ויליפוד - שוק ההון זה גם עסקים אמיתיים

שוק ההון אמור להוות צינור שמאפשר למשקיעים מקרב כלל הציבור להשקיע בחברות שפועלות בתחומים קיימים, כמו שוק המזון בחברות עם היסטוריית פעילות מוכחת ופוטנציאל צמיחה משמעותי - חברות כמו ויליפוד

מוצרי " תפארת וילי פוד " - מותג למגזר החרדי / צילום: אימג' ארט
מוצרי " תפארת וילי פוד " - מותג למגזר החרדי / צילום: אימג' ארט

כשג'יי.קי.רולינג פרסמה את סדרת הספרים "הארי פוטר" היא רצתה להעשיר את דמיונם של הילדים ולאפשר דרור למחשבותיהם ולגחמותיהם באמצעות ספרים. אבל אפילו רולינג ידעה לשלב בספר 'הארי פוטר ואבן החכמים' את המשפט "זה לא מתכון טוב להתמקד בחלומות ולזנוח את החיים". בתקופה האחרונה, נדמה כאילו המשקיעים כולם עוסקים רבות בחלומות ובפנטזיות ופונים לכלכלנים משל היו יוסף הצדיק המפרש את חלומותיו של פרעה. תחום ההתמחות של כלכלנים ואנליסטים בשווקי ההון הוא מספרים וניתוח חברות ותזרימי מזומנים, אין לכלכלנים ערך מוסף ביכולת להסביר תופעות כמו הביטקוין או עליה של מניה אלמונית משער של 2.5 דולר ל- 483 דולר בשיא בתקופה של פחות מחצי שנה וכל זה רק בגלל שקוראים לה גיימסטופ.

למה שוק המזון

מי שמשקיעים בשוק ההון לטובת ריגוש רגעי יכולים לחוות עושר עילאי במידה וההשקעה תזנק ועלולים להיכנס לדיכאון קליני במידה וההשקעה תסב הפסדים כבדים . מי שמעוניין להשקיע בשוק ההון לטובת לטווח ארוך על מנת להתכנס לתוחלת תשואה של 7%-10% על פני שנים (כשהמשמעות היא הכפלת שווי ההשקעה כל 7-10 שנים בהנתן ריבית דריבית) יכול למצוא ערך רב בחשיפה לענף המזון.

בשונה מענפי פעילות אחרים, ענף המזון הוא אחד הבודדים שבאמת ניתן לומר עליו שהוא בעל חסינות גבוהה מפני מיתונים למיניהם והאטות כלכליות. אנשים אוכלים ושותים גם בזמן צמיחה כלכלית וגם בזמן האטה כלכלית. בעשור החולף, מאז שנת 2010 ענף המזון (כפי שמשתקף בתת מדד המזון מתוך S&P500) השיא תשואה של 283% בשקלול דיבידנדים שחולקו לאורך השנים, מדובר בנתון המשקף תשואה של כ- 11% בשנה בענף סולידי. גם בהינתן מגפה של פעם במאה שנים הקוטלת רבים, היקף האוכלוסייה העולמית גדל ובני האדם שנוספו בשנה החולפת (תוספת נטו) צריכים לאכול.

למה ויליפוד

ראשית, כדאי לשים שישנן שתי מניות בעלות השם ויליפוד הרשומות למסחר, האחת ויליפוד השקעות הרשומה בבורסת ת"א והשניה ויליפוד אינטרנשיונל (חברה בת של ויליפוד השקעות) הרשומה למסחר דואלי הן בתל אביב והן בנסד"ק תחת הסימול (WILC). הנתונים בפסקה זו מתייחסים לויליפוד אינטרנשיונל. החברה נוסדה בשנת 1994 על ידי האחים צבי ויוסי ויליגר וקיימת עם פעילות מוכחת ורווחית מזה למעלה מ- 26 שנים. בשנת 2013 נמכרה השליטה בחברת ויליפוד אינטנשיונל לאלכסנדר גרנובסקי מה שהוביל לכך שהחברה חוותה שנתיים שליליות בהן ירד שער המניה מרמה של כ- 7$ עת העברת השליטה לגרנובסקי במהלך 2013 ל- 3.28$ בלבד לאחר שנתיים. בשלהי 2015 יצא גרנובסקי מפעילויותיו בישראל ובשנת 2017 השלימו האחים ויליגר את ההשתלטות על החברה שייסדו - מאז נמצאת ויליפוד אינטרנשיונל בקו צמיחה עקבי.

כיום, ויליפוד אינטרנשיונל היא חברה בשווי של כ- 1.08 מיליארד שקל. החברה לא ממונפת, היא לא צרכנית של אשראי ויחס ההון העצמי למאזן עולה על 90%. החברה פועלת בתחום של ייבוא מזון לרבות טונה, קפה, אורז, דגני בוקר ועוד. בחמש השנים האחרונות היקף ההכנסות של החברה גדל פי 3.5 מהקיף של 80 מיליוני דולר לרמה של כ- 282 מיליוני דולר נכון ל- 12 החודשים שהסתיימו ב- 30/9/2020. הדוחות לשנת 2020 צפויים להתפרסם ב-19 במארס.

חברות מזון מסווגות את מכירותיהן לפי מכירות לשוק מוסדי (בתי מלון, מסעדות וכיו"ב) ושוק פרטי (מכירה לצרכנים דרך רשתות המזון וכו'). שפר מזלה של ויליפוד אינטרנשיונל והיא הגיעה למשבר הקורונה כשחלק הארי של מכירותיה לשוק הפרטי והעובדה שהקורונה השאירה אנשים בבית הגדילה את מכירות המזון לשוק הפרטי. גם בהתסכלות צופה פני עתיד, מדובר על המשך מגמה חיובית לענף המזון מהקורונה מכיוון שהעדפות הצרכן ותהליכים חברתיים משתנים לאור הקורונה - יותר עבודה מהבית בעתיד משמעותה שהעובדים לא יאכלו במסעדות אלא בבית, יותר ריחוק חברתי משמעותו שוב, יותר אכילה במסגרת המשפחתית מאשר בילויים המוניים ומכיוון שהחיסונים יחזירו סוג של שגרה לחיינו, אנחנו עדיין צפויים לחיות תחת עננה של מגפה בשנים הקרובות.

בנוסף, בויליפוד אינטרנשיונל גלום ערך נוסף שבא לידי ביטוי בהיבט המסחר בכך שהיא עדיין לא נמנית על אחד המדדים המרכזיים בבורסת תל אביב (ת"א125 או ת"א35), כאשר כניסה למדד מרכזי מאפשרת לתעודות סל רבות לרכוש את המניה. לכך ניתן להוסיף את מבנה החברה המאפשר לה בעתיד לבצע ספין-אוף לחלק מהחברות בנות/ פעילויות של קו מוצרים מסוים. לאחרונה החברה החלה לייבא קו מוצרים מהאמירויות בהמשך להסכמי אברהם.

לעניין הטענה שיבוא מזון מגיע על חשבון היצרנים המקומיים, ראוי לציין שבכלל שרשרת האחזקות של ויליפוד מועסקים כ- 200 עובדים באופן ישיר ועוד מאות עובדים באופן עקיף בזמן שלא פעם, כאשר מדברים על יצרן מקומי - מדובר על יזם ישראלי המעסיק 20-30 עובדים זרים - ויליפוד היא חברה שעוברת הן את המשוכה הכלכלית והן את המשוכה הכלכלית ציונית - עכשיו נשאר לשאול האם אתם המשקיעים שמחפשים להרוויח פי 2 או להפסיד את כל הכסף בשבוע או שאתם המשקיעים שמחפשים לעשות תשואה על כסף שהורווח ביזע כפיים והמטרה היא להכפיל אותו מדי 7-10 שנים באופן סולידי, אם זו המטרה - ויליפוד אינטנשיול היא בהחלט השקעה שראוי לגוון באמצעותה את תיק ההשקעות.

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss . הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.