שיגעון גיימסטופ מהדהד מהלכים שמתרחשים בשוקי קריפטו כבר שנים

קבוצות שמתארגנות ברשת ומתמקדות בנכס מסוים הם סימן היכר של עולם המטבעות הדיגיטליים

כריית קריפטו במזרח אירופה / צילום: Reuters, Hazir Reka
כריית קריפטו במזרח אירופה / צילום: Reuters, Hazir Reka

הפלאש מוב שהעלה את מחירי מניות גיימסטופ ומניות אחרות שהיו בחסר משמעותי תפס את וול סטריט לא מוכנה. בשוק מטבעות הקריפטו, התנהגות כזו מוכרת כבר זמן רב.

קבוצות משקיעים שמתארגנים ברשתות חברתיות וננעלים על נכס מסוים - לרוב משהו קטן ולא נזיל מספיק כך שניתן להשפיע עליו בקלות - הן סימן היכר של עולם הקריפטו. למרות שמטבעות דיגיטליים החלו להתקבל אצל משקיעים מקצועיים, הם גם עדיין נתונים לתוכניות ניפוח הנפוצות ברשתות חברתיות כמו דיסקורד (Discord) וטלגרם.

הנפוצות של טקטיקות כאלה, שניתן היה למצוא גם לפני עשור בימיה הראשונים של תעשיית הקריפטו, רומזת על כך שהשגעת סביב גיימסטופ בפורום WallStreetBets ברדיט אולי אינה אירוע מבודד בשוק המניות. קפיצה דומה, זמנית, קרתה בשבוע שעבר בשוק מטילי הכסף.

"זה בהחלט הרגע בו מבשילה ההבנה בקרב סוחרים יומיים קטנים שיש כוח במספרים, וזה מגיע מהקריפטו", אמר קיין וורוויק, מייסד Synthetix, פלטפורמה המוקדשת לנגזרות של מטבעות הקריפטו. "אנחנו הבנו זאת כבר לפני זמן רב".

דמיון נוסף בין מטבעות הקריפטו ו-WallSteetBets: כלים חינמיים, כמו אפליקציות סחר ולוחות מודעות, המטפחים את מה שביטקוין הגדיר כדמוקרטיזציה של המסחר. ביטקוין נוצר לפני 12 שנה כמטבע מבוזר שיהיה חופשי מהתערבות של בנקאים ומתווכים נוספים.

כשאפליקציית רובין הוד הגבילה את המסחר במניות מסוימות, משקיעים ב-WallStreetBets ראו בכך עדות נוספת לחוסר השוויון בעולם ההשקעות, וליהקו עצמם כדוד מול ממסד וול סטריט שהם ציירו כגוליית. לאחר ההחלטה הזו של רובין הוד, Coinbase, אחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, חוותה עלייה במספר המשקיעים כשהאנשים שנחסמו על ידי רובין הוד חיפשו פלטפורמות חדשות להשקעה.

"מסחר יומי הוא בעצם לשחק משחק"

הייתה כבר חפיפה בין סוחרי קריפטו והסוחרים המשתמשים ברובין הוד. כ-46% מהמשקיעים בקריפטו בבורסות דיגיטליות כמו Coinbase ו-Kraken גם עשו הפקדות ברובין הוד, כך לפי סקר של מנהגי הוצאת הכסף של צרכנים שעשתה החברה Cardify.ai. גם מעריצים וגם מבקרים של רובין הוד, המאפשרת למשקיעים לסחור במניות, אופציות ומטבעות קריפטו, אומרים שהאפליקציה מעודדת הפיכה של הבורסה למשחק בעזרת שימוש במאפיינים כמו פושים, מניות בחינם וגרפיקה של קונפטי, על מנת לעודד שימוש מוגבר.

ניראז' אגרוול, מנהל קשרי ציבור בקבוצת המסחר בקריפטו Coin Center שמושבה בוושינגטון, אומר שישנה חפיפה גדולה בין גיימרים לסוחרי קריפטו - וכעת נראה שגם בינם לבין סוחרים בבורסה.

"זו אותה מערכת כישורים", אמר. "מסחר יומי זה בעצם לשבת בכיסא גיימרים עם הרבה מסכים ולשחק משחק".

המהירות של העליות האחרונות בביטקוין וגיימסטופ כבר גורמת להשוואות מסוג זה.

ביטקוין היה בראלי לא נורמלי מאז ספטמבר כשנסחר סביב 12 אלף דולר ליחידה. בדצמבר וינואר הראלי נכנס למצב טורבו. ב-16 בדצמבר חצה לראשונה המטבע את רף 20 אלף דולר ליחידה, ב-3 בינואר עבר את ה-30 אלף דולר ואחרי חמישה ימים בלבד עבר את רף 40 אלף דולר.

לאחר שנבלם לזמן קצר, תפס שוב הביטקוין תאוצה השבוע אחרי שטסלה (Tesla) גילתה שקנתה מיליארד וחצי דולר בביטקוין ואמרה שהיא מתכוונת לקבל את המטבע הדיגיטלי כצורת תשלום לרכבים החשמליים שלה. ביטקוין קבע שי לאמצע יום המסחר של 48,226 דולר ליחידה ביום שלישי.

ישנם שוורים שמאמינים שביטקוין יכול להגיע ל-200 אלף דולר עד סוף השנה, אפילו אל מול ספקנים שאומרים שהמטבע עוד צריך להוכיח את עצמו כמטבע בקנה מידה גדול.

העלייה של מנית גיימסטופ הייתה גם היא במוד טורבו. בתחילת השנה המניות עמדו על 19 דולר. עד 19 בינואר, הכפילו את ערכן. שלושה ימים אחר כך, הן היו שוות יותר מפי שלושה מזה - ושלושה ימים אחרי זה, ב-27 בינואר, סגרו בשיא של 347.51 דולר. במהלך העלייה והירידה - המניה סגרה ביום שלישי האחרון על 50.31 דולר - משתמשים ב-WallStreetBets עודדו זה את זה "לשמור על הקו", "לשלוח את GME לירח", ולחצו על קרנות הגידור שמכרו בחסר מניות גיימסטופ בצד השני של הבורסה.

העלייה של המנייה לא הייתה קשורה למרכיבים היסודיים של העסק. גיימסטופ צפויה לדווח על שנה רביעית ברצף של ירידה בהכנסות בתוך כך שהחברה מתמודדת עם שנים בהן תנועת הקונים בקניונים פחתה והתפתחה הטכנולוגיה המאפשרת לאנשים להוריד קבצי משחק ישירות לקונסולות המשחקים במקום לקנות עותק קשיח שלהם.

הרצת מניות וניפוח מטבעות

כבר היו דיונים רבים על השאלה אם התנהגות הסוחרים שהתארגנו ב-WallStreetBets צריכה להיחשב להרצת מניות. השיגעון סביב גיימסטופ משך את תשומת הלב של המועצה לניירות ערך ובורסות (SEC), שהודיעה שהיא בודקת אם מדובר בהרצת מניות. שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, בינתיים, ביקשה פגישה עם בכירים ב-SEC, בפדרל ריזרב, בפד של ניו יורק ובמועצה על סחר בחוזים עתידיים על מנת לדון בתנודתיות של שוק המניות מהעת האחרונה.

מזימות לניפוח ערכם של מטבעות קריפטו היו נתונים לביקורת מעטה יותר אפילו בתוך כך שהמועצה על סחר בחוזים עתידיים הציעה לחושפי מזימות להרצת מניות פרסים. סוחרים מתאגדים בקבוצות עם שמות כמו Big Pump Group או Big Pump Time ומתמקדים במטבע מסוים על בורסה מסוימת לפרק זמן מסוים על מנת לדחוף את המחיר כלפי מעלה ולמכור כשהוא גבוה.

קבוצות כאלה הפכו למאוד מאורגנות עד שנת 2014 והגיעו לשיא ב-2017 וב-2018. הן ייצרו יותר מ-825 מיליון דולר בפעילות סחר בשנת 2018 לבדה, כולה מסוחרים קטנים על פני מאות קבוצות, כך לפי ניתוח של הוול סטריט ג'ורנל.

בדוגמא מהעת האחרונה, קבוצה המכונה United Binance Pushes ארגנה ניפוח ונטישה של מטבע קריפטו נידח המכונה Bread, שהיה לו שווי שוק של כ-10 מיליון דולר. בשבת, באחת בצהריים - זמן שנקבע מראש וסוכם עליו - סחר ב-Bread הרקיע שחקים, לזמן קצר מאוד, בבורסה של Binance.

בתוך שעה אחת, הנפח של Bread - שהוא כל כך שולי שהמטבע נסחר רק בביטקוין ואתר - עלה ל-65 אלף ביטקוין מ-2,000 ביטקוין. במונחים של מחיר, הוא עלה ל-0.00000473 ביטקוין מ-0.00000281, לפני שנפל בחזרה.

"עם חברים חדשים רבים אנו מקווים שזה היה ניפוח מוצלח ושלמדתם שיעור טוב", נכתב אחר כך בקבוצה ברשת Discord שהוקדשה להרצת המטבע. Bottom of Form