כך איבד נחום ביתן את העסקה שהייתה אמורה להציל אותו מאובדן שליטה

קבוצת יינות ביתן-מגה, השרויה בחובות, ניהלה מגעים עם הרשתות יוחננוף, ויקטורי ופרשמרקט למכירת 25 סניפים תמורת כ-400 מיליון שקל במזמן • אולם המהלך נבלם משלא הושג סכום שיאפשר להחזיר את מלוא החובות לנושים

סניף של רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
סניף של רשת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

עסקת ענק עמדה להירקם בשוק המזון בחודשים האחרונים, זו שהייתה אמורה לחלץ את קבוצת  יינות ביתן-מגה מהבוץ שאליו נקלעה. לא מדובר במגעים עם הפניקס, קרן אייפקס ועדי צים או אלקטרה צריכה. מדובר בעסקת ענק עם שלוש מהמתחרות הגדולות שלה, יוחננוף, ויקטורי ופרשמרקט, שבמסגרתה היו אמורים להימכר כ-25 סניפים תמורת קרוב ל-400 מיליון שקל במזומן. זה היה אמור לאפשר ליינות ביתן לשלם את החוב לבנקים, ולצאת לדרך חדשה. בכך קיווה הבעלים נחום ביתן להיחלץ גם מהאפשרות שהבנקים יחזיקו במניות הרשת.

נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר
 נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר

שלוש הרשתות כבר נתנו את אישורן למהלך, בכפוף לאישור לרשות התחרות. אך מי שטרפד את העסקה בפועל הן חברות ביטוחי האשראי, שהתנגדו לפירעון מלא של חובות הבנקים בהיקף של 250 מיליון שקל, בטענה כי מדובר בהעדפת נושים.

בהתאם, חברות ביטוחי האשראי דרשו סכום נוסף של כ-110 מיליון שקל לטובת הקטנת המסגרות לספקים. גם את הסכום הזה עסקת הענק שנרקמה אמורה הייתה לכסות. עם זאת, גורם בענף מציין כי חלק מהגורמים בשוק ביטוחי האשראי לא התנגדו למהלך.

אלא שבשלב זה התחיל סוג של "חד גדיא", כשנדמה היה שבכל פעם שביתן חשב שהוא מתקרב ליעד, הגיע גורם נוסף עם דרישה נושנה לקבל את חלקו וטרף מחדש את הקלפים. הנאמנים דרשו את השלמת החוב אליהם המוערך בכ-90 מיליון שקל, ולכך הצטרף גם יו"ר החברה, שלמה רודב, שהבהיר כי חייבים לשלם את ההלוואה לאיש העסקים בנימין ברון וחברת יבוא המלט וחומרי הבנייה שבבעלותו, לב ברון, בהיקף של כ-40 מיליון שקל.

כלומר, כדי להיחלץ מהפלונטר המורכב שאליו נקלע, סכום של 400 מיליון שקל במזומן לא יספיק לביתן. בתור התחלה הוא זקוק להזרמה של כחצי מיליארד שקל, שבלעדיה יהיה בלתי אפשרי עבורו לשחרר את הרשת שבבעלותו מחובות לנושים.

בעיית ריבוי הנושים

ההתקררות במגעים עם קבוצת הפניקס שלחה את יינות ביתן לשוב מחדש למגעים עם משקיעים שמולם התנהלה במהלך השנה האחרונה, ולהחיות את הניסיונות להכניס משקיע - את חברת אלקטרה מוצרי צריכה הציבורית או את קרן אייפקס בהובלת זהבית כהן ועדי וצים, כפי שנחשף בגלובס.

ההערכה בשוק היא כי נחום ביתן נטה להעדיף באופן מובהק עסקה למכירת סניפים שלא תאלץ אותו לאבד את השליטה ברשת שייסד, אולם ריבוי הנושים לא איפשר זאת, מאחר שכל אחד מהם דרש לקבל את הכסף במזומן.

וכך, בעוד שהמתחרות בענף המזון יזכרו את 2020 כתקופה של צמיחה אדירה במכירות בשוק המזון ורווחי שיא שמאפשרים חלוקת דיבידנדים נאים, גם הקורונה לא אפשרה לרשת המזון להיחלץ מן הבוץ.

עתה יצטרך ביתן לשוב ולהתמודד עם סוגיית אובדן השליטה ברשת שבבעלותו, כשכבר ברור שמעבר לחובות המשמעותיים הקיימים, נדרשות השקעות עתק בתשתיות ושיפוץ חנויות ישנות וחבולות שנרכשו לאורך השנים.

קידום הפורמטים החדשים

נזכיר כי חוסר היציבות הפיננסית בקבוצת המזון כבר דחק את ביתן לפני כחצי שנה להשיג קו אשראי של 150 מיליון שקל מהבנקים - הפועלים ומזרחי - בחלוקה שווה, וזאת בתמורה לאופציות למניות בחברה של כ-8% כל אחד. עתה ביתן מעוניין שהמשקיע שייכנס לרשת יאפשר לו לפרוע את חובותיו לבנקים, ובאופן הזה להשאיר נתח גדול יותר של המניות בידיו.

במקביל, בימים אלה מנסה קבוצת יינות ביתן לשנות את הנראות והמיתוג בכניסה לסניפים שלא הבשילו למכירה (שניים מהם היו אמורים להימכר בעסקה קודמת ליוחננוף), ומבצעת להם הסבות למיתוג חדש כפי שנחשף בגלובס. הפורמטים החדשים נקראים "מגה מרקט" ו"ביתן מרקט", וזאת בניסיון להביא לקוחות חדשים.

הניסיונות של יינות ביתן-מגה לאתר גורם מממן שיאפשר לה לפרוע את חובותיה לבנקים, לאחר שנקלעה לקשיי תזרים ועיכבה תשלומים לספקים, נמשכים כבר שנה וחצי. זאת לאחר שנים של רכישות ענק מידי רשת מגה הקורסת ומידי האחים עדי ורני צים, מה שהביא אותה להיקף של 148 סניפים. מחזור המכירות של החברה נאמד בקרוב ל-3.5 מיליארד שקל.

בשבוע שעבר הושק הסניף השני של רשת מגה מרקט בנתניה, שיחליף את סניף הדיסקאונט של יינות ביתן שפעל במקום. בקרוב צפויה החברה להסב גם את סניף יינות ביתן באזור התעשייה בהרצליה לפורמט החדש, כך שימנה שלושה סניפים. לצד זאת השיקה החברה בפתיחת השנה את פורמט ביתן מרקט, עם סניף חדש בראש העין. סניף יינות ביתן הסמוך לו הוסב לסניף הרשת החרדית של החברה, שוק מהדרין.

נכון להיום קבוצת יינות ביתן מונה 7 סניפי דיסקאונט של יינות ביתן, 35 סניפי יינות ביתן בסיטי, 17 סניפי שוק מהדרין, 86 סניפי מגה בעיר, שני סניפי מגה מרקט וסניף אחד של ביתן מרקט. ככל הידוע, מאז פתיחת שנת 2021 לא נסגרו או נמכרו סניפים נוספים של החברה, לאחר שבשנת 2020 סגרה החברה ב-24 סניפים לעומת סניף אחד שנפתח באשקלון.

מרשת יוחננוף נמסר בתגובה: ״יוחננוף עוקבת אחר עסקאות טובות שיסייעו לצמיחתה בכל עת. הרשת התקשרה במספר עסקאות בעבר עם יינות ביתן, ותשמח לעשות זאת גם בעתיד, ככל שהדבר יהיה רלוונטי לרשת יוחננוף״.