מבוכה למדינה: נתקע המכרז להפרטת נמל חיפה

הגורם לעיכוב - מחלוקת בין שר הדיגיטל הלאומי אמסלם למשרד המשפטים • רק שתי קבוצו הספיקו להיכנס לחדר המידע לפני שההליך נעצר

השר דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
השר דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

המכרז הבינלאומי להפרטת חברת נמל חיפה תקוע בגלל חילוקי דיעות בין שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם למשרד המשפטים. "מדובר במכרז המעורר עניין מצד משקיעים רבים בעולם ועיכובו מסיבות לא ענייניות אינו מוסיף כבוד ואמון לישראל", אמרו לגלובס גורמים המעורים במכרז.

המשך ההתקדמות במכרז מחייב את איוש תפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות שהתפנה בדצמבר, לאחר שהמנהל הקודם ינקי קוינט עבר לנהל את רשות מקרקעי ישראל. אמסלם, השר האחראי על רשות החברות, מסרב למנות ממלא מקום לתפקיד משום שניתן לעשות מינוי כזה רק מקרב עובדי המדינה.

במכתב ששלח בשבוע שעבר לעו"ד דני חורין ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הציע אמסלם למנות את סגן מנהל רשות החברות רועי כחלון, המטפל בקידום המכרז ליו"ר הוועדה למכירת מניות המדינה, על-מנת לקדם את המכרז. משרד המשפטים דחה ככל היודע את ההצעה על רקע חשש מתקדים שיוביל לכרסום בסמכויות מנהל רשות החברות הממשלתיות.

בינתיים נעצר הליך המכירה של החברה, לאחר שרק שתי קבוצות הספיקו לקבל אישור להיכנס לחדר המידע: DP-World ושותפתה הישראלית מספנות ישראל, וקבוצת שפיר הנדסה.

במכתבו כותב אמסלם כי מדובר ב"מצב אבסורדי" שבו "קבוצות בינלאומיות מובילות מעוכבות בכניסה לחדר המידע בעוד אחרות נמצאות בתוכו". ממשרד המשפטים נמסר בתגובה שהעניין בבחינה וטרם גובשה עמדה סופית.

למעלה מעשר קבוצות בינלאומיות וישראליות עדיין נחשבות למתמודדות במכרז שהיקפו מוערך בין 1.4 ל-1.8 מיליארד שקל. בין הקבוצות המובילות נמצאות קבוצה ישראלית הכוללת את כלל תעשיות בשליטת איש העסקים לן בלווטניק וקבוצת תעבורה של משפחת לבנת, קבוצה בראשות המיליארדר רמי אונגר ובנו הכוללת גם שותפה אמריקאית ואת קרן ג'נריישן קפיטל, קבוצת שפיר הנדסה וקבוצות בהן שותפים אנשי העסקים עידן עופר, ג'ורג' חורש דודי ויסמן ואחרים. בין החברות הזרות במכרז חברת גלובל פורט הולדינגס הבריטית, יילפורט הטורקית וחברת SSA-Marine מארה"ב.