דונלד טראמפ | פרשנות

הסנאט נקרא להרשיע את טראמפ כדי למנוע את חזרתו לשלטון

ראש התביעה הדמוקרטית במשפט שאל "האם אתם מוכנים להמר על חיי משפחתכם ועל קיומה של הדמוקרטיה שלנו שטראמפ לא יחזור" על מה שעשה ב-6 בינואר? • אין כל סימן שהטענות שינו את דעתם של הרפובליקאים ביום השלישי של המשפט; תורם של סנגורי הנשיא יבוא היום

חייל המשמר הלאומי שומר בוושינגטון ביום השלישי למשפט ההדחה של דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
חייל המשמר הלאומי שומר בוושינגטון ביום השלישי למשפט ההדחה של דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

"אני אינני חושש שדונלד טראמפ יחזור ויתמודד [על הנשיאות] בעוד ארבע שנים. אני חושש שהוא יתמודד - ויפסיד, מפני שהוא עלול לחזור ולעשות את זה פעם נוספת".

"לעשות את זה", זאת אומרת להסית את תומכיו המאוכזבים לתקוף פעם נוספת את הקונגרס של ארה"ב.

הדובר היה טד לו (Lieu), ציר קונגרס דמוקרטי מקליפורניה, אחד מתשעת הקטגורים במשפטו של דונלד טראמפ במליאת הסנאט.

טד לו, ציר קונגרס דמוקרטי ואחד מהתובעים במשפט ההדחה של טראמפ / צילום: Associated Press, Senate Television
 טד לו, ציר קונגרס דמוקרטי ואחד מהתובעים במשפט ההדחה של טראמפ / צילום: Associated Press, Senate Television

התביעה השלימה אתמול (ד') את הצגת טיעוניה ביום השלישי של המשפט. הנשיא לשעבר עומד לדין באשמת "הסתה למרד", ומוחזק אחראי לפלישת המוני תומכיו אל בניין הקפיטול בוושינגטון, בששה בינואר.

בעינו עומד הספק אם יימצאו די רפובליקאים בסנאט, כדי להרשיע את טראמפ. הרשעה מצריכה רוב מיוחס של 67 מתוך 100. לדמוקרטים יש רק 50 מושבים, ועוד חמישה או ששה רפובליקאים כבר החליטו להצטרף אליהם. זה לא יספיק.

אבל התביעה סיימה את נאומי הפתיחה שלה בטענה עם פוטנציאל מעניין: הרשעת הנשיא אינה נוגעת רק למה שקרה בעבר כי אם גם למה שיקרה בעתיד.

"האם דונלד טראמפ יחדל להסית?"

ראש צוות התובעים, ציר בית הנבחרים ג'יימי רסקין ממרילנד, חתם את עניינה של התביעה במלים הבאות: "עמיתיי היקרים, היש מנהיג פוליטי אחד בחדר הזה, המאמין כי אם הסנאט ירשה לדונלד טראמפ לחזור אל הלשכה הסגלגלה, דונלד טראמפ יחדל להסית לאלימות כדי להשיג את מטרותיו?

ראש צוות התובעים במשפט ההדחה של טראמפ, ציר בית הנבחרים ג'יימי רסקין ממרילנד / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
 ראש צוות התובעים במשפט ההדחה של טראמפ, ציר בית הנבחרים ג'יימי רסקין ממרילנד / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

"האומנם תהמרו על חייהם של עוד שוטרים? האומנם תהמרו על שלומה של משפחכתם? האומנם תהמרו על עתידה של הדמוקרטיה שלנו?".

לפחות סנאטור רפובליקאי אחד, מייקל ברון ממדינת אינדיאנה, אמר שאלה היו "טענות מעניינות", והוא ועמיתיו "רשמו אותן לפניהם".

ברון הוא אחד מ-44 סנאטורים של מפלגתו שהצביעו ביום ג' השבוע נגד עצם עריכת המשפט בטענה שהוא "אינו מתיישב עם החוקה", מפני שהעומד לדין הוא אזרח פרטי, ואי אפשר להעביר אותו מכהונתו. הרפובליקאים אומרים, שבהיעדר היכולת להדיח אי אפשר לשפוט ולהרשיע. הטענה נדחתה בקולותיהם של 56 סנאטורים, שרק ששה מהם היו רפובליקאים.

הם תפסו אותה בקרניה

התביעה הדמוקרטית במשפט ניסתה להתמודד עם הטענה הזו, לא רק מבחינת החוקה כי אם גם מבחינה מעשית ומוסרית. היא הטעימה כי חשוב אפילו יותר מן העונש על חטאי העבר הוא הניסיון למנוע את הישנותם. החוקה מעניקה לקונגרס את הסמכות לאסור על מי שהורשע במשפט הסנאט לשמש באיזושהי כהונה פדרלית (זאת אומרת ארצית, המחייבת את אישור הסנאט, בניגוד לכהונה בכל אחת מ-50 המדינות).

צוות התביעה במשפט ההדחה של טראמפ חולף במסדרונות הסנאט / צילום: Associated Press, Alex Brandon
 צוות התביעה במשפט ההדחה של טראמפ חולף במסדרונות הסנאט / צילום: Associated Press, Alex Brandon

אחד מסנגוריו של הנשיא טען ביום ג' כי המשפט כולו נועד למנוע מטראמפ את זכותו הדמוקרטית לנסות ולחזור אל הנשיאות. הסנגור האשים, שניסיון כזה שקול כנגד גזילת זכות הבחירה של 74 מיליון אמריקאים שתמכו בטראמפ בבחירות של השנה שעברה (81 מיליון תמכו בג'ו ביידן).

במקום להתגונן מפני ההאשמה, הדמוקרטים תפסו אותה בקרניה. הם אישרו כי זו בדיוק מטרתם, אבל העמידו אותה בהקשר רחב של מניעת אלימות פוליטית. הם הזכירו לשומעיהם, שטראמפ נמנע מלהביע חרטה על אלימות תומכיו נגד הקונגרס, או על הנאום שבו קרא להם לצעוד על הקפיטול ו"להילחם עד חורמה" כדי להציל את אמריקה. אדרבא, טראמפ הכריז כי נאומו היה "הולם לחלוטין", וחילק שבחים לפולשים.

מהיעדר החרטה ומן הסירוב לקבל אחריות "נובעת סכנה יוצאת דופן ונמשכת", אמר ציר הקונגרס טד לו. "היא שולחת מסר, שמותר להסית למרד אלים, כדי לסכל את רצונו של העם; ושנשיא ארה"ב יכול לעשות את זה מבלי לשלם מחיר".

40% מן האמריקאים מאמינים באלימות

אתמול בבוקר (ה') התפרסמו נתונים מסקר דעת קהל של מרכז המחקר הימני החשוב 'אמריקן אנטרפרייז', המראה כי 39% מכל הרפובליקאים בארה"ב מסכימים, ש"אם מנהיגינו הנבחרים לא יגנו על אמריקה, העם רשאי לעשות זאת בעצמו, גם אם זה יחייב פעולות אלימות". עורך הסקר, דניאל קוקס, תיאר את המימצא הזה כ"דרמטי במיוחד", והוסיף: "כל אימת שיש חלק ניכר של הציבור האומר שמוצדק הוא השימוש בכוח במערכת הפוליטית שלנו, זה מפחיד למדי".

הנשיא ביידן אמר אתמול כי אפשר שהמשפט ישנה את דעותיהם של סנאטורים רפובליקאים, אבל מיהר להוסיף, "או לא. אינני יודע". זו כשלעצמה היתה חריגה מן השתיקה שהבית הלבן גזר על עצמו בימי המשפט.

הסבירות של שינוי אינה גדולה. הסנאטור הרפובליקאי היחיד ששינה את דעתו השבוע, והוסיף את קולו לרשימת התומכים בעריכת המשפט, ננזף בחומרה על ידי הנהלת המפלגה במדינת מגוריו. קשה להאמין שהפגנת האומץ שלו תרשים רפובליקאים אחרים.

"האשמות מעליבות ואבסורדיות"

ממליאת הסנאט נעדרו אתמול במופגן 15 סנאטורים רפובליקאים. מאחר שמעמדם במשפט הזה הוא שווה ערך לזה של מושבעים במשפט פלילי, נשמעו קולות לטובת הענשתם. החוק האמריקאי מעניש מושבעים נפקדים.

אחד הנעדרים, הסנאטור הוותיק לינדזי גרהם ממדינת דרום קרוליינה, צייץ ביום ד' בערב: "ההצבעה לטובת 'לא אשם' גדלה היום. אני חושב שרוב הרפובליקאים מצאו את טענותיהם של נציגי בית הנבחרים מעליבות ואבסורדיות".

לשון בוטה למדי, בעיקר מפני שבמרכז טענותיהם של נציגי בית הנבחרים עמדו סרטי וידיאו דרמטיים, שזו היתה להם הקרנתם הראשונה. הם הראו את היקף הפלישה לקפיטול, את ההתקפה על השוטרים ואת היקף הסכנה שארבה לסנאטורים ולצירי קונגרס מצד הפולשים.

מעניין שהסנאטור גרהם היה אחד התובעים במשפט הסנאט של הנשיא ביל קלינטון, לפני 22 שנה. קלינטון הועמד אז למשפט לאחר ששיקר בעניין סקס. גרהם חשב אז שלמשפט יש הצדקה מפני שהשקר ההוא "פגע באנשים".

היום, יום ו', יומו הרביעי של המשפט, סנגורי הנשיא יציגו את טענותיהם. תחילה היה הרושם שהם ישתמשו במלוא 18 השעות המוקצבות לכל אחד משני הצדדים. אבל אתמול בערב דווח, שהם שינו את דעתם, ויסתפקו בשלוש שעות.

לא ברור בזמן כתיבת הדברים האלה באיזו מידה השינוי הזה ישפיע על קיצור המשפט כולו. ההנחה הייתה שהוא יסתיים ביום ב'.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny