נתניהו והליכוד חויבו להסיר קטע תעמולה שהשתמש בצה"ל

ועדת הבחירות המרכזית חייבה את הליכוד ואת יו"ר המפלגה נתניהו להסיר קטע מסרטון תעמולה בו נעשה שימוש בצה"ל בניגוד לחוק הבחירות • עוד התגלה כי המפלגה לא שילמה על חומרי לשכת העיתונות הממשלתית בהם השתמשה באותו סרטון

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, חייב את מפלגת הליכוד ואת יו"ר הליכוד בנימיןנתניהו, להסיר קטע מסרטון תעמולה בו מופיע ראש הממשלה על רקע מסוק צה"ל, חייל צה"ל ואיש צוות חיל האוויר. העותר, אזרח בשם דורון טאובין, כתב כי הסרטון מנוגד לאיסור על שימוש בצה"ל במערכת בחירות, לפי חוק הבחירות (דרכי תעמולה).

עוד נטען בעתירה כי בסרטון מופיעים חומרים שצילמה לשכת העיתונות הממשלתית, והשימוש בהם מנוגד לאיסור על שימוש בנכסי הציבור בתעמולת בחירות שקבוע בחוק.

מתגובת המשיבים ולשכת העיתונות הממשלתית התברר כי הליכוד ויו"ר הליכוד לא שילמו בעד שימוש בחומרי לע"מ.

בהחלטה לפני עשרה ימים קבע השופט פוגלמן כי על הליכוד להסיר מהסרטון את הקטעים שלע"מ צילמה: "ואם ייווצר קושי בשל כך, להסיר את הסרטון כולו מחשבונותיהם במרשתת ולא לפרסם". לאחר ההחלטה הודיע הליכוד כי שילמה ללע"מ עבור שימוש בחומריה במערכת הבחירות הקרובה, לע"מ הגישה את התייחסותה ואישרה את דבר התשלום, אולם ציינה שאין זו פעם ראשונה שהליכוד משלמת בעד שימוש בחומרי לע"מ בדיעבד, לאחר שהשתמשה בפועל. בעקבות ההודעות פוגלמן קבע כי ניתן להשתמש בחומרים של לע"מ, אך לא באלה שבהם מופיעים חיילי צה"ל.

בהחלטתו כתב: "...סעיף 2ב(ב) לחוק אוסר להשתמש בצה"ל בתעמולת בחירות באופן שעשוי ליצור רושם שצה"ל מזוהה עם מפלגה או עם רשימת מועמדים. הסעיף נועד לאזן בין חופש הביטוי הפוליטי, מצד אחד, לצורך למנוע מצג שווא, למעמד הא-פוליטי של צה"ל ולעקרון השוויון, מצד שני".

כן נקבע כי הליכוד ונתניהו יישאו בהוצאות לע"מ בגין ההתייחסות בסך 2,000 שקל.