"אז למה אתם לא עוצרים אותו?", שאל סנגורו של דונלד טראמפ את הדמוקרטים

משפט טראמפ התחיל אתמול במליאת הסנאט • הסנגוריה ניסתה לשכנע את הסנאטורים שאין להם את הסמכות לשפוט נשיא לשעבר. היא נכשלה • המשפט מתחיל בסימן מסר, הבא דווקא מציוצו האחרון של טראמפ לפני סגירת חשבונו בטוויטר: "אל תשכחו את היום הזה"

סנגורו של דונלד טראמפ, ברוס קאסטור / צילום: הנדאאוט
סנגורו של דונלד טראמפ, ברוס קאסטור / צילום: הנדאאוט

פרקליטו של דונלד טראמפ נע באי נוחות ניכרת ליד הדוכן במליאת הסנאט. התביעה זה עתה סיימה להרצות את טענותיה בדיון המקדים למשפטו של הנשיא לשעבר. "אני אגיד לכם בכנות", אמר ברוס קאסטור לתדהמת שומעיו, "אנחנו שינינו את מה שהתכווננו לעשות מפני שטיעוני [התובעים] הוצגו בהצלחה".

התובעים הם תשעה צירים דמוקרטיים של בית הנבחרים. הם הקטגוריה הקולקטיבית במשפט טראמפ.

הדיון המקדים נערך על-פי דרישת סנגוריו של הנשיא לשעבר. הם ניסו לשכנע את הסנאט לפסול את המשפט מעיקרו מאחר ש"אין לו בסיס חוקתי".

איש לא ציפה שהסנאט ייענה לדרישה. לדמוקרטים יש חצי המושבים, 50 מתוך 100, וחמישה רפובליקאים עמדו להצטרף אליהם ולהבטיח להם רוב. אבל התנהלות פרקליטיו של טראמפ ביום הראשון של המשפט עמדה לרמוז על העתיד לבוא.

טראמפ עצמו חרק שיניים כשצפה בהליכים

הסנגוריה נכשלה, לא מפני שדרישתה נדחתה, אלא מפני שהסכמה כמעט כללית השתררה על עליבות טענותיה ועל סגנונה. סנאטורים רפובליקאים, שרבים מהם באו מרקע משפטי, התקשו להאמין למשמע אוזניהם. בעלי בריתו של טראמפ בתקשורת הימנית הנידו בראשיהם בתערובת של מבוכה ושל זעם. ערוץ טלויזיה טראמפיסטי, הנקרא 'ניוזמאקס', אפילו הפסיק את השידור הישיר של נאום קאסטור.

שורה של כלי תקשורת דיווחו לפנות בוקר (שעון ישראל) שטראמפ עצמו חרק שיניים כאשר צפה בהליכים מוושינגטון במועדון הגולף הפרטי שלו בדרום פלורידה.

חריקת השיניים אולי הפכה לצעקה, כאשר עורך הדין קאסטור, בנסותו לשכנע את הסנאט שאין זה מעניינו לשפוט את הנשיא, הציע שבמקום משפט בסנאט, הדמוקרטים יורו למשרד המשפטים שלהם "לעצור את טראמפ". אפשר אמנם להבין למה קאסטור התכוון, אבל טראמפ בוודאי לא העריך את ההצעה. בשנים האחרונות היה לו ולחסידיו המונופול הרטורי על הקריאה "עיצרו אותה", או "עיצרו אותו", או "עיצרו אותם". הוא ותומכיו מעולם לא נכללו במשוואת המיועדים למעצר.

את טיעוני התביעה פתח ציר קונגרס דמוקרטי ממדינת מרילנד, פרופסור למשפט חוקתי, ג׳יימי ראסקין. הוא הזהיר את שומעיו מפני יצירת "פטור ינואר". אם הם יסרבו לשפוט את טראמפ בטענה שרק נשיאים מכהנים יכולים להישפט, הם יפטרו בעצם את כל הנשיאים הבאים מאחריות למעשיהם בחודש האחרון של כהונתם.

החוקה אמנם הועידה את ההליכים האלה לתכלית של העברת נשיא מכהונתו, אם הורשע ב"פשעים חמורים". אבל היו תקדימים, אם גם מעטים מאוד, למשפט ולהרשעה לאחר שהנשפט סיים את כהונתו.

לפי ראסקין, הסירוב לשפוט נשיא על מעשיו שבועיים לפני סיום כהונתו יעניק לנשיאים יוצאים את הזכות לעשות ככל העולה על רוחם בדרך החוצה, ביודעם שהם לא יידרשו למסור דין וחשבון.

להרשעה נחוץ רוב של שני שליש

טענת ראסקין נגד "פטור ינואר" לא שינתה הרבה. רק רפובליקן נוסף אחד, סנאטור ממדינת לואיזיאנה, הצטרף אל מחייבי המשפט. אם 44 הרפובליקאים שהצביעו נגד המשפט יצביעו גם נגד הרשעה, כפי שמותר לשער, טראמפ יזוכה. להרשעתו נחוץ רוב מיוחס של 67 סנאטורים. כדי להגיע למספר הזה הדמוקרטים יהיו זקוקים ל-17 עריקים רפובליקאים. איש בוושינגטון אינו מאמין שמספר כזה יימצא.

אז בשביל מה כל זה נחוץ? את הסיבה העיקרית העניקו 13 דקות הווידאו, שהתביעה הקרינה בתחילת טיעוניה. הם הציגו את מהלך המאורעות בצהרי 6 בינואר 2021, מנאום הנשיא באוזני אוהדיו המשולהבים, באליפסה של וושינגטון ליד הבית הלבן, עבור דרך תהלוכתם אל גבעת הקפיטול, וגמור בפריצתם אל משכן הקונגרס והשתוללותם האלימה בפרוזדוריו ובמליאות בתיו. הווידאו מסתיים בציוץ מן הנשיא, הקורא לתומכיו להתפזר לבתיהם, מבטיח להם שהוא אוהב אותם, ומפציר בהם "לא לשכוח את היום הזה".

זו בדיוק מטרתם של הדמוקרטים: לשכנע את העם האמריקאי "לא לשכוח את היום הזה".

גם סנאטורים רפובליקאים שלא טרחו להאזין לנאום התביעה, או לפחות העמידו פנים שאינם מאזינים, זנחו את עיסוקיהם הצדדיים, וצפו בפנים חמורות בתיעודו של היום החמור ביותר בקונגרס ב-232 שנות קיומו.

אגב 232, ההיסטוריה לא חדלה לרחף על הדיון. קטגורים וסנגורים ציטטו ויכוחים חוקתיים בין אלה המכונים "המנסחים של החוקה", אשר התנהלו בסביבות 1790. אלה החושבים ש"המילטון" הוא רק שמו של מחזמר בברודווי מוזמנים לצפות בווידאו של הסנגוריה מאתמול. שר האוצר הראשון של ארה"ב, אלכסנדר המילטון, חזר וצוטט שם בדחילו ורחימו כבן הסמכות הבכיר ביותר על התנהלות חוקתית. כן, זה אותו המילטון עצמו.

עכשיו, משהוכרה חוקתיותו של המשפט, דיוניו יתחילו היום (ד') אחר הצהריים (שעון ישראל) בנאומי הקטגורים. הדמוקרטים להוטים למהר ולסיים את המשפט עד יום ב', כדי שהסנאט יתפנה לעניינים דחופים: אישור מינוייהם של חברי קבינט, כולל שר המשפטים, ופעולת חקיקה שהנשיא ביידן רוצה לזרז. הזריזות תלויה בנהלים. אם הדמוקרטים יחליטו להזמין עדים, המשפט עשוי להתארך במידה ניכרת.

הסקרים ערב המשפט, במידה שמישהו עדיין בוטח בסקרים, מראים שהציבור האמריקאי חצוי. יש אמנם רוב לאלה המבכרים את הרשעת הנשיא לשעבר, אבל זה רוב קטן, או קטנטן. הרוב הגדול של הרפובליקאים מוסיפים לתמוך בטראמפ, ויש סימנים שהוא עצמו מחכה עד סוף המשפט כדי לעשות משהו ששום נשיא לשעבר לא עשה לפניו מיד לאחר סיום כהונתו: להתערב בפוליטיקה.

_________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny