גיימסטופ או גיים אובר? המניה הלוהטת מחפשת תחתית

ילדת הפוסטר של טירוף המסחר הקמעוני החדשני כבר איבדה 85% מאז השיא שלה ב-27 בינואר, כנראה משום שרוב הימורי השורט על המניה כבר כוסו • אסטרטגית של שוקי המניות: "השוק לא נמצא בבועה ספקולטיבית"

סוף משחק? / צילום: Reuters
סוף משחק? / צילום: Reuters

מניית גיימסטופ ממשיכה להתקרב לקרקע המציאות. ביום שלישי נפלה המניה בכ-16% נוספים ונסחרה במשך רוב שעות המסחר מתחת לרמה של 50 דולר - לראשונה זה שבועיים וחצי.

גיימסטופ, ילדת הפוסטר של טירוף המסחר הקמעוני החדשני, כבר איבדה 85% מערכה מאז סיימה את יום המסחר ב-27 בינואר במחיר שיא של 347 דולר. למרות זאת, עדיין מציגה המניה של רשת החנויות למכירת משחקי וידיאו עלייה חודשית של 184%, המעידה על הטירוף שהתחולל במסחר בה במחצית השנייה של ינואר.

הירידות העקביות בימים האחרונים מלמדות כי חלק מהמשקיעים המופסדים מעדיפים לצמצם כעת את הפסדיהם, בשעה שחלקם של המשקיעים שנותרו מורווחים ממהלך ההסתערות על המניה מבקשים לממש לפחות חלק מרווחיהם, לפני שאלו ימשיכו להישחק. במצב הזה, דומה כי מהלך ה"שורט סקוויז" (יצירת לחץ על משקיעים שמכרו את המניה בחסר) שהפעילו המשקיעים הקטנים על גיימסטופ, ושהוביל לזינוק העצום במניה, קרוב למיצוי.

 
  

הפסדים כבדים לשחקני השורט

גיימסטופ עלתה לכותרות ולאור הזרקורים לפני כשבועיים, לאחר שצבא של משקיעים קמעוניים שתיאם עסקאות בפורום WallStreetBets של הרשת החברתית רדיט, דחף את המניה לזינוק של 400% בתוך שבוע בלבד. המהלך יצר לחץ עצום אצל קרנות גידור שהימרו נגד גיימסטופ, אשר נאלצו להתמודד עם הפסדים כבדים בשל מכירת מנייתה בחסר קודם להסתערות המשקיעים הקטנים.

שיגעון הרכישה של מניית גיימסטופ , בעיקר באמצעות ברוקרים מקוונים ובראשם רובין הוד, אילץ כמה מהם להגביל את המסחר במניות התנודתיות. אולם דומה כי שיגעון זה חלף לפי שעה. על פי נתונים של חברת S3 פרטנרס, שפרסם אתר CNBC, יתרות השורט על מניית גיימסטופ כאחוז מהמניות החופשיות צנחו ל-50% בלבד נכון ליום שישי האחרון, לעומת 130% לפני כחודשיים.

משמעות הדבר היא שרוב הימורי השורט על המניה כבר כוסו, ולכן אין כעת לחץ משמעותי מצד מוכרי שורט לרכוש את המניה, ובכך לדחוף אותה כלפי מעלה. גם מחזור המסחר במניית גיימסטופ צנח בחדות בשבוע האחרון, ככל שהמומנטום הקמעוני בה דעך.

על פי דיווח של CNBC, חלק מהמשקיעים בוול סטריט משווים את הלחץ הקצר שנגרם למניית גיימסטופ לזה שנוצר במניית פולקסווגן בשנת 2008, כאשר יצרנית הרכב הגרמנית הפכה לזמן קצר לחברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, עקב הזינוק במנייתה.

"אנו יודעים שהתנאים הפיננסיים תומכים, והמשקיעים הפכו לנלהבים יותר, אבל זה לא אומר ששוק המניות נמצא בבועה ספקולטיבית", אמרה ל-CNBC קריסטינה הופר, אסטרטגית ראשית לשוק המניות העולמי באינווסקו.

ירידה במחזורים גם במניות אחרות

גם במניות אחרות ששיקפו פעילויות מסחר ספקולטיביות מוגברות בתקופה האחרונה נראית כעת ירידה במחזורים ובהימורים. כך לדוגמה, מניית רשת בתי הקולנוע AMC איבדה כ-59% מאז סוף ינואר, והשלימה קריסה של כ-72% מאז השיא שלה ב-27 בינואר.

וול סטריט נושמת כעת לרווחה, לאחר שטירוף המשקיעים הקטנים התגלה כמוגבל לקומץ מניות בלבד, וכעת נראה כי הוא אף הולך וגווע. רבים חששו כי הדבר עלול לזלוג לאזורים אחרים בשוק ולהשפיע לרעה על אמון המשקיעים, אולם דומה כי חששות אלו התפוגגו לפי שעה.

את המגמה החיובית בשוק מובילות החודש עדיין מניות החברות הקטנות, בעוד שמניות החברות הגדולות נגררות מאחור. כך למשל, מדד ראסל 2000 עלה ב-11% מאז סוף ינואר, לעומת עלייה של 5.3% בלבד שרשם באותה התקופה מדד S&P 500. לקראת פתיחת המסחר ביום ד' העידו החוזים העתידיים על ציפייה להמשך המגמה החיובית, ולעלייה של מדדי המניות השונים לרמות שיא חדשות.