שוק הנדל"ן בבריטניה מתכונן לקאמבק שאחרי הברקזיט

לאחר שהושלמה יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי ותוכנית החיסונים לקורונה מתקדמת, אנליסטים חוזים התאוששות ב-2021

מרכז אולימפיה במערב לונדון. שיפוץ של 1.3 מיליארד ליש"ט / צילום: Shutterstock
מרכז אולימפיה במערב לונדון. שיפוץ של 1.3 מיליארד ליש"ט / צילום: Shutterstock

בריטניה לכודה בסגר שלישי ונאבקת במוטציה מידבקת נוספת של הקורונה. המשק צפוי להתכווץ שוב ברבעון הראשון של השנה, אבל האנליסטים עדיין צופים התאוששות בנדל"ן השנה.

הפקטור הגדול ביותר הוא ההסכם שהושלם סוף סוף לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, שהסיר את חוסר הוודאות הכלכלי והפוליטי שאפף את השוק במשך שנים.
תוכנית החיסונים בבריטניה מתקדמת גם היא והכלכלנים צופים שהצמיחה תגדל במחצית השנייה של השנה. בריטניה בונה "יחסים חדשים" עם אירופה, וזה, יחד עם שיעורי ריבית נמוכים, יעודד עלייה בהשקעות בנדל"ן מסחרי, אומר מיילס גיבסון, מנהל הסניף הבריטי של חברת שירותי הנדל"ן CBRE. החברה צופה השקעות בהיקף 48 מיליארד ליש"ט (66 מיליארד דולר) השנה, עלייה של 30% מ-37 מיליארד ליש"ט ב-2020. Colliers International היא אפילו יותר שורית, וחוזה שההשקעות בנדל"ן מסחרי בבריטניה יעלו ב-36% השנה.

אפילו בשנה שעברה היו סימנים לכך שהביקוש למשרדים בלונדון חוזר. משקיעים השקיעו 5 מיליארד ליש"ט במחצית השנייה של 2020, לפי דריל פרי, ראש חטיבת המחקר בבריטניה של פירמת אביסון יאנג. חברת ההשקעות Sun Venture מסינגפור ביצעה את ההשקעה הגדולה ביותר: 552 מיליון פאונד ברכישת 1&2 New Ludgate בסיטי של לונדון, המרכז הפיננסי ההיסטורי של העיר.

פול ויליאמס, מנכ"ל חברת הנדל"ן Derwent London, אומר שחלק מהעבודה מהבית יימשך, אבל החברות עדיין ימשיכו להשקיע בחללי משרדים - גמישים, ירוקים (ללא פליטות פחמן) ועם הרבה פינוקים לעובדים כמו חדרי עושר, בתי קפה ומרפסות גג.

"שיעור החללים הריקים שלנו מאוד נמוך", אמר. "אנשים רוצים להתקהל אם הם יכולים".
אפילו אם לחברות יהיו פחות אנשים במשרדים, אחרי המגפה כל עובד יצטרך חלל גדול יותר, אומר סטפן קליפטון, ראש תחום הנדל"ן המסחרי בסוכנות הנדל"ן נייט פרנק.
"אני חושב שבסופו של דבר רוב החברות יחסכו קצת בשטח, אבל זה הולך להיות בשוליים", הוא אומר. אולי 5%-10%".

האנליסטים מצפים שסקטורי הלוגיסטיקה והמולטי-פמילי יהיו ההעדפות המובילות השנה. הרכישות אונליין והביקוש לדיור יתדלקו אותם. חלק צופים אפילו קאמבק לענף המלונאות והאירוח, שההשקעות בו נפלו ב-70% ב-2020, לקצת יותר מ-1.8 מיליארד ליש"ט, לפי נייט פרנק. ברגע שיוסר הסגר הנוכחי, מלונות הנופש לאורך החוף ובאזורים הכפריים יובילו את ההתאוששות, אומר הנרי ג'קסון, שותף בצוות המלונאות בנייט פרנק.
תחום נסיעות העסקים עדיין זוחל, אבל המלונות "ירוויחו מהביקוש הגבוה לחופשות קרובות לבית", הוא מוסיף. אוכלוסיית בריטניה מונה 66.65 מיליון בני אדם, ויש בה רק 15 אלף מלונות. כולם רוצים לשנות אווירה".

באחד הפרויקטים הגדולים בבריטניה בתחום הנדל"ן המסחרי, חברת ההשקעות הבריטית Yoo Capital יחד עם Deutsche Finance International הגרמנית, משפצות את מרכז התערוכות אולימפיה במערב לונדון. השיפוץ, בהיקף 1.3 מיליארד ליש"ט, בנכס משנת 1886, יכלול אולם הופעות ל-4,400 איש, שינוהל על ידי חברת AEG Presents מלוס אנג'לס, שמפיקה את פסטיבל קואצ‘לה. האולימפיה יכלול גם מלונות שינוהלו על ידי היאט ריג'נסי ועל ידי המותג ההולנדי citizenM.

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שאחרי מלחמות ומגפות, אנשים הם חיות חברתיות ויחזרו במהירות לכל הפעילויות שתומכות בחברה האנושית", אומר ג'ון היצ'קוקס מיו קפיטל. "אנשים מתגעגעים לחזור לנורמלי".