
חסיד מסרב להסתכל על המקרה ככישלון. "דברים משתנים וזיהוי פנים הפך לנושא מהותי בעולם של פרטיות. אנחנו הבנו שמאוד קשה להיות משקיע מיעוט עם 5%-10% בחברה שמפתחת טכנולוגיה רגישה מאוד, לכן החלטנו להשתחרר ממנה. אנחנו מכבדים אותם והם אותנו וכל אחד המשיך לדרכו".

אולי לא הייתם צריכים להיכנס?
"ההחלטה שלנו כקבוצה הייתה נכונה ואני מרגיש איתה מאוד נוח. יש פה מפגש בין עסקים לאתיקה ואני חושב שזה טוב לעולם שלחברה כמו מיקרוסופט יש עקרונות אתיים. זה רק מוסיף לנו כגורם חיובי בשוק". 

מוני חסיד

מנהל את פעילות קרן ההשקעות M12 של מיקרוסופט בישראל ובאירופה, מאז שהצטרף אליה ב-2016 כעובד השני שלה ● לפני כן ניהל את קרנות ההשקעה של קוואלקום ומטורולה בישראל ● בעל תואר שני בהנדסת חשמל, נשוי ואב לשלושה וגר בתל אביב ● את אימון הכושר היומי שלו הוא עושה בדרך כלל בבית בחצות, בגמר יום העבודה