TIPA הישראלית גייסה 10 מיליון דולר כדי למצוא פתרון לאריזות מזהמות

TIPA נחשבת למובילה בשוק האריזות הגמישות הקומפוסטביליות, עם מותג חזק ותנופת צמיחה מהירה • הגיוס נעשה כצעד מקדים לקראת גיוס משמעותי שהחברה מתכננת להשלים במהלך השנה

חברת הפוד-טק הישראלית TIPA, המפתחת פתרונות לאריזות מזון מתכלות כתחליף בר קיימא לאריזות פלסטיק מזהמות, השלימה גיוסי של 10 מיליון דולר בהובלת שותפות מילניום פודטק. TIPA נחשבת למובילה בשוק האריזות הגמישות הקומפוסטביליות, עם מותג חזק ותנופת צמיחה מהירה. הגיוס נעשה כצעד מקדים לקראת גיוס משמעותי שהחברה מתכננת להשלים במהלך השנה.

TIPA פועלת בתחום האריזות הידידותיות לסביבה, שהפך בשנים האחרונות מרכזי ומשמעותי ביותר לחברות בתחום המזון, כמענה לדרישה גוברת של הצרכנים לתחליפים לאריזות המזון המזהמות המיוצרות מפלסטיק בלתי מתכלה, המותר חותם סביבתי משמעותי.

כיום מפתחת ומספקת החברה פתרונות אריזה לשווקים שונים ולסוגי מזונות שונים כגון: ירקות ופירות טריים, דגנים וקטניות, גרנולה, חטיפים, פולי קפה, עוגות ומזון קפוא. כמו כן, לאור דרישת השוק, פיתחה החברה פתרונות אריזה לשווקים שאינם שווקי המזון הכוללים בין היתר אריזות לשוק האופנה. החברה מתכננת להשיק ברבעון הבא את הדור הבא של מוצריה אשר יכלול חסמות גבוהה של חמצן ונוזלים ויאפשר להרחיב ולהעמיק את פתרונות האריזה שלה.

TIPA פיתחה טכנולוגיה יחודית, המבוססת על חומרים המהווים פתרונות אריזה ברי קיימא לשוק האריזות הגמישות. בניגוד לאריזות הפלסטיק הגמישות המסורתיות הקיימות כיום בשוק, שבפועל אינן ניתנות למיחזור ברוב המוחלט של המקרים, האריזות של TIPA פיתחה פתרונות קומפוסטבילים, המתכלים ביולוגית במתקני קומפוסט תעשיתיים ו/או ביתיים.

כיום קיימים בשוק כלים המתכלים בקומפטסט, אך הבעיה היא תשתיות ההפרדה והמחזור. בארץ למשל, הן לא קיימות. כך שכלים הדורשים קומפוסט תעשייתי עבור התכלותם, מושלכים למזבלות, אינם ניתנים למיחזור, ואף מותירים חותם סביבתי משמעותי. חלקם, אגב כך, מכילים חומרים שאינם מתכלים כלל ללא קומפוסטר, ועשויים לפגוע בסביבה בדומה לפלסטיק. לפי TIPA, הכלים אותם מפתחת החברה עשויים מחומרים אורגניים, ומסוגלים להתכלות גם בתנאים של חום, לחות וחמצן הקיימים במזבלות. בסביבה לא מבוקרת, ההתכלות תהיה איטית יותר מאשר בקומפוסטר.

השימוש באריזות הפלסטיק החד פעמיות בקורונה רק גדל

בזמן משבר הקורונה, השימוש באריזות פלסטיק חד פעמיות גדל. מסעדות נאלצו לסגור את דלתותיהן, ולספק את כל המזון שהן מוכרות בכלים חד פעמיים. מנגד, מאז התפרצות הנגיף, עסקים המתמחים בתחום המחזור הצטמצמו ביותר מ-20% באירופה, ב-50% בחלקים מאסיה ועד 60% עבור חברות מסוימות בארצות הברית. כלומר, משבר הקורונה הופך גם למשבר פסולת.

אך הצרכנים עצמם, ממשיכים לדרוש מוצרים בעלי חותם סביבתי נמוך יותר: ממחקר של חברת הייעוץ הניהולי Accenture, עולה כי 60% מהצרכנים רכשו בשנה האחרונה יותר מוצרים עם ערך סביבתי וברי קיימא. תשעה מתוך 10 שציינו כי רוכשים יותר מוצרים ידידותיים לסביבה ציינו כי ימשיכו לעשות כן. בנוסף, במחקר שערכו ב-group Kantar מצוין כי מאז התפרצות המגפה, נושא הקיימות מהווה דאגה רבה יותר עבור הצרכנים אל מול התקופה טרם התפרצות הקורונה. ואילו 65% מהנשאלים בעולם כולו ענו בסקר של by pollsters Ipsos Mori "כי חשוב ששינוי האקלים יהיה בראש סדר העדיפויות בהתאוששות הכלכלית לאחר וירוס הכלילי".

השוק העולמי לאריזות פלסטיק גמישות מוערך בכ-160 מיליארד דולר נכון לשנת 2020, וצפוי להגיע ל-200 מיליארד דולר בשנת 2025 (שיעור צמיחה שנתי ממוצע של 4.5%). בשל המודעות הסביבתית הגוברת, צרכנים מפעילים לחץ משמעותי על החברות ודורשים מהן לקחת אחריות על החומרים אותן הן מייצרות, ולא להותיר את הצרכן עם הזיהום הסביבתי. לכן, חברות ענק לוטשות היום עיניים לפתרונות ביו-מתכלים עבור מוצרים ואריזות שבסופו של דבר נערמות במזבלות (רק כ-9% מהפלסטיק החד פעמי שיוצר עד היום בעולם, הובא לכדי מחזור).

לאחרונה הושק שיתוף פעולה בין חברת TIPA לחברת Pefotec ההולנדית, אשר פיתחה טכנולוגיית מיקרו פרפורציה מתוחכמת וייחודית לאריזות מזון. שילוב היריעות המתכלות של TIPA עם טכנולוגיית המיקרו פרפורציה של Perfotec, מאפשר לחברות הפצה ומותגי מזון הארכת חיי מדף עד פי שניים לטובת אריזות של ירקות ופירות טריים ובכך מצמצם דרמתית גם את בעיית בזבוז המזון, המובילה לזיהום סביבתי משמעותי.

דפנה ניסנבוים, מנכ"לית TIPA, אומרת על הגיוס האחרון: "בשנים האחרונות קיימת סערה הולכת וגדלה סביב המחיר הכבד שאנחנו משלמים על השימוש בפלסטיק, הנובעות מתוצרי תעשית הפלסטיק המזהמת אשר צמחו אקספוננציאלית בעשרות השנים האחרונות ופוגעות בסביבה באופן בלתי הפיך. פיתחנו במשך שנים טכנולוגית אריזה מתוחכמת המחקה את האופן שבו הטבע אורז. אריזה שהיא בעצם אורגנית, בדיוק כפי שקליפת התפוז אורזת את הפלחים בתוכה. אריזת TIPA מספקת מפרט תכונות זהה, כנדרש באריזת מזון ובו זמנית מכילה בתוכה פיתרון מובנה לסוף השימוש - האריזה תהפוך לקומפוסט בתוך חודשים בודדים ותהפוך למשאב נקי ובר קיימא".

מאז הקמתה, גייסה TIPA 53 מיליון דולר. סבב ההשקעה האחרון בחברה בוצע לפני כשנה וחצי, במסגרתו גייסה החברה 27 מיליון דולר, בין היתר מקרן ההון סיכון Blue Horizon ומבנק ההשקעות Triodos. החברה מעסיקה 50 עובדים בישראל, אירופה, צפון אמריקה, ואוסטרליה.

מילניום פוד-טק, שזוהי ההשקעה השלישית שלה, השלימה לאחרונה גיוס הון שני של כ-52 מיליון שקל וסכום כולל של 94 מיליון שקל. מההנפקה הראשונה של החברה רשמה המניה תשואה של 20%. חנן שניידר, מנכ"ל מילניום פודטק, אומר כי "טיפה היא שחקנית בינלאומית המובילה בתחומה. הפתרונות שלה מחויבי המציאות, כאשר מרבית החברות הגדולות גמרו אומר להתמודד עם בעית הפלסטיק. אין לנו ספק שטיפה צפויה להציף ערך אמיתי למשקיעים שלנו בתוך זמן לא רב".