אפס ימי לימוד מאז תחילת המגפה? באופוזיציה לא קראו מעבר לכותרת

באופוזיציה לא קראו מעבר לכותרת והגזימו במחדלי משרד החינוך. כשהערנו, הם תיקנו • המשרוקית של גלובס

תמר זנדברג ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
תמר זנדברג ויאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

גם נתונים קשים כדאי לצטט בזהירות. בשבוע שעבר היה קשה להתעלם ממתקפה אחידה של האופוזיציה על מחדלי משרד החינוך. "שנה! שנה שלמה עברה מפרוץ המגיפה, ובתי הספר הישראלים היו סגורים הכי הרבה זמן ממדינות העולם" , כתבה בפייסבוק תמר זנדברג ממרצ. מפלגתה אפילו הפיצה מסרון לרשימת התפוצה שלה: "שנה שלמה מערכת החינוך סגורה. גלנט שר החינוך הכושל בתולדות ישראל!" . ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בפייסבוק "מערכת החינוך נסגרה ליותר ימים מכל מדינה אחרת בעולם" . יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר בגלי צה"ל דברים כמעט זהים.

הכצעקתה? כל הדוברים נשענו כנראה על כתבת שער שפרסם ב"מרקר" עמיתנו ליאור דטל: "ישראל במקום האחרון: הנתון הבלתי נתפש על בתי הספר בקורונה". דטל בחן נתונים של אונסק"ו על מצב פתיחת בתי הספר בעולם, ומצא שבישראל הם נפתחו במתכונת מלאה בדיוק אפס ימים. שנייה מהסוף היא איטליה, עם 49 יום; ראשונה היא ספרד, עם 140 יום.

יש רק בעיה אחת. דטל לא כתב על שנה שלמה. הנה כותרת המשנה שלו: "ישראל היחידה, פרט למקסיקו, שלא הצליחה לפתוח את מערכת החינוך במלואה אפילו ליום אחד מאז ספטמבר ". ההשוואה שלו נגעה לשנת הלימודים הנוכחית בלבד, מ-1 בספטמבר עד 25 בינואר. זו התקופה שמתוארת גם בגרף שצורף לכתבה.

במילים אחרות, דטל קרא את הנתונים נכון, אבל הפוליטיקאים לא קראו נכון את הכתבה שלו. איפה באמת מערכת החינוך הישראלית אם בוחנים את כל השנה החולפת? חזרנו לנתוני אונסק"ו, שניתנו ב"משרוקית" לפני חודשיים. משרד החינוך הורה לראשונה על סגירת בתי הספר ב-12 במרץ 2020, אבל אתם ודאי זוכרים את הדיווחים על התפרצויות בגימנסיה בירושלים ובמוסדות אחרים אחרי הסגר הראשון. זו הייתה תוצאה של החזרת בתי הספר לפעילות מלאה ב-17 במאי, שהסתיימה רק עם היציאה לחופש הגדול. כשמביאים בחשבון את הימים האלה, ישראל היא "רק" העשירית מהסוף בצמצום הפעילות בבתי הספר. ארה"ב, קנדה, איטליה וצ'כיה, למשל, מאחורינו.

ועוד חידוד: המספר הגבוה של ימי סגירה, שעליו דיברנו עד עכשיו, כולל בתוכו גם ימים שבאונסק"ו מגדירים כ"פעילות חלקית". רבים מכם ומכן זוכרים שגם אחרי ספטמבר היו ימים ששלחתם את הילדים לכיתה. תלמידי א'-ד' חזרו לכיתות כשהחלה היציאה ממהסגר השני; ואחר כך שנפתח הסגר השלישי, ביישובים ירוקים וצהובים, או כתומים עם מספיק מתחסנים. מאז ספטמבר היו 82 ימים כאלה.

ומילה טובה לזנדברג וללפיד: בתגובה לפנייתנו הם תיקנו את הפוסטים, והבהירו שהכוונה רק לשנת הלימודים הנוכחית.

 
  

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת:

"בעולם למדו ובישראל סגרו? הרושם לא מדויק" - המשרוקית של גלובס, 12.12.2020
"מערכת החינוך: משיבוש לשיקום" - אתר אונסק"ו
"ישראל במקום האחרון: הנתון הבלתי נתפש על בתי הספר בקורונה" - דה-מרקר, 31.1.2021
"למרות הגל השני: כך משאירים את בתי הספר באירופה פתוחים" - גלובס, 17.11.2020