מנפיקים באדום: שלוש חברות מפסידות בדרך לבורסה

רשות ניירות ערך רוצה לשנות את הוראותיה להנפקת שותפויות מו"פ בבורסה, שהתבררו כמקלות מדי • פריים אנרג'י, רייקאטצ' ופוטומיין פועלות להנפיק לראשונה את מניותיהן למסחר בבורסה

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

נמשכת הנהירה של חברות לבורסה המקומית: חברות הטכנולוגיה והאנרגיה הירוקה, הפופולריות בגל הנפקות האקוויטי הראשוני (IPO), ממשיכות לזרום לבורסה בתל אביב, וכעת על הפרק ניצבות שלוש מועמדות חדשות - חברת האנרגיה הסולרית פריים אנרג'י, חברת רייקאטצ' המספקת פתרונות לטיוב ייצור אנרגיה סולארית ופוטומיין, העוסקת בפיתוח אפליקציות לשימור זיכרונות משפחתיים - שלושתן הפסדיות בשלב הנוכחי.

רייקאטצ' (Raycatch), שדבר הנפקתה נחשף בגלובס באחרונה, מציעה מערכת תוכנה "המצויה בשלבים סופיים של פיתוח" המבוססת על בינה מלאכותית (AI) לניהול שדות סולריים, ואשר בעזרתה ניתן לבצע "שיפור תהליכים ואופטימיזציה של שדות סולריים במטרה להפוך את ייצור החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת ליעיל, נגיש ורווחי יותר".

את החברה ייסדו בשנת 2015 חגי הופלנד, מיכאל (מייק) גולדשטיין ונועם נוי קורנבליט. כיום החברה מתנהלת ללא גרעין שליטה, ומלבד המייסדים נמנים עם בעלי מניותיה הנוספים בין היתר קרן Maverick Ventures Israel, קונצרן DSM וחברת האנרגיה הירוקה BayWa r.e.

על פי ההערכות, רייקאטצ' מעוניינת לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי חברה שינוע סביב 200 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה אוריון.

המערכת שרייקאטצ' מציעה, לפי הסברי החברה, "אוספת ומנתחת נתונים חשמליים וסביבתיים בשדות סולריים... ומבצעת אנליזה באמצעות שימוש בבינה מלאכותית וכלים חישוביים נוספים", כך שהיא יכולה להעריך את ביצועי הרכיבים השונים במערכת, דוגמת הפאנלים, ממירים, שנאים, חיישנים ועוד.

את המחצית הראשונה של 2020 סיכמה רייקאטצ' בהפסד של כ-3 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים שקדמו לה (2019-2018) הצטברו הפסדיה לכ-15 מיליון שקל, וכאמור, לצד הערת "עסק חי", רואי החשבון שלה מציינים חוסר ודאות לגבי "משאבים מספקים להמשך מימון פעילותה".

מתקנים על גגות משקים חקלאיים

עוד באנרגיה הירוקה, חברת פריים אנרג'י, העוסקת בייזום, בהקמה, בהפעלה ובתחזוקה של מערכות אנרגיה סולרית, מעוניינת ליהנות מהביקושים הגבוהים לחברות בעלות פעילות דומה, שהשלימו גיוסי הון מוצלחים בחודשים האחרונים, ואשר מניותיהן רשמו, כמגמה, עליות נאות מאז.

פריים אנרג'י מחזיקה, יחד עם שותפים, ב-35 מתקני ייצור חשמל מאנרגיה סולרית המותקנים על גבי גגות של משקים חקלאיים, בהספק כולל של כ-18 מגוואט.

בעל השליטה בפריים אנרג'י (Prime energy), שנוסדה בשנת 2013, הוא היו"ר ירון קיקוז, ועם השמות המוכרים בשוק ההון בחברה נמנה עופר נרגסי, סמנכ"ל המימון שלה, שבעבר כיהן בין היתר כסגן מנהל חטיבת השקעות בהראל ביטוח.

בזכות התקדמות הפעילות, בסיכום המחצית הראשונה של השנה הציגה פריים אנרג'י זינוק בהכנסותיה, שהתקרבו ל-2 מיליון שקל, אחרי שהסתכמו בכמה מאות אלפי שקלים בודדים בשנים קודמות. בשורה התחתונה הפסדיה בסיכום המחצית הראשונה של 2020 עמדו על 2 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים קודמות (2018-2019) הפסדיה הצטברו לכ-5 מיליון שקל.

בסך הכול, יותר מרבע מהחברות שהצטרפו לבורסה ב-2020 השתייכו לתחום האנרגיה המתחדשת, עם גיוסי IPO בסכום מצרפי של כ-1.6 מיליארד שקל.

החברה השלישית העומדת על הפרק, פוטומיין (Photomyne), שנוסדה בשנת 2014, עוסקת בפיתוח טכנולוגיות ואפליקציות מבוססות בינה מלאכותית (AI) "בתחום הנוסטלגיה וההוויי המשפחתי, לרבות דיגיטציה של נכסי זיכרון משפחתיים".

במסגרת פעילותה היא מאפשרת למשתמשים במוצריה "לסרוק, לשמור, לשתף ולחוות את זיכרונותיהם המשפחתיים, בין אם הם שמורים בצורה פיזית ובין אם דיגיטלית".על פי ההערכות, פוטומיין מעוניינת לגייס כ-20 מיליון דולר, לפי שווי חברה של כ-80 מיליון דולר "לפני הכסף".

מאז היווסדה גייסה פוטומיין 8.5 מיליון דולר בארבעה סבבי גיוס, ואת הנפקתה בבורסה מובילה דיסקונט חיתום.

כיום מתנהלת פוטומיין ללא גרעין שליטה, ועם בעלי מניותיה הגדולים נמנים ארבעת המייסדים - ניר צמח, יאיר סגלוביץ', עומר שור ונטלי רודריג-ורטר.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 נהנתה פוטומיין משימור לקוחות קיימים וכן מ"הגדלת מגוון המוצרים ושיווקם לקהלים חדשים" - מה שסייע לה להציג שיפור של 37% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-7 מיליון דולר. בשורה התחתונה, היא הציגה הפסד של כ-1.5 מיליון דולר - דומה להפסדיה בשנת 2019 כולה, ולאחר שב-2018 הפסדיה התקרבו ל-3 מיליון דולר.

רשות ניירות ערך מתקנת הדרישות משותפויות המו"פ

גל ההנפקות האמור מתרחש בעוד ש רשות ניירות ערך, שבראשות ענת גואטה, מחשבת מחדש את עמדתה ביחס לקלות שבה מתאפשר לשותפויות מחקר ופיתוח להגיע לבורסה המקומית, תוך שהרשות רוצה להרחיב את תנאי הסף ששותפויות אלה יידרשו לעמוד בהן, כדי להפוך למעין קרנות הון סיכון שפתוחות לציבור הרחב ושנסחרות בבורסה המקומית.

כפועל יוצא למאמצים של רשות ניירות ערך, והעומדת בראשה לעורר את הבורסה המקומית ולצרף אליה כמה שיותר גופי טכנולוגיה, שיקרבו את הציבור הרחב לעולם ההייטק הישראלי, הובילה הרשות פיתוח של ה"אפשרות לגיוס הון לשותפויות שעוסקות בתחום המחקר והפיתוח". מאז הונפקו בבורסה שש שותפויות מו"פ, שגייסו מהציבור 385 מיליון שקל, ועל שולחן הרשות מונחות לדבריה עוד כ-15 בקשות של שותפויות מו"פ. היקפי פעילות אלה יצרו חשש שאולי הכביש שהרשות יצרה לשותפויות אלה הפך לכביש מהיר בהרבה מהרצוי.

על כן, השבוע פרסמה הרשות להתייחסות הציבור הצעה לתיקון תקנון הבורסה במטרה להביא ל"חידוד וטיוב הדרישות הקיימות", שמתבררות כבעייתיות בחלקן. לשם כך הרשות רוצה להעלות את סכום הגיוס המזערי של שותפות מו"פ, לצד הגדלת הרף המינימלי להשקעות של השותף הכללי בשותפות או של בעלי השליטה בו, תוך הארכה משמעותית של תקופת החסימה המוטלת על ניירות ערך שמוחזקים על-ידי השותף הכללי ובעלי השליטה בו, והגבלת תחום העיסוק של שותפויות מו"פ להשקעות בפרויקטים בעלי זיקה לישראל.