מכתב חשאי והצעה ל"עסקה מלוכלכת": הצצה למו"מ בין גרמניה לארה"ב על צינור הגז "נורד סטרים 2"

המכתב שנחשף השבוע ששיגר באוגוסט האחרון שר האוצר הגרמני אולף שולץ למקבילו האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, המגעים החשאיים בין ארה"ב לגרמניה והתנאים שבמסגרתם יסיר הממשל בוושינגטון את הסנקציות על בניית הצינור • אלו ההתפתחויות בפרשת צינור הגז הרוסי-אירופי

צינורות שמיועדים להנחת בפרויקט נורד סטרים  / צילום: רויטרס, Axel Schmidt
צינורות שמיועדים להנחת בפרויקט נורד סטרים / צילום: רויטרס, Axel Schmidt

תושבי גרמניה מקבלים בימים האחרונים הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של המשא ומתן החשאי שמתנהל בין גרמניה לארה"ב סביב גורלו של צינור הגז הרוסי-אירופי "נורד סטרים 2". הממשל האמריקאי הטיל בדצמבר 2019 סנקציות משתקות על בניית הצינור אחרי ש-93% ממנה הושלמה, בצעד שעורר זעם במוסקבה ובברלין, ושעמד במרכז היחסים המידרדרים בין גרמניה לארה"ב. הצינור אמור להכפיל את אספקת הגז מצפון רוסיה לאירופה, להפוך את גרמניה לספקית הגז הרוסי הגדולה ביבשת ולעקוף צינורות קיימים באוקראינה ובפולין.

ארגון גרמני למען איכות הסביבה בשם "Environmental Action Germany" (בגרמנית DUH) חשף השבוע מכתב ששיגר באוגוסט האחרון שר האוצר הגרמני אולף שולץ (מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, SPD) למקבילו האמריקאי סטיבן מנוצ'ין. במכתב, שהאותנטיות שלו לא אושרה, מפורטת לכאורה עסקת "קוויד פרו קוו" שבה גרמניה מודיעה למשרד האוצר האמריקאי כי תהיה מוכנה לרכוש גז טבעי מונזל (LNG) כתוצאה מפראקינג בארה"ב, ולהשקיע כמיליארד אירו בתשתית לכך, בתמורה להסרת הסנקציות שיאפשרו את השלמת "נורד סטרים 2".

רמזים לעסקה המתבשלת היו זמינים לציבור. הממשל הגרמני הודיע כבר ב-2019 על הקמת טרמינלים שיאפשרו קבלת LNG אמריקאי, בניסיון לרכך את הסנקציות האמריקאיות ולהציע פשרה לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שקרא לגרמניה "שבויה לחלוטין" של רוסיה בגלל התלות באנרגיה. שר הכלכלה פיטר אלטמאייר הודיע על כך באופן פומבי. אבל המכתב מספק פרטים חדשים בנוגע לעסקה, וקושר לראשונה בין שני הצעדים. שר האוצר שולץ כותב למנוצי'ן כי מדובר ב-"נון-פייפר", כלומר מסמך לא מחייב.

במסגרת המזכר, כותב שולץ כי הממשלה הגרמנית מוכנה להשקיע מיליארד אירו בטרמינלים שיוכלו לקבל LNG מארה"ב באמצעות ספינות בחופי הים הצפוני שלה. במקביל, הוא שב ומזכיר את מחויבות גרמניה לדאוג כי גז רוסי ימשיך לעבור גם דרך אוקראינה ופולין - מדובר במקור הכנסה המניב עשרות מיליארדים למדינות מדי שנה - ולא לייתר לחלוטין את הצינורות העוברים דרכן כיום. גם סוגיה זו עלתה לדיון באופן בינלאומי, וגרמניה אף השיגה התחייבות רוסית לא להפחית משמעותית את כמות הגז לתקופה של שלוש-ארבע שנים.

עד כה, המגעים בין הצדדים היו חשאיים. גרמניה וברלין הביעו תרעומת על הסנקציות, שהצליחו לעכב את הפרויקט בשנה, ושכוללות החל מדצמבר האחרון גם איומים על נמלים, חברות ביטוח ועוד - אך נזהרו שלא לגרום לתקרית בינלאומית. ארה"ב מצדה, יזמה שיחות עם חברות גרמניות ואירופיות ובהן איימה עליהן בסנקציות. כעשרה מיליארד אירו הושקעו עד כה בפרויקט, כולל תחנות קליטה והפקה בשני הקצוות.

בחודשים האחרונים אירעו כמה התפתחויות בנושא - הקפאת השלמת הצינור עלתה כאפשרות ריאלית בתוך גרמניה וגם על ידי כמה חברות באיחוד האירופי - צרפת הבולטת ביניהן - כתגובה להרעלת האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני ולדיכוי המחאה נגד שלטון פוטין; בנוסף, כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן עוררה תקווה בברלין לגבי אפשרות השלמת הצינור. דוברה של קאנצלרית גרמניה שב והבהיר בחודשים האחרונים כי "אין קשר" בין ההתנגדות לדיכוי האופוזיציה ברוסיה לבין גורל פרויקט צינור הגז.

לפי דיווחים, הממשל בוושינגטון דן בימים אלה עם ברלין על התנאים שבמסגרתם יסיר את הסנקציות. גם ביידן קרא ל"נורד סטרים 2" "רעיון רע" ואמר כי הוא יפגע ב"עצמאות האנרגטית" של אירופה.

ארגון ה-DUG קרא לעסקה המוצעת במכתב שחשף "עסקה מלוכלכת" וכך גם פוליטיקאים ירוקים שביקרו את הנכונות של ממשלת גרמניה לרכוש גז מונזל שנוצר מהליך מזהם כמו "פראקינג". קשה להתעלם מהרקע הפוליטי לפרסום המביך: שולץ הוא המועמד של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לתפקיד הקאנצלר בבחירות שיתקיימו בספטמבר, והוא ניסה בחודשים האחרונים לקרוץ למצביעים ירוקים על ידי אימוץ אג'נדה סביבתית. משרדו לא הגיב רשמית על המסמך. העסקה כולה מעיבה על המפלגה, בין השאר משום שקאנצלר גרמניה לשעבר משורותיה, גרהארד שרדר, הוא מי שמנהל את הפרויקט מטעם חברת "גזפרום" הרוסית.

בינתיים, ספינות רוסיות שאינן חוששות מהסנקציות האמריקאיות מנסות להשלים את הנחת הצינור, והתקדמו בכמה קילומטרים נוספים בחודש האחרון. מדינת המחוז מקלנבורג מערב-פורמניה הקימה עמותה שלא למטרות רווח שתנהל את השלמת הפרויקט, כדי להתחמק מהסנקציות. לפי הערכות, נותרו כ-75 ק"מ בלבד להשלמתו.