יינות ביתן | בלעדי

לא רק זהבית כהן: עדי צים עשוי לחבור לאייפקס לרכישת נתח מיינות ביתן

השניים מובילים את העסקה יחד עם נחום ביתן, שמנסה למנוע את את מכירת השליטה בחברה לקבוצת הפניקס • הצדדים נפגשו במהלך השבוע האחרון

לא רק זהבית כהן: עדי צים עשוי להצטרף לקרן אייפקס לעסקה עם נחום ביתן, בניסיון לרכוש נתח מקבוצת מגה-יינות ביתן. אתמול חשפנו בגלובס כי כהן מקדמת עסקה לרכישת מניות ברשת הקמעונאות הגדולה שכבר שנים חווה אתגרים פיננסיים יוצאי דופן. עתה מתברר כי השותף שלה בחברת המימון החוץ בנקאי "אס.אר אקורד" עדי צים צפוי להיות חלק מהעסקה.

לגלובס נודע כי הצדדים נפגשו במהלך השבוע האחרון עם נחום ביתן במטרה לקדם את העסקה. זהו הניסיון השלישי במסגרתו הצדדים מנסים לגבש עסקה עם נחום ביתן, כשלפני כשנה דובר על הלוואה בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

אם וככל שתצא לדרך עסקה שכזו, ההערכה היא כי בכוונת אייפקס לפרוע את ההלוואות של הבנקים, ובכך לבטל את האופציה שלהם למניות בחברה, ואף למנות יו"ר חדש מטעמה.

מדובר בעסקה שביתן, שמחזיק בשליטה ברשת, מקדם בניסיון למנוע את מכירת השליטה לקבוצת הפניקס שמקדם יו"ר החברה, שלמה רודב. במקביל, בשבועות האחרונים ביתן שב לנסות ולמכור סניפים למתחרות, ביניהן יוחננוף ופרשמרקט אולם אלה טרם הבשילו.

יש בענף רבים המעריכים כי אין התכנות לעסקה, לאחר שעסקה במתווה אחר התפוצצה לפני קרוב לשנה. זאת משום שביתן סרב לוותר על השליטה ופוצץ את המגעים ברגע האחרון.

ללא קשר למכירת פסגות

קרן אייפקס מכרה ביום חמישי האחרון את פסגות לבית ההשקעות אלטשולר שחם בתמורה ל-910 מיליון שקל, למעלה מעשור לאחר שרכשה אותו. ככל שכהן ואייפקס ירכשו את מגה-יינות ביתן לא יהיה מדובר בשימוש בכספי התמורה שהקרן תקבל עבור פסגות, אלא בעסקה לא קשורה.

זאת משום שכיום כהן ואייפקס מבצעים את ההשקעות שלהם בישראל מקרן AMI, ואילו פסגות היא שריד להשקעות שנעשו במסגרת קרן בינלאומית של אייפקס, שכבר הגיעה לתום תקופתה ולא מבצעת עסקאות נוספות.

כלומר, אם וכאשר תגיע התמורה מאלטשולר שחם עבור פסגות, הרי שהכספים הללו יחולקו למשקיעים בקרן אייפקס שמממנה נעשתה ההשקעה, בעוד שהשקעה חדשה בישראל תבוא מקרן אחרת, שכספיה הושקעו על ידי משקיעים אחרים לגמרי.

קבוצת יינות ביתן-מגה מונה 148 סניפים ולה מחזור מכירות של קרוב ל-3.5 מיליארד שקל. מזה שנה וחצי היא פועלת לאיתור גורם ממן שיאפשר לה לפרוע את חובותיה לבנקים לאחר שנקלעה לקשיי תזרים ועכבה תשלומים לספקים, ובמקביל מכרה סניפים למתחרות ויקטורי, יוחננוף, פרשמרקט וקינג סטור.

לפני שלושה חודשים דווח כי קבוצת משקיעים בהובלת קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה לרכישה של 45% ממניותיה תמורת 400 מיליון שקל.

בכפוף לחתימת העסקה, הפניקס צפויה להזרים סכום של כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

לפי שעה עדיין מדובר במזכר הבנות לא מחייב, אשר מעניק לקבוצה בלעדיות לבדוק את העסקה ולבצע בדיקת נאותות. העסקה משקפת לחברה שווי של כ-890 מיליון שקל אחרי הכסף.

מיינות ביתן ומקרן אייפקס לא נמסרה תגובה לדברים. עדי צים מסר לגלובס: "אני לא בתמונה כרגע, אם יהיה משהו נדווח".