אל על | פיצ'ר

הנפקת האופציות של אל על נותנת לה דלק, אבל עדיין לא מבטיחה המראה מחדש

השלמת ההנפקה ביום שלישי הניבה גיוס של 250 מיליון שקל, שיכול להגיע עד למעל 600 מיליון שקל, ותאפשר לחברה לקבל הלוואה מבנקים ומוסדיים בהיקף 300 מיליון דולר, ולקבל ערבות מהמדינה • עכשיו רק צריך שהשמיים ייפתחו

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

"הופתענו לטובה והשגנו את המטרה במלואה", כך אמר לגלובס יו"ר אל על, דוד ברודט, אחרי השלמת הנפקת האופציות שבאמצעותה גייסה החברה 250 מיליון שקל, כאשר מימוש מלא שלהן יניב לחברה עוד 375 מיליון שקל. עבור אל על, שהיא אחת מהנפגעות המרכזיות במשק המקומי מהשלכות משבר הקורונה, מדובר בכסף שהיא זקוקה לו כאוויר לנשימה ושיאפשר לה ליטול הלוואה ולהשלים את מתווה הסיוע ממשרד האוצר. זאת, חצי שנה אחרי ההנפקה הקודמת שביצעה לפי הוראות האוצר, ושהובילה להחלפת בעלי השליטה בחברה.

ההנפקה, שהושלמה כאמור בהצלחה, נדרשה על ידי הבנקים ומשרד האוצר, כתנאי לקבלת הלוואה מהבנקים לאומי ודיסקונט ומגופים מוסדיים, שהיקפה 300 מיליון דולר, ולקבלת ערבות המדינה, בשיעור של 82.5%.

עם זאת, הגיוס שהושלם עתה וההלוואה שתינתן לחברה הודות לערבות המדינה, לא מבטיחים את העתיד. בדוח שפרסמה אל על לפני ההנפקה צוין כי פנתה לאוצר בבקשה להגדיל את הסכום, וסורבה. מבחינת אל על, יחד עם החובות הנצברים ובעיקר לנוכח האי בהירות בנוגע לפתיחת השמיים ומדיניות הממשלה בנושא - הסכום עשוי שלא להספיק לה כדי להחזיר חובות ולעלות על מסלול התאוששות.

בעל השליטה באל על, אלי רוזנברג, התחייב להזרים בהנפקה ביקוש שיניב השקעה של לפחות 50 מיליון דולר, ולדברי החברה הוא עמד בהתחייבותו. גם המנכ"ל אביגל שורק התחייב לקחת חלק בהנפקה, בהיקף של השכר שלו בששת החודשים הקרובים. אל על הגדירה את ההנפקה כהצלחה, וכהבעת אמון מצד שוק ההון.

חובות עתק ללקוחות, 70% מהם הוחזרו 

אל על מצויה בשיח מתמשך עם האוצר מאז פרוץ המשבר בענף התעופה לפני כשנה. בעוד שבעולם מוזרמים מענקים להצלת הענף, ובארה"ב למשל פורסם השבוע כי הממשל יזרים לחברות התעופה סכום של 14 מיליארד דולר כפעימה שלישית בסיוע (ובמטרה לשמר את כוח האדם), הרי שבארץ הסיוע ניתן בדרך של ערבות. לצד זאת המדינה גם משלמת לעובדי החברה שבחל"ת סכום שנאמד ביותר מ-300 מיליון שקל.

רוזנברג השתלט על אל על במקומה של חברת כנפיים, והוא מחזיק כיום בכ-43% ממניותיה. הוא כבר השקיע 108 מיליון דולר במניות החברה בהנפקה שהעבירה לידיו את השליטה, ובנוסף לפני כחודש העמיד לחברה הלוואה בהיקף 10 מיליון דולר. כאמור כמעט כל השדרה הניהולית והדירקטוריון באל על הוחלפו עם חילופי השליטה, כולל המנכ"ל.

המנכ"ל הנבחר שורק מסר לאחר ההנפקה כי "אמון המשקיעים שהביא להשלמת ההנפקה הוא צעד נוסף בהבראתה של אל על. נתחיל בתהליך השבת החוב ללקוחות ולספקים, לצד חזרה מדורגת לטיסות, בדגש על מתווה טיסה בטוחה שאל על מפתחת עם משרד התחבורה ומשרד הבריאות".

היו"ר ברודט הוסיף כי "הלוואה תאפשר לנו לממש את כל מה שהבטחנו, לספקים, ללקוחות ולהתכוונות הפנימית שלנו בתוכנית העקבית והמסודרת להתייעלות". עוד הוסיף כי "אנחנו לוקחים בחשבון שהנגיף עוד יכול לשבש לנו את התוכניות, כשהסגרים וסגירת השמיים לא מקלים על התהליך". ואכן אל על תצטרך לפרוע לא מעט חובות: לספקים שממתינים לתשלומים על שירותים ומוצרים שסיפקו, וללקוחות שאת אמונם היא צריכה גם לעתיד.

החוב הנצבר ללקוחות על טיסות שבוטלו הגיע לסכום עתק של 1.4 מיליארד שקל. בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה נחשף כי אל על השיבה 70% ממנו לנוסעים, מכאן שנותר לה חוב פתוח של כ-420 מיליון שקל, כאשר הדד-ליין שקובע חוק התעופה חלף לפני מספר חודשים.

אולי בפסח יחזרו לטוס

כמו כן, ככל שהמצב בענף התעופה מוסיף להיות מאתגר, אל על ממשיכה לשרוף עשרות מיליוני דולרים בחודש, עם הכנסות דלות וחובות תופחים גם לספקים ולגופים המממנים את המטוסים והמנועים החכורים. בדוחות לרבעון השלישי של 2020 ציינה אל על כי היקף ההתחייבויות שלה הגיע ל-3.17 מיליארד דולר, מתוך זה כ-2 מיליארד דולר התחייבויות שוטפות.

מעבר להחזר החובות, ההלוואה תאפשר לאל על ליישם את הסכמי ההתייעלות עליהם חתמה עם עובדיה, לרבות פיטורי כ-2,000 עובדים מהסקטורים השונים (כשליש ממצבת כוח האדם) וקיצוץ בשכר. גם הסכמים אחרים, למשל לשם הקלות מול גופים מממנים, תלויים במתן ההלוואה, וכמוהם הסכמי "מכירה וחכירה מחדש" שעשתה אל על על שלושה מטוסים בהיקף מכירה של 76 מיליון דולר וחכירה מחדש ל-8 שנים.

ובינתיים, השמיים בישראל עדיין סגורים, נכון לעכשיו עד ה-20 בפברואר, אך לפי ההערכות העוצר השמיימי (למעט טיסות מיוחדות) יימשך עד לשבוע הראשון של מרץ. כך, "נקודת היציאה" מהמשבר היא פסח, כשכמה מדינות כבר הביעו את רצונן בתייר הישראלי המחוסן (יוון, קפריסין, איי סיישל, אוקראינה). לשם העיניים של אל על ומתחרותיה נשואות, כשהתחרות על הקווים תהיה חמה וכל החברות מחפשות כיצד להתרומם.