הלחץ של הממשל האמריקאי עבד: גם דלתא ויונייטד יפעילו טיסה מת"א לניו יורק

לפי הפשרה מול הממשל האמריקאי, טיסות "החילוץ" לארה"ב בסגר יופעלו ע"י שלוש החברות התעופה אל על, דלתא ויונייטד

מטוס של דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס של דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

אחרי הכעס של הממשל האמריקאי והתלונה הרשמית שהועברה לממשלת ישראל - חברות התעופה האמריקאיות ישתתפו בלו"ז הטיסות לארה"ב. הסידור שנמצא הוא ששלוש החברות שפועלות בקו, יונייטד, דלתא ואל על, יפעילו לו"ז שיחולק בין השלוש: בכל יום חברה אחרת תבצע טיסה בקו מארה"ב לתל אביב. עם זאת, דלתא ויונייטד יורשו לעלות נוסעים על הטיסות שיוצאות מתל אביב כל יום.

במסגרת חלוקת לו"ז הטיסות דלתא תוסיף גם טיסות נוסעים מניו יורק לתל אביב בתאריכים 21 ו-25 בפברואר. 

אומנם הגיוני לאפשר לשלוש החברות לפעול במקביל ולהעלות פחות נוסעים בכל טיסה שממילא נוחתת בישראל כמטען, אולם הסידור שנקבע ישקף חלוקה של ימי השבוע בין החברות. 

מסתמן כי גם בקו לפרנקפורט, שבו פועלת ישראייר שזכתה במכרז, יהיה סידור דומה, כאשר קייב צפויה להיכנס כיעד נוסף ליעדי "החילוץ", לאור ריבוי נוסעים שתקועים שם ולא יכולים לחזור לארץ. חברות התעופה האירופאיות לא הגישו תלונה רשמית, אולם מסתמן כי עוד לפני שתוגש תלונה, תיעשה חלוקה גם בקווים הללו.

נציין כי בשלב זה השמיים סגורים עד ל-20 בפברואר על-פי החלטת הממשלה, אולם נקודת המוצא בתוכנית העבודה היא כי הסגר השמיימי יוארך עד לשבוע הראשון של חודש מרץ (ככל הנראה עד 7 במרץ). בכל מקרה, מדובר כרגע בנוסעים שמחזיקים בידיהם אישור חריג לטוס ועליהם לבצע בדיקות קורונה כנדרש.

טיסות מטען שימריאו עם נוסעים 

האמריקאים לא הסכימו לקבל הפרה של הסכמי התעופה, כאשר המדינה אפשרה רק לאל על לבצע את טיסות "החילוץ" בקו לארה"ב ולהטיס מאות נוסעים שנתקעו בארה"ב או בישראל לאור סגירת השמיים מאז 26 בינואר.

הבוקר (ד') חברת דלתא איירליינס הודיעה כי תפעיל טיסה מתל אביב לניו יורק במוצ"ש 20 בפברוארר, ועל-פי הודעה שנשלחה לסוכני הנסיעות, הטיסה תתקיים "גם במקרה של הארכת הסגר".

זמן קצר אחריה הודיעה יונייטד כי גם היא חוזרת ללוח טיסות הנוסעים. החברה תפעיל במוצ"ש 20 בפברואר טיסה מתל אביב לניוארק, כשהיא מודיעה כי מהשבוע הבא היא תאפשר לנוסעים גם לטוס לישראל בקו במועדים 23 ו-26 בפברואר, בהתאם לסידור העבודה שבין שלוש חברות התעופה.

מדובר בטיסות שמגיעות לישראל כטיסת מטען ושימריאו מפה עם נוסעים, כפי שהיה בימים הראשונים לסגר, כאשר דלתא ויונייטד הפעילו טיסות באופן הזה. הפעילות הזו נעצרה על-ידי רשות התעופה האזרחית, בטענה כי טיסת מטען צריכה להיות כזו בשני הכיוונים. לאחר מכן, על-פי החלטת משרד התחבורה,  אל על קיבלה את הזכות להפעיל טיסות חילוץ בקו לארה"ב באופן בלעדי.

כך או כך, טיסות שהמריאו כמטען בכיוון אחד וחזרו עם נוסעים, דווקא פעלו למרות הכרזת רשות התעופה האזרחית - דוגמת טיסה שהפעילה אל על ללונדון כטיסת מטען בכיוון אחד וכטיסה פרטית לכ-80 נוסעים בכיוון השני.

האמריקאים דרושים הגינות וכיבוד הסכמים, ובצדק, והתלונה הרשמית שהעבירו, אשר ביקרה את ההתנהלות המקומית, עוררה מבוכה לא קטנה במשרד התחבורה. אומנם משרד התחבורה פרסם מכרז בין החברות הישראליות להפעלת טיסות "החילוץ" לניו יורק, אלא שרק אל על היא שיכולה לבצע טיסות ישירות בקו לארה"ב (בשל צי המטוסים שלה), ועל כן היא זו ש"זכתה" במכרז, שבפועל מטרתו הייתה לקבוע את תנאי הטיסות ואת המחיר.

לחברות האמריקאיות שפועלות בקווי לישראל לא היה סיכוי לקבל את הטיסות האמורות, ואכן הן נדחו, כאשר בתקנות סגירת השמיים אף נכתב על-ידי רשות התעופה האזרחית כי "טיסה ציבורית תאושר רק אם היא של מפעיל אווירי ישראלי; לעניין זה 'טיסה ציבורית' - טיסה הפועלת לפי לוח זמנים המפורסם לציבור מראש, ומתאפשרת לגביה רכישת כרטיסים בידי יחיד".

התקנה הזו, אשר מונעת מהחברות הזרות דלתא ויונייטד לזכות במכרז, הציתה את הלהבות במשרד התחבורה האמריקאי, שטען כי האפליה הזו סותרת את הסכמי התעופה בין המדינות.

לא רק הממשל יכול לטעון לאפליה, גם הנוסעים יכולים לטעון לאפליה: בטיסות שמבצעת אל על בקו לארה"ב, במחיר שקבעה המדינה, 600 דולר לכיוון, נוסעיה שרכשו כרטיסי טיסה באל על וטיסותיהם בוטלו יוכלו לטוס ללא תשלום, כך שלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה בחברה אחרת יידרשו לשלם על הטיסה ולקוות שיקבלו החזר על הטיסה שבוטלה.

כעת גם לנוסעי דלתא ויונייטד שרכשו כרטיסים מראש יתאפשר לטוס מבלי לשלם מחדש. מעבר לכרטיסים ששולמו, הנוסעים יוכלו להמשיך לצבור מיילים במועדוני התעופה אליהם הם משתייכים.