סולאראדג' עקפה את התחזיות וצמחה מעט ב-2020 למרות פגיעת הקורונה; "2021 נראית שנה יותר אופטימית"

החברה הודיעה על חוזה עם פיאט, שמכניס אותה לשוק הרכב החשמלי • צופה הכנסות גבוהות מתחזיות האנליסטים ברבעון הראשון של 2021

מערכות של חברת סולאראדג'  / צילום: אתר החברה
מערכות של חברת סולאראדג' / צילום: אתר החברה

סולאראדג' עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון הרביעי של 2020, והתחזית שהיא מוסרת לרבעון הראשון של 2021 גבוהה מתחזיות האנליסטים. למרות האתגרים ב-2020 והשפעתה השלילית של מגפת הקורונה בעיקר על השוק האמריקאי, סולאראדג' סיימה את השנה עם צמיחה (גם אם מינורית לעומת שנים קודמות), ומעריכה ש-2021 והטון לגבי 2021 כבר הרבה יותר אופטימי.

החברה, בניהולו של צבי לנדו, מספקת מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, ופועלת גם בתחומים קרובים הקשורים לאגירת אנרגיה. רכישה שביצעה לפני כמה שנים הכניסה אותה לשוק הרכב החשמלי - ואתמול היא דיווחה על הסכם ראשון לאספקת מערכות עבור רכבי פיאט דוקאטו חשמליים.

ברבעון הרביעי של 2020, הכנסות סולאראדג' הסתכמו ב-358 מיליון דולר, ירידה של 14.4% לעומת הרבעון המקביל, אך גבוה מעט מתחזיות האנליסטים. הרווח הנקי לפי כללי החשבונאות GAAP ירד ב-66.3% ל-17.7 מיליון דולר, והרווח על בסיס Non-GAAP, בניכוי תגמולים הוניים לעובדים, הפחתות של נכסים בלתי מוחשיים וסעיפים חשבונאיים נוספים, הסתכם ב-55.7 מיליון דולר, ירידה של 15.4%. הרווח הנקי למניה הגיע ל-98 סנט - 12 סנט מעל תחזיות האנליסטים.

בסיכום 2020, ההכנסות צמחו ב-2.4% לכ-1.46 מיליארד דולר, הרווח הנקי GAAP ירד ב-3.2% ל-140 מיליון דולר והרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-224 מיליון דולר, שהם 4.11 דולר למניה. החברה ייצרה 223 מיליון דולר מפעילות שוטפת ב-2020 ובסיומה היו לה בקופה כ-1.2 מיליארד דולר, לעמת חוב לטווח ארוך של 573 מיליון דולר למחזיקי איגרות החוב להמרה.

ברבעון הראשון, החברה מצפה להכנסות של 385-405 מיליון דולר, מתוכן 360-375 מיליון דולר מהתחום הסולארי. שיעור הרווח הגולמי Non-GAAP יהיה 36%-38% בתחום הסולארי ו-34%-36% בכלל.

בשיחה עם גלובס אומר היום סמנכ"ל הכספים רונן פייר, כי "כשמסתכלים על התוצאות, גדלנו ממש קצת בשנה שהיא לא כל כך טובה, אבל כשמפרקים את התמונה הכוללת אפשר לראות ששמרנו על הכוח בארה"ב כשחקן מוביל גם כשהשוק ירד, ובשווקים שמחוץ לארה"ב - למשל אירופה, אוסטרליה וישראל שהיא שוק מדהים - גדלנו בקצבים מדהימים, 17% מרבעון לרבעון ו-43% לעומת הרבעון המקביל. לכן, סך הכול לשנת קורונה הייתה לנו שנה לא רעה בכלל".

לדבריו, אף שהחברה לא מספקת תחזית שנתית אלא רבעונית, "אנחנו כן רואים שנה שנראית קצת יותר אופטימית. ההנחה של שחקנים בשוק היא ששוק הסולאר הביתי בארה"ב יצמח ב-20%-30% לאחר שהצטמק ב-2020, גם כי מקווים שהקורונה 'הולכת' וגם כי ממשל ביידן מעניק הטבות מס וכנראה יגדיל אותן. בעולם ההתקנות המסחריות, יציאה מהקורונה תאפשר חזקה של השוק כי להתקין מערכת זה כדאי כלכלית, אז אנחנו מאמינים שנראה שם גידול, ונראה גם גידול באירופה ובשאר העולם כפי שכבר קרה ממילא בשנה שעברה, אז נחזור לשנה של צמיחה".

פייר מציין כי כשהשוק האמריקאי התכווץ, סולאראדג' פיצתה על הירידה בגידול באירופה, אך שם השוק תחרותי יותר ושולי הרווח הגולמי שלה נפגעו. "עכשיו, חזרנו למכור יותר בארה"ב והמרווחים מתייצבים על 36%, ברבעון הבא 36%-38%", הוא אומר.

על החוזה עם פיאט פייר אומר כי "פיתחנו עוד רגליים רלוונטיות להמשך הצמיחה. החוזה מכניס אותנו לעולם הרכב, ובמקביל יש את מפעל הסוללות שאנחנו בונים בקוריאה וייפתח ב-2022".

כמה החוזה יתרום להכנסות?
"לא הרבה, 100-120 מיליון דולר ב-2021, שיתפרסו בעיקר על שלושת הרבעונים החל מרבעון 2. יהיו לזה שולי רווח גולמי חד-ספרתיים, וזה גם תלוי עד כמה הרכב יתקבל בשוק. דוקאטו הוא הרכב המסחרי הנמכר ביותר באירופה, מאוד פופולרי, ואם הגרסה החשמלית תתקבל או לא בשוק זה תלוי לא בנו אלא בפיאט ובלקוחות. רווחיות תפעולית (בחוזה עם פיאט, ש.ח.ו) לא בטוח שתהיה חיובית, אבל זה ישתפר לאורך השנה. אבל זו דריסת רגל משמעותית גם כי יש עוד יצרניות רכב שמשתמשות באותה פלטפורמה וגם כי ייתכן שכך נגיע לעוד שחקני רכב".

יש סיכוי שתבצעו רכישות?
"אנחנו מסתכלים כל הזמן ועוד לא מצאנו את המועמד המתאים. הרבה חברות פונות אלינו ואנחנו יודעים מה חסר לנו ומה היינו רוצים לקבל, בעיקר בעולמות הלא-סולאריים. יש היום עולם מצחיק של ואלואציות מאוד מנופחות בשוק, שאני לא יודע עד כמה הן סבירות, ומצד שני יש חברות SPAC אז חברה יכולה לומר 'למה להירכש כשאני יכולה לעסות עסקה עם SPAC במיליארד דולר'. אבל אנחנו ממשיכים להסתכל כל הזמן והכיוון האסטרטגי הוא לגדול גם ברכישות".

סולאראדג' נסחרת בשווי 17 מיליארד דולר.
"מחירי מניה תלויים בהרבה דברים, והשוק מאוד וולטילי. אנחנו מאמינים בבניית חברה עם בסיס רווחי. בין אם השווי היום נכון או מנופח, יש חברות דומות לנו עם היצע יותר מצומצם ושווי יותר גבוה, אז אולי אנחנו אפילו מתומחרים בחסר? בסופו של דבר יש פה הנהלה שרוצה להגדיל את הרווחיות כל הזמן, והבורסה תדע לתמחר".