הקורונה בבריטניה: הפגיעה הכלכלית החמורה ביותר מאז "הכפור הגדול" של 1709

התמ"ג הבריטי צנח ב-2020 ב-9.9%, לפי ההערכות האחרונות • נתון גרוע יותר נרשם רק ב-1709, שנה שאופיינה בחורף קפוא במיוחד שכונה "הכפור הגדול", שבה הכלכלה התכווצה ב-13% בשנה, לפי ההערכות

רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון. אופטימי לגבי פתיחת בתי הספר / צילום: בן סטנסל, AP
רה"מ בריטניה בוריס ג'ונסון. אופטימי לגבי פתיחת בתי הספר / צילום: בן סטנסל, AP

הכלכלה הבריטית ספגה בשנה האחרונה את הפגיעה החמורה ביותר מבחינת תוצר ב-300 השנים האחרונות. כך לפי נתונים רשמיים של בנק אנגליה שפורסמו בסוף השבוע.

כתוצאה ממגפת הקורונה והמאבק בה, צנח התמ"ג הבריטי ב-2020 ב-9.9%, לפי ההערכות האחרונות. בשנת 1921 ספגה הממלכה המאוחדת צניחה מוערכת של 9.7% בכלכלה, כתוצאה מהשפל הכלכלי שהיה אחרי מלחמת העולם הראשונה.

נתון גרוע יותר נרשם רק ב-1709, שנה שאופיינה בחורף קפוא במיוחד שכונה "הכפור הגדול", שבה הכלכלה התכווצה ב-13% בשנה, לפי ההערכות.

בעוד תמ"ג החל להיות נתון רשמי המודד את ביצועי הכלכלה רק בשנות ה-40 של המאה ה-20, מידע היסטורי לגבי כלכלה, הכנסות ממסים ועוד שימש כלכלנים כדי לחשב את הפגיעה הכלכלית בעבר. הנתונים חושבו והוצגו לעיתונות בפרסומים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בבריטניה (ONS).

בריטניה הטילה סגר הדוק באביב שנמשך שבועות ארוכים, הסירה את המגבלות בקיץ אולם נאבקה בחורף האחרון בגל שני משמעותי של מגפת הקורונה. בחג המולד שבה המדינה לסגר הדוק יחסית, כולל השעיית הלימודים וסגירת חנויות, שהצליח בהדרגה להפחית את מספר מקרי הקורונה.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי הוא "אופטימי" כי ניתן יהיה לפתוח את בתי הספר וחלק מהכלכלה כבר במרץ, בין השאר על רקע חיסונם של 14 מיליון בריטים במנה הראשונה של חיסון לקורונה עד כה. יותר מ-120 אלף בריטים מתו עד כה מקורונה, לפי הערכות.

מעבר לתעלה, ספרד ספגה את הפגיעה החמורה ביותר באירופה, עם צניחה של 11% בתמ"ג (הנתון הגרוע ביותר מאז מלחמת האזרחים במדינה), לעומת צניחה של 8.8% באיטליה, 8.3% בספרד ו-5% בלבד בגרמניה.

קרן המטבע העולמית ואירו-סטאט חוזים התאוששות דרמטית השנה, אך נאלצו להפחית את תחזיות הצמיחה בעקבות התמשכות הסגרים ברבעון הראשון של השנה, העיכובים במבצעי החיסונים והחשש מהמשך ההגבלות בעקבות מוטציות חדשות של נגיף הקורונה.