סירבתם להתחסן? אלו הגופים שיקבלו את הפרטים שלכם בקרוב

בתוך פרק זמן קצר, הספיקו להגיב לחוק באתר משרד המשפטים יותר מ-470 אזרחים בתלונות קשות על פגיעה בפרטיות • "נהפכנו לסין הקומוניסטית", נכתב באחת התגובות לחוק

חיסון של אסטרזנקה / צילום: Associated Press, Alessandra Tarantino
חיסון של אסטרזנקה / צילום: Associated Press, Alessandra Tarantino

יומיים בלבד לאחר שעלתה הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקבינט הקורונה, משרד המשפטים פרסם היום (ג') בשעות הצהריים תזכיר לחוק בזק, שיאפשר למסור לרשויות המקומיות ולגופים ציבוריים שונים מידע על תושבים בתחומן שמסרבים להתחסן. מטרת החוק היא לעודד את הציבור להתחסן, על ידי יצירת קשר ישיר ואישי בין האזרחים לרשויות השונות, באופן שיאפשר למשל לרשות לסייע לתושביה בהגעה לנקודת התחסנות, או לגופים אחרים לשכנע את ההססנים. כיום, הסמכות הזו נתונה לקופות החולים.

בימים האחרונים התעוררה ביקורת על הצעת הממשלה, שכן יישום החוק כרוך בפגיעה משמעותית בפרטיות האזרחים, אשר המידע הרפואי שלהם נחשב לחסוי, ומצוי בידי קופות החולים, כאשר חוק זכויות החולה מבטיח לאדם אוטונומיה מלאה על קבלת ההחלטות ועל המידע הרפואי הנוגע אליו. החוק האמור אכן נמצא במסלול של חקיקת בזק, שתאפשר את העברתו במתכונת חירום, ובזמן קצר במיוחד, באופן שלא יאפשר דיון ציבורי כנהוג.

תזכיר החוק עלה לאתר החקיקה המשפטי היום, והוא פתוח להערות הציבור למשך 24 שעות בלבד, עד מחר ב-15:30 בצהריים. למרות זאת, בתוך פרק זמן קצר, הספיקו להגיב לחוק באתר משרד המשפטים יותר מ-470 אזרחים. בין היתר, כתבו המגיבים "מתנגדת נחרצות. אין שום מקום לחוק כזה, זו הפרה בוטה של זכויות הפרט", "מה לגבי חוקי היסוד של מדינת ישראל מדוע מתעלמים מהם", "נהפכנו לסין הקומוניסטית", ו"לא מעוניין שתוציאו את המידע האישי לאף אחד וזה זכותי אני בעד הדמוקרטיה ותכבדו את הרצון שלי".

המידע האמור יימסר לא רק לרשויות המקומיות, אלא גם למשרד החינוך. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים מתקשים משרדי החינוך והבריאות לשכנע את המורים ואת התלמידים להתחסן. תזכיר החוק קובע כי משרד הבריאות יוכל לדרוש מגופים ציבוריים מידע מזוהה על אנשים, כולל פרטי קשר, כאשר מידע זה דרוש על מנת לקדם את מבצע החיסונים הלאומי ולעודד את האנשים להתחסן (למשל, ביחס לאנשים שקופות החולים לא מצליחות להשיג, וכדומה), ועל מנת לנפק להם תעודות מתחסן.

"הגרוע מכל? אין סעיף עונשין ספציפי"

מומחי פרטיות, מזהירים מפני המשמעויות של החקיקה המוצעת. לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, "אם המטרה היא לעודד את האנשים להתחסן, אין כל מניעה שרשות מקומית תערוך לעידוד התחסנות או תפנה גם למחוסנים. המסווה הזה יוצר מאגר שחור שיכול לשמש לאחר מכן לפגוע בפרטיות של אנשים, לאפיין אותם על גבי העדפות רפואיות. הגרוע מכל? אין סעיף עונשין ספציפי. אין סעיף שאומר 'עובד שהדליף את המידע ילך לכלא'. משתמשים במשבר הקורונה כדי לרמוס את הזכויות שלנו יום אחרי יום".

במשרד הבריאות כתבו בהודעה שהוציאו לעיתונות כי "תזכיר החוק לא יאפשר לעשות פעולות שיימינג למי שלא מתחסן. בנוסף, יקבע איסור לעשות במידע שימוש לתכליות אחרות, ויקבעו הוראות בנושא הרשאות הגישה למידע, שמירת הסודיות שלו, ומחיקתו בתום הצורך בו", אך עו"ד קלינגר חושש שהחוק לא רק יפגע בפרטיותם של האזרחים, אלא גם יסכן את המידע הפרטי שלהם. לדבריו, "הצעת החוק מבקשת להעביר מידע לגופים שמהם בעבר כבר דלף מידע - רשויות מקומיות, וזאת ללא כל בטוחה, התחייבות למחיקה בפרק זמן סביר או שליטה על השימוש".