דרום אפריקה רוצה להחזיר מיליון חיסוני אסטרהזנקה: לא יעילים נגד המוטציה

מחקר אוניברסיטאי מצא יעילות של 10% בלבד לחיסונים שפיתחה אסטרהזנקה בהתמודדות עם המוטציה • לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, הממשלה פנתה לחברה ההודית שייצרה את החיסונים והציעה להשיבם, אך היא שוקלת גם למכור אותם למדינות אחרות • מבצע החיסון של עובדי מערכת הבריאות יחל בימים הקרובים עם החיסונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון

מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff
מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff

בשבוע שעבר הודיעו הרשויות בדרום אפריקה כי הן מקפיאות באופן זמני את מבצע החיסונים שתוכנן להתחיל במדינה, אחרי שמחקר אוניברסיטאי מצא יעילות של 10% בלבד לחיסוני הקורונה שפיתחה חברת אסטרהזנקה בהתמודדות עם המוטציה הרווחת במדינה. "אנחנו אמורים לקבל חיסונים גם מג'ונסון אנד ג'ונסון, והמומחים שלנו ימליצו מה לעשות עם החיסונים שקיבלנו", אמר שר בממשלה ל"גרדיאן" הבריטי.

כעת הודיעה הממשלה כי למעשה אין לה מה לעשות עם החיסונים - והיא מבקשת להחזיר אותם לחברה ההודית שייצרה אותם. החיסונים מיוצרים באופן עצמאי על ידי תעשיית הפארמה ההודית, לפי הסכם שנחתם עם אסטרהזנקה - החברה הבריטית-שבדית שהודיעה מראש כי אין בכוונתה להרוויח מפיתוח החיסון. החברה המייצרת בהודו - מכון הסרום ההודי - סיפקה כמיליון מנות לדרום אפריקה ומתכוונת לספק עשרות מיליוני מנות למדינות נוספות, ביניהן סעודיה.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים בדרום אפריקה, הממשלה פנתה באופן רשמי לחברה ההודית והציעה להשיב את החיסונים, אך היא שוקלת גם למכור אותם למדינות אחרות, שבהן המוטציה הדרום אפריקאית אינה כה רווחת. המדינה תתחיל לחסן את עובדי מערכת הבריאות בימים הקרובים בחיסונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון, ותגדיר זאת כניסוי שנועד לבדוק את ההתמודדות שלהם עם המוטציה, שנחשבת למדבקת יותר ואולי כרוכה במהלך מחלה חמור יותר.

שותפות ביונטק-פייזר הודיעה בעבר כי החיסון שהיא פיתחה ככל הנראה יעיל חלקית נגד המוטציה הדרום אפריקאית, אך הדבר מבוסס על ניסוי במעבדה שבו נלקחו נוגדנים ממי שקיבלו בעבר שתי מנות חיסון, ונבחן אם הם יכולים לנטרל את המוטציה הדרום אפריקאית. טרם נערך ניסוי שבחן את ההצלחה של החיסון להתמודד עם המוטציה הדרום אפריקאית בשטח. מדינות רבות הטילו מגבלות על הנכנסים מדרום אפריקה וממדינות שכנות ביבשת מחשש להתפשטות המוטציה.