האם 600 ג'ודוקות ושוליותיהם פשטו על ישראל בלי להתבודד ולהיבדק?

יו"ר ועדת הקורונה מציירת את טורניר הג'ודו כשער פרוץ למגפות • היא לא מדייקת • המשרוקית של גלובס

יפעת שאשא-ביטון / צילום: דוברות הכנסת
יפעת שאשא-ביטון / צילום: דוברות הכנסת

"600 אנשים שנכנסים ללא צורך בבידוד" - מחתה בגלי צה"ל יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון, על טורניר הג'ודו הבינלאומי שיתקיים בתל אביב בסוף השבוע. "יש איזשהו הסבר רפואי לכך, כשהאחרים נדרשים - עוד מאוגוסט אני דרשתי - שיהיו בדיקות לכל מי שנכנס למדינת ישראל?" בלי בידוד ובדיקות, היא תהתה, מי לידנו יתקע שהם "לא ייבאו מוטציה, או נגיף, או כל דבר אחר?"

אם זה נכון, זה מדהים ומזעזע. אבל רגע אחד. יום אחרי הראיון עם שאשא-ביטון קראנו בכותרות על חמישה ג'ודוקות שעם הגעתם לטורניר התגלו כנשאי קורונה "גבוליים". משרד הבריאות מסר שהם יישארו בבידוד עד שיקבלו תוצאות שליליות. אפשר לקבל תוצאות בלי להיבדק? אפשר להישאר בלי להיכנס?

נעשה סדר. הגרנד סלאם ג'ודו, אירוע ספורט חשוב שישראל מארחת השנה, יתקיים בין 18 ל-20 בפברואר. ברור שמגבלות הקורונה הרגילות לא מוטלות על המשתתפים בו ככתבן וכלשונן. סתם בני אדם הרי לא יכולים לטוס היום לישראל בלי אישור מיוחד, בגלל סגירת השמיים. אם קיבלו אישור, הם צריכים להציג בדיקת PCR משלושת הימים האחרונים ולהיכנס לבידוד לשבועיים. את הבידוד אפשר לקצר ל-10 ימים אם מציגים שתי בדיקות שליליות, אחת מיום הנחיתה ואחת אחרי תשעה ימים.

אבל כמו באירועי ספורט גדולים אחרים שהתקיימו השנה בעולם, מארגני הגרנד סלאם תפרו תוכנית קפדנית שאמורה למנוע מהספורטאים להפיץ הנגיף. בעיריית תל אביב, שמארחת את התחרות, סיכמו את הדברים בהודעה הבאה: "כל הספורטאים שיגיעו לישראל יעברו בישראל בדיקת קורונה לאחריה יישארו בבידוד בחדרם במלון ורק לאחר אישור יוכלו לצאת מהבידוד. התחרות עצמה תיערך תוך הקפדה רבה של האיגוד העולמי על הפרדה בין 'בועות' ושמירה על בריאות הספורטאים". ממשרד הבריאות מסרו לנו דברים דומים.

בפדרציית הג'ודו הבינלאומית מפרטים יותר: בדיקת קורונה ראשונה תיערך בשלושת הימים שלפני ההמראה. כל המשתתפים אמורים לנחות בישראל לפחות שלושה ימים לפני התחרות, ואז להיבדק שוב, לפחות 48 שעות מהבדיקה הקודמת. אחר כך הם חייבים להיכנס לבידוד במלון, ולא לצאת ממנו לפני שקיבלו תוצאה שלילית. אם התוצאה חיובית - הם ימשיכו להסתגר בחדר במשך שבועיים, כאחד האדם. ספורטאים שיפרו את הכללים מסתכנים בהשעיה ובעונשים.

התחרות עצמה תיערך בתנאי "בועה" לפי מתכונת שהפדרציה לג'ודו מקיימת בכל האירועים הבינלאומיים. לספורטאים מותר לנוע בין המלונות למתקני האימונים והתחרויות רק באמצעות תחבורה רשמית שהוקצתה להם. אסור להם להתערבב עם האוכלוסייה המקומית. במטען שהביאו הם צריכים לטפל בעצמם, כדי לצמצם את המגע עם נהגים או עובדי מלון מקומיים.

שאלנו את שאשא-ביטון אם יש לה מקורות אחרים. היא הפנתה אותנו לדיווחים בתקשורת, בפרט במהדורה המרכזית של חדשות 12. במהדורה אכן שודרה כתבה שבה הופיע ציטוט של אריה דרעי, שתהה איך ייתכן ש"ספורטאים מגיעים לכאן מכל העולם בלי בידוד". אבל ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש השיב לו כי "הספורטאים נבדקים ונשארים בחדר, מתחרים וחוזרים למלון". בכתבה גם נאמר שהמתחרים לא ייצאו מה"בועות" שלהם.

הקריאה בעיתונים השונים באמת הייתה מבלבלת. ב"כלכליסט" הדגישו את הבדיקות, הבידוד במלון והבועות. ב-ynet בחרו לספר בכותרת שהספורטאים "לא יידרשו לבידוד ארוך". ב"ידיעות אחרונות" הכריזו בפשטות: "טורניר בלי בידוד". שלוש המערכות, אגב, פועלות מאותה קומה בבניין של קבוצת ידיעות.

בשורה התחתונה: דברי שאשא-ביטון מטעים. אף שמשתתפי הגרנד סלאם בג'ודו לא ישהו שבועיים בבידוד, הם כפופים לשורת מגבלות: בדיקות קורונה לפני ואחרי הנחיתה, בידוד עד התחרות, וחיים ב"בועות" בלי מגע חופשי עם ישראלים.

תחקיר: אוריה בר-מאיר