בריטניה | פיצ'ר

"המחילה של בוריס": הצעה לחבר בין צפון-אירלנד ליתר הממלכה במנהרה

הממשלה השמרנית של בוריס ג'ונסון מבקשת להעמיק את הקשרים בין ארבע המדינות המרכיבות את הממלכה המאוחדת • ההערכה היא כי הפרויקט יעלה לכול הפחות 14 מיליארד דולר

בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Scott Heppell, Pool
בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Scott Heppell, Pool

הממשלה הבריטית שוקלת להקים מנהרה שתחבר בין צפון-אירלנד לבין סקוטלנד, ובכך להעמיק את האינטגרציה בין ארבע המדינות המרכיבות את הממלכה המאוחדת. המנהרה תאפשר סחר ותיירות מוגברת, במיוחד על רקע עצמאותה המחודשת של בריטניה מהאיחוד האירופי. לא פורסמו עד כה אומדנים לגבי עלות הפרויקט, אולם מדובר בעשרה מיליארד ליש"ט (14 מיליארד דולר) לכל הפחות, לפי הערכת כלי התקשורת בבריטניה.

 
  

לפי התוכניות, שמקדם לובי של מפעילי הרכבות המהירות בבריטניה ושהוגשו לבחינה ממשלתית, ישנו הגיון כלכלי וחברתי ביצירת מנהרת רכבת מתחת לים האירי, בדומה למנהרה המחברת בין בריטניה לצרפת מתחת לתעלת למאנש.

תזמון פרסום ההצעה, שהוגשה לוועדה הבוחנת את העמקת קשרי התחבורה בממלכה המאוחדת ושצפויה להגיש המלצות בתוך שבועות, אינו מקרי. בריטניה מתמודדת עם אחד מהמשברים הכלכליים החמורים ביותר בתולדותיה, בעקבות ההשפעות של המאבק במגפת הקורונה.

סקוטלנד מאיימת לעזוב

בסוף השבוע פרסם בנק אנגליה נתונים לפיהם התמ"ג הבריטי צנח בשנה שעברה ב-9.9%, וכי לפי אומדנים היסטוריים מדובר בפגיעה החמורה ביותר מאז שנת "הכפור הגדול" של 1709 - קצת יותר משלוש מאות שנים. במקביל, סקוטלנד מאיימת לפרוש מהממלכה על רקע הפרישה מהאיחוד האירופי, ושאלות לגבי גורל הממלכה המאוחדת עולות על סדר היום.

בנוסף, הממשלה השמרנית בראשות בוריס ג'ונסון מקדמת מדיניות ברורה של העמקת האיחוד, ואף קידמה בקריאות ראשונות חוק להצהרה על שוק משותף בין חברות הממלכה (שנזנח בעקבות העובדה שהיה מנוגד להסכם ה"ברקזיט").

ג'ונסון קרא בעבר להקים גשר בין צפון אירלנד ליתר הממלכה - קריאה שזכתה ללעג מצד מהנדסים ומומחים. מנהרת רכבת אמורה להיות אפשרות ריאלית יותר, והיא אמורה להימתח על פני כ-31 מייל לפחות (50 ק"מ). מנהרת הרכבת מתחת לתעלת למאנש היא באורך דומה.

ההצעה זכתה לביקורת אפילו בתוך המפלגה השמרנית. אחד מחברי הפרלמנט של המפלגה אמר ל"דיילי מייל" כי "הרכבות יכולות לנוע בעזרת עדר של חדי קרן, ו'דרקון הקסם פאף' יכול לשמש כבודק כרטיסים". הוא הגדיר את התוכנית כ"הזייה פראית" וקרא לממשלה להשקיע בשיקום כלכלי אמיתי של בריטניה והשקעה בצפון אירלנד.

בצפון-אירלנד מתנגדים

מומחים גם הזהירו מכך שחלק מהאזור שבו אמורה להיחפר התעלה שימש כ"אזור אשפה" לתחמושת רבה, כולל נשק כימי, אחרי מלחמת העולם השנייה.

סוגיית השייכות לבריטניה, שקשורה גם לעימותים בין דתיים, עמדה במרכז "הצרות" והחיכוכים בצפון אירלנד שנמשכו במשך עשורים, והסתיימו רק בהסכם "יום שישי הטוב" ב-1998. עדיין, העובדה כי צפון אירלנד היא חלק מהאי האירי, גובלת בחברת האיחוד האירופי אירלנד מדרום ומופרדת מיתר הממלכה על ידי תעלה, הייתה הגורם שסיבך את דיוני הברקזיט של בריטניה מהאיחוד.

הסכם משפטי מאפשר למנוע הקמת גבול קשיח בין צפון אירלנד לאירלנד, אך הוא עומד בפני קשיים. גם נציגי צפון אירלנד בממשל המקומי דחו בימים האחרונים את הרעיון להקמת "המחילה של בוריס", כפי שמכונה הפרויקט החדש.