למה בעצם הביטקוין לא הפך לאמצעי תשלום נפוץ

מחיר השימוש במטבע הדיגיטלי והתנודתיות שלו הופכים מסחר יומיומי ללא מעשי

שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP
שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP

רוצה לקנות את המכונית הבאה שלך בביטקוין? מה לגבי כוס הקפה הבאה?

אלון מאסק, תומך-ביטקוין נלהב כבר זמן רב, יאפשר בקרוב ללקוחות החברה לרכוש כלי רכב חשמליים ולשלם במטבע הדיגיטלי. החדשות האלה - יחד עם ההודעה של טסלה על רכישת מטבע הקריפטו ב-1.5 מיליארד דולר לאוצר התאגידי שלה - העלו את מחיר הביטקוין ב-25% מיום ראשון לשיא של אמצע מסחר של 48,226 דולר ליחידה ביום שלישי.

לשוורי הביטקוין, ההודעה הייתה תעודת הכשר ברמה גבוהה למטבע הדיגיטלי המתעורר.

למרות שהוא הפך לפופולארי אצל משקיעים, ביטקוין זוחל במרוץ להפוך לצורת תשלום. המטבע נוצר לראשונה בשנת 2008 על מנת לתפקד כגרסה אלקטרונית של כסף מזומן, שנותנת לאנשים בכל מקום בעולם להחליף ערך באופן דיגיטלי כאילו החליפו מזומן ביניהם.

בפועל, המחיר של השימוש בביטקוין והתנודתיות שלו הפכו עסקאות נורמליות של היומיום לבלתי-מעשיות. זה לא צפוי להשתנות גם לאחר שטסלה תתחיל לקבל תשלומים במטבע.

למשתמשים שרוצים לקנות משהו קטן, למשל כוס קפה ב-4 דולר בסטרבאקס, ביטקוין הוא אפשרות תשלום לא אטרקטיבית בגלל העלויות הכרוכות בכך. העמלה החציונית לעסקה עומדת כעת על 5.40 דולר, כך לפי האתר BitInfoCharts, אבל הממוצע הוא יותר מ-11 דולר, והוא משתנה באופן פרוע, תלוי בתעבורת הרשת (העמלה עולה כשהתעבורה ברשת עמוסה). במהלך שלושת החודשים האחרונים, העמלה היומית הממוצעת נעה בין 2.18 דולר ל-17.20 דולר.

בקניות של מוצרי יוקרה, לעומת זאת, מצא לעצמו הביטקוין נישה. חששות לגבי העמלות האלה לא אמורים להיות בעלי משקל ברכישת מוצרים יקרים, כמו טסלה מודל S שעולה 80 אלף דולר.

משתמשים בביטקוין נוטים להיות נאמנים ולהוציא יותר כסף, אמר ג'ף קלה, מנהל בכיר ב-CheapAir.com, המקבלת ביטקוין מאז 2013. "מאז שהתחלנו לקבל ביטקוין, ראינו באופן קבוע 'אפקט עושר', שעל פיו המכירות עלו כשערך המטבע עלה", אמר.

אחד המכשולים להפיכת הביטקוין ליותר נפוץ היא התנודתיות המובנית בו. על אף הקפיצה בערך - הביטקוין עלה כמעט פי ארבעה מאז ספטמבר - הוא עדיין מאוד הפכפך. המטבע יכולה לעלות או לרדת ב-20% במהלך יום אחד, ולעתים נראה שללא סיבה מיוחדת.

טסלה לא פירטה איך מערכת התשלומים שלה בביטקוין תעבוד, ונציג של החברה לא הגיב לבקשות תגובה. אבל אנליסטים של התעשייה הציעו שטסלה תשתמש בצד שלישי לעיבוד תשלומים על מנת להפחית את הסכנה של תנודתיות מחיר בתקופה שבין הסכמת טסלה ולקוחות לעסקה ועד שתשלום יעבור לבנק.

חברות כמו BitPay הופכות את התהליך לאוטומטי, ומנהלות את הלוגיסטיקה של תשלומים במטבעות דיגיטליים. שלא כמו תשלומים בכסף מזומן, שעיבודם עשוי לקחת ימים שלמים, עסקאות ביטקוין נסגרות מהר, לרוב תוך דקות.

לדוגמא, אם טסלה הייתה מוכרת מודל S תמורת 79,990 דולר - המחיר הרשום באתר שלה - הלקוח ישלח 79,990 דולר בביטקוין לחברה מעבדת כמו BitPay. זו תעביר את 79,990 דולר לטסלה במזומן ובדרך תגזור עמלה של 1% על העברת הכסף.

מכשול גדול נוסף לעסקאות ביטקוין: מיסים. בגלל שמס ההכנסה האמריקאי מסווג את ביטקוין כנכס ולא כמטבע, כשמשתמשים מוכרים ביטקוין, הם צפויים להיטלי השבחה על העסקאות, ללא קשר לסיבה בגללה מכרו את המטבע.

כמובן, ישנם כמה מחזיקי ביטקוין וותיקים שראו את ערך האחזקות שלהם עולה כל כך הרבה - מחיר הביטקוין בתחילת 2017 היה 1,000 דולר ליחידה - שהם יכולים להרשות לעצמם לספוג מכה קלה כשהם פודים חלק מהתשואה.

למרות ההתלהבות מההודעה של טסלה, לא סביר שהיא תשנה את תנאי המגרש לביטקוין או ליצרנית המכוניות, לפחות לגבי מכירות. בין הקמעונאים הבודדים המוכנים לקבל תשלום בביטקוין, יש למטבע הקריפטו נפח של כ-5% מכול המכירות. לגבי טסלה, מכירות בביטקוין היו מהוות רק 25 אלף מ-500 אלף המכוניות שמכרה בשנה שעברה. בינתיים, עסקאות בביטקוין, שנעשות לרוב בין סוחרים, מגיעות למאות אלפים כל יום.