חילופי האשמות בין מ' הביטחון והליכוד על אישורי יציאה לאבו דאבי

שבוע הבא אמורה להיערך תערוכה עבור התעשיות הביטחוניות באבו דאבי • מ' הביטחון ועובדי 40 חברות נרשמו להשתתפות בתערוכה, אך סורבו לאישור של וועדות החריגים • במערכת הפוליטית מאשימים את רה"מ כי הוא מונע את הנסיעה כדי לא לאפשר לגנץ להקדים אותו ולהגיע לאמירויות לפניו

בני גנץ  / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

חילופי האשמות בין משרד הביטחון לוועדות החריגים והערר שבשליטת שרי הליכוד, ומאחוריהן ראש הממשלה, אודות אישורי היציאה לתערוכת התעשיות הביטחוניות IDEX האמורה להיפתח בשבוע הבא באבו דאבי.

במשרד הביטחון אומרים כי הפניות לוועדות החריגים והערר האמורות לאשר את היציאה והחזרה של אנשי המשרד ושל עובדי 40 החברות הישראליות שנרשמו להשתתפות בתערוכה, סורבו: "בעקבות חתימת הסכמי אברהם, החליט משרד הביטחון להשתתף לראשונה בתערוכה הביטחונית באבו-דאבי, בראש משלחת של עשרות תעשיות ביטחוניות. משרד הביטחון פנה לוועדת החריגים של ממשלת ישראל לקבלת אישור יציאה בזמן סגר, אך סורב. המשרד עירער על ההחלטה בפני ועדת הערר, וסורב בשנית". במשרד לא פירטו אם מדובר בשר הביטחון עצמו אך לגלובס נודע שאכן גנץ אמור היה לצאת לתערוכה ולשלב מפגשים עם ראשי הממשל באמירויות. כן נודע כי מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל שאמור היה לנסוע גם הוא, אף דיבר באופן אישי בנושא עם השר צחי הנגבי, העומד בראש ועדת הערר.

במערכת הפוליטית מאשימים את נתניהו כי הוא מונע את הנסיעה כדי לא לאפשר לגנץ להקדים אותו ולהגיע לאמירויות לפניו.

אלא שבוועדות האמורות מספרים סיפור שונה. ראשית אומרים שם כי הבקשה של החברות המשתתפות ומשרד הביטחון הגיעה לוועדת החריגים ללא האישורים הנדרשים ממנכ"ל משרד הביטחון כפי שקובעות התקנות בעניין. בתקנות נאמר כי הועדות יאשרו יציאה וחזרה בעת החירום של הקורונה, ועם סגירת הגבולות רק לצורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או מטעמי ביטחון המדינה, באישור המנהל הכללי של משרד החוץ, משרד הביטחון או משרד ראש הממשלה, לפי העניין.

אבל התגובה הרשמית נותנת מימד נוסף, לפיה מתברר כי ועדת החריגים סירבה לפניות בהנחיית "הדרג המדיני", קרי ראש הממשלה.

בהודעה נאמר: "לצערנו, הודעת משרד הביטחון אינה מדויקת. ועדת הערר בראשות השר צחי הנגבי כלל לא קיבלה החלטה בעניין התערוכה בדובאי, לאור העובדה שוועדת החריגים שללה יציאת ישראלים לדובאי על פי הנחיית הדרג המדיני. השר הנגבי שוחח עם מנכ״ל משרד הביטחון והבהיר לו כי ללא קבלת אישור ראש הממשלה על שינוי בעמדת הדרג המדיני, לא ניתן לערער על ההחלטה המקורית. נכון לעכשיו, שינוי כזה לא הובא לידיעת השר הנגבי".

הסיפור נראה כעוד אחד מהקרבות הפוליטיים שמנהל שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ מול ראש הממשלה נתניהו. לנו נמסר כי יש מגעים בין שתי הלשכות למצוא פתרון ומתווה הולם, אבל היום בוטל דיון שהיה אמור להתקיים בעניין.

בינתיים הזמן אוזל, התערוכה, שבה לחברות הישראליות המובילות יש מקום של כבוד והתעניינות מרובה, על רקע הסכמי אברהם שאיפשרו את בואן תחת דגל ישראל, תתחיל ביום ראשון. מכיוון שעל הנוסעים לעשות בדיקות קורונה יומיים לפני הטיסה, המועד האחרון אחרון להודעה על אישור צריך להיות מחר או ממש ממש בזמן פציעות, מחרתיים בבוקר.

בחברות ובתעשיות הביטחוניות זועמים על הסחבת. אחד מבכיריהן אמר הערב לגלובס: "הפוליטיקאים שוברים שיאים של ציניות בהתנהלות הדואגת לתדמיתם ולאינטרסים שלהם, על חשבון אחד מענפי היצוא והתעסוקה המרכזיים של ישראל. הנזק כבר נעשה ואם לא נגיע, מדובר באובדן של הרבה מאות מיליונים ביצוא של המדינה".